REKLAMA

Rozwód senny, czyli dlaczego warto spać osobno

Na to, co robisz ze swoją partnerką w łóżku, gdy nie śpicie, poświęciliśmy w MH już wiele artykułów (i bardzo dobrze). Jednak godziny, które spędzacie, usiłując zmrużyć oko i przewracając się z boku na bok, również zasługują na uwagę.

rozwód senny, seks, partnerstwo shutterstock.com

Mieli rację nasi przodkowie, gdy sypiali osobno. To że królowa angielska sypia w osobnym łóżku może i związane jest z etykietą i pruderyjnością rodziny królewskiej, ale zapewne królowa Elżbieta budzi się o wiele bardziej wypoczęta niż gdyby spała z księciem Filipem. Zwłaszcza jeśli książę Edynburga chrapie lub wierci się w nocy.

Naukowcy od dawna przekonują, że spanie osobno wpływa znacząco na poprawę jakości snu. Oczywiście wspólne spanie buduje bliskość, poczucie bezpieczeństwa u partnerki etc., ale dzisiaj nie o tym. Dziś skupiamy się na tym, jak się wysypiać.

Rozwód senny

„Wszystkie pary powinny zdawać sobie sprawę z tego, że około jedną trzecią życia spędzamy śpiąc. To ogromna część wspólnego życia” -  mówi dr Wendy Troxel, starsza specjalistka ds. behawiorystyki i nauk społecznych w RAND Corporation i autorka książki “Sharing the Covers: Every Couples Guide to Better Sleep”.

Jeśli Ty i Twoja druga połówka nie macie problemów ze snem - macie szczęście. Ale nie każdy je ma. Jeśli nocne nawyki partnerki zakłócają Twój odpoczynek (lub Twoje zakłócają jej sen), możesz rozważyć tak zwany “rozwód senny”. Idea jest prosta: Rozwód senny oznacza, że Ty i Twoja partnerka spędzacie noc w oddzielnych łóżkach lub pokojach. Dr Troxel popiera koncepcję, ale nie nazwę: „Słowo rozwód ma negatywne konotacje, bo kojarzy się z zakończeniem związku”. Według ekspertki zamiast o “rozwodzie” lepiej mówić o “sojuszu”.

Eksperci do spraw snu zgadzają się co do tego, że dotychczas ludzie kładli zbyt duży nacisk na dzielenie łóżka z partnerem. “Spanie osobno nie różni się zbytnio od wielu innych przyziemnych czynności, które wolimy wykonywać w pojedynkę” - mówi dr W. Chris Winter, ekspert ds. snu i autor książki “Dlaczego jeszcze nie śpisz? Wszystko, czego potrzebujesz, żeby się w końcu wyspać”. Jeśli chcecie biegać razem - świetnie. Jednak jeśli jedno z was woli iść na trening rano, a drugie wieczorem - to nie oznacza przecież, że Wasz związek przechodzi kryzys. Zobacz, kiedy i dlaczego warto rozważyć spanie osobno i jak to zrobić dobrze.

Kto powinien rozważyć spanie osobno?

W tych przypadkach to wspólne spanie może być szkodliwe dla Twojego związku, a spanie osobno może w rzeczywistości zbliżyć Was do siebie. Co może utrudniać sen partnera:

  • chrapanie
  • wiercenie się w nocy
  • późne kładzenie się spać
  • wcześniejsze wstawanie
  • mówienie przez sen
  • nocne wstawanie do toalety
  • inne odczuwanie ciepła czy zimna w nocy
  • senny rozwód można rozważyć także, gdy w grę wchodzi noworodek wymagający całodobowej opieki.

Jakie są korzyści ze spania osobno?

Przypomnij sobie ostatni raz, kiedy przewracałeś się z boku na bok całą noc. Jak się czułeś następnego dnia? Zakładamy, że byłeś zdecydowanie bardziej rozdrażniony i niecierpliwy niż zwykle. „Badania przeprowadzone w Berkeley pokazują również, że ludzie są mniej zdolni do dostrzegania perspektywy partnera lub odczytywania jego emocji, gdy są niewyspani” - dodaje dr Troxel. To może zapoczątkować błędne koło kłótni, jeszcze większego stresu i gorszej jakości snu. „Bycie w związku jest o wiele przyjemniejsze, kiedy oboje jesteście wypoczęci” - mówi dr Winter.

Jak skutecznie przeprowadzić rozwód senny?

1.Rozmowa

Wyjście z pokoju w środku nocy i rozłożenie się na kanapie może jedynie wywołać rozdrażnienie u partnerki. Zacznij od otwartej i szczerej rozmowy. Zamiast wypominać partnerce, że np. wstając wcześniej od Ciebie, zawsze Cię budzi, opowiedz o tym, jak to, że aktualnie się nie wysypiasz wpływa na Twoje samopoczucie czy pracę. „Chodzi o to, aby wytłumaczyć partnerom, że przerywany w  nocy sen ma wpływ na Waszą relację” - zauważa dr Troxel. Spanie osobno to Wasz wspólny cel, który ma sprawić, by Wasz związek dobrze się układał, a nie coś, co robisz na przekór.

2. Plan

Musicie wiedzieć, że niekoniecznie jest to sytuacja trwała. Możesz teraz zdecydować się spać samotnie z powodu noworodka lub całkowicie odmiennego harmonogramu pracy, ale za kilka tygodni lub miesięcy sytuacja może się zmienić. Na początek wybierz dwie noce w tygodniu, np. poniedziałki i czwartki, jako te, kiedy śpicie w oddzielnych pokojach. To działa, ponieważ nie musisz podejmować decyzji o tym, czy dziś śpicie razem czy osobno każdego wieczoru. Miło jest też odrobinę zatęsknić za śpiącym obok partnerem, by kolejnego dnia doceniać bardziej jego bliskość.

3. A seks?

Rozwód senny nie oznacza, że o seksie macie zapomnieć. „Pary, które śpią osobno, z powodzeniem wykorzystują czas spędzony razem w łóżku przed pójściem spać na przytulanie, intymność i bycie razem - mówi dr Troxel. - Często jest to jedyny moment, w którym nie rozprasza nas natłok codziennych obowiązków”. Jeśli zazwyczaj uprawiacie seks w nocy, wykorzystajcie wieczór na wprowadzenie odpowiedniej atmosfery. Następnie idźcie swoimi drogami, a rano wróćcie do siebie, bardziej wypoczęci niż kiedykolwiek.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA