5 czynności, które warto zrobić rano, aby mieć dobry dzień

Udowodnione jest, że to, co robisz rano, wpływa na Twoje samopoczucie przez resztę dnia. Podpowiadamy więc, jak dobrze rozpocząć dzień.

poranne wstawanie shutterstock.com
Przestawiasz budzik kilka razy zanim na dobre otworzysz oczy, a po wstaniu z łóżka zerkasz na zegarek i okazuje się, że jesteś już prawie spóźniony do pracy, więc jak poparzony wskakujesz pod prysznic i wybiegając z domu chwytasz tosta, albo nie jesz śniadania wcale. Znamy to, bo każdy z nas żyje w biegu, ma mało czasu na odpoczynek, więc każda minuta więcej, spędzona rano w łóżku jest na wagę złota. Opłaca się być jednak ranny ptaszkiem, a poranek dobrze wykorzystać.

REKLAMA

Wstań wcześnie

To właśnie Ci, którzy wstają o świcie, osiągają w życiu sukces i harmonię – tak wynika z wielu przeprowadzonych badań. Nawet stare przysłowie mówi, że kto rano wstaje, temu Pan Bóg daje. Zapewne też słyszałeś historie osób, dyrektorów generalnych, geniuszy czy sportowców - od The Rocka, który wrzuca na Instagram fotki z treningów o 4 rano, po takich bossów, jak były CEO Starbucksa Howard Schultz czy jeden z szefów Disneya Bob Iger - którzy osiągnęli sukces właśnie dzięki wczesnemu wstawaniu.

ZOBACZ: Co możesz zyskać, wstając wcześnie rano?

I choć czas zasypiania i budzenia się mamy zaprogramowany genetycznie a przesunięcie fazy snu i wcześniejsze zasypianie jest dość trudne, to jak widać warto spróbować przestawić się z „sowy” na „skowronka”.

Zmiany zacznij od stopniowego cofania godziny budzenia. Na kilka godzin przed snem możesz zrobić umiarkowany trening, a na 1-2 godziny przed położeniem się spać przebywać w słabo oświetlonym pomieszczeniu i nie używać elektroniki. Zabieg ten pomoże w wyciszeniu się, szybszym zaśnięciu i łatwiejszym wstaniu z łóżka o świcie.

Osiągnięcie sukcesu to nie jedyne korzyści z opuszczania łóżka skoro świt. Udowodniono też, że wczesne wstawanie sprawia, że jesteś bardziej skupiony w ciągu dnia i łatwiej jest Ci zaplanować kolejny dzień.

Co więcej, czas wstania z łóżka jest tym momentem, w którym nasz zegar biologiczny zaczyna odliczać czas przeznaczony na czuwanie w ciągu dnia. Dlatego ważne jest, aby zaraz przebudzeniu się szybko przejść do pełnej aktywności i takich zachowań, które dadzą organizmowi mocniejszy sygnał, że zaczął się dzień.

Weź zimny prysznic

Choć na pierwszy rzut oka brzmi to, jak tortura, to zimne prysznice nie są takie straszne i z czasem można się do nich przyzwyczaić. W 2016 roku przeprowadzono eksperyment, w którym 3018 Holendrów codziennie rano, na zakończenie kąpieli, brało krótki, lodowaty prysznic. Potwierdzili, że po wyjściu z łazienki mieli więcej energii przez cały dzień, rzadziej też chorowali i brali na L4. Inne badania wykazały, że zimny prysznic podnosi metabolizm i pomaga spalić tłuszcz.

PRZECZYTAJ: Seks rano - pobudka idealna

Co więcej, jest solidnym zastrzykiem dopaminy – hormonu szczęścia. Zimna woda działa na organizm też detoksykująco. Aby przyzwyczaić się do lodowatych kąpieli, zacznij brać naprzemienne ciepłe i zimne prysznice. Zmienna temperatura wody stymuluje gruczoły i narządy do odpowiedniej pracy. Taki prysznic poprawia również krążenie i ujędrnia skórę.

Wybierz odpowiedni zapach

Ale nie tylko zimna woda ma znaczenie i wpływa na funkcjonowanie organizmu i samopoczucie. Ważne są też używane pod prysznicem kosmetyki, a właściwie ich zapach. Z wielu badań i doświadczeń opartych na reakcjach neurologicznych udało się wyłonić grupę zapachów, które zmniejszają stres i poprawiają nastrój.

Wśród nich jest m.in. bergamotka, kardamon, drzewo sandałowe i palo santo to składniki, których zapach obniża poziom hormonu stresu – kortyzolu – i pobudza uwalnianie hormonów dobrego samopoczucia: dopaminy i serotoniny. Wśród popularnych poprawiaczy humoru są także: konwalia, fiołek, bez, cyprys, piżmo, drzewo sandałowe, akordy leśne i morskie.

Na prowadzenie oczywiście wysuwają się cytrusy. To naturalne antydepresanty, które podnoszą nastrój, jednocześnie rozluźniając i dodając energii. Nie można tu nie wspomnieć także o mięcie, która działa jak doping, tylko oczywiście zupełnie legalny.

Wypróbuj żel pod prysznic z miętą, szampon z drzewnymi nutami, w brodę wetrzyj olejek na bazie akordów drzewnych, a na włosy nałóż cytrusową pomadę.

Zrób trening

Wycisk z samego rana ma również sens i daje pozytywnego kopa na cały dzień. 15 minut - tyle wystarczy na porządny trening kardio, dzięki któremu rozbudzisz ciało i umysł. Badania potwierdzają, że dzięki porannej sesji treningowej, w dalszej części dnia będziesz czuł się mniej zmęczony i będziesz bardziej skoncentrowany na pracy. Według badaczy warto również połączyć intensywny trening kardio z treningiem siłowym – oba dbają o nasze samopoczucie emocjonalne i są skutecznym antidotum dla przepracowanych.

Wypij zieloną herbatę

Filiżanka espresso postawi Cię na nogi, ale jeżeli nie lubisz kawy albo przeginasz z jej ilością (gdy pijesz za dużo kawy, tak naprawdę przestajesz już odczuwać jej kopa), możesz sięgnąć po herbatę, najlepiej zieloną. L-teanina, czyli jej aktywny składnik, jest znany już od dawna. Badania wykazały, że poprawia koncentrację, pamięć i zdolność przyswajania nowych informacji. Co więcej, zwiększa też intensywność fal alfa w mózgu, odpowiedzialnych za uczucie relaksu.

Zobacz również:
Związek, dzięki któremu papryczka chilli pali żywym ogniem, najbardziej znany jest ze swoich właściwości przyspieszających spalanie tkanki tłuszczowej. Nowe badania wskazują, że można mu przypisać kolejny efekt - większą masę mięśniową.  
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA