Pandemia a seks: 5 najczęstszych problemów

Niektórzy prorokowali, że w czasie lockdownu ludzie nie będą wychodzić z łóżka, a przyrost naturalny poszybuje w kosmos. Niestety, nic z tych rzeczy.

pandemia, seks shutterstock.com
Powiedzieć, że miniony rok nie był zbyt sexy,  to nic nie powiedzieć. Nie można zwalać wszystkiego na COVID-19, ale jeśli  w waszym łóżku ostatnio brakowało fajerwerków, nie jesteś sam. Zgodnie z niedawnym badaniem Kinsey Institute prawie połowa dorosłych mówi o spadku częstotliwości kontaktów seksualnych w ciągu pierwszych kilku miesięcy pandemii, a eksperci szacują, że od tego czasu trend ten się utrzymał.

REKLAMA

„Ludzie mniej się masturbują i uprawiają mniej seksu – mówi autor badań, dr Justin Lehmiller z Kinsey Institute. – Jednym z powodów jest to, że ludzie są bardziej zestresowani, a to wpływa na obniżenie libido”. Rozmowa ze specjalistą może być dobrym rozwiązaniem. Eksperci podzielili się wskazówkami, jak pokonać pięć typowych przeszkód między Tobą a Twoim dawno utraconym życiem seksualnym.

Problem: Twoje ciało znajduje się w sypialni, ale Twój umysł przebywa miliony kilometrów stąd.

„Kiedy ludzie nie mają kontaktu psychicznego z drugą osobą, ich szanse na orgazm są słabsze. Brakuje im zakotwiczenia w chwili obecnej” – mówi Lehmiller. W końcu reakcje fizyczne, takie jak erekcja i orgazm, również wymagają skupienia umysłu.

Rozwiązanie

Skup się na odczuciach. Aby zatrzymać ten kołowrót myśli w Twojej głowie, Lehmiller sugeruje ćwiczenie uważności, to znaczy nauczenie się skupiania umysłu na „tu i teraz”. Usiądź spokojnie przez dziesięć minut dziennie i zwracaj uwagę na wszelkie odczucia w swoim ciele. Kiedy ludzie regularnie to ćwiczą, mogą tę umiejętność zastosować do seksu. Chodzi o to, aby skoncentrować uwagę na doznaniach i nie zatrzymywać w głowie myśli o pracy czy innych problemach.

TIP

Odłącz się od technologii na godzinę przed seksem. Możesz też zaproponować partnerce wzajemny masaż, aby się zrelaksować i wprawić w dobry nastrój.

Problem: Czujesz się samotny

Z aplikacji randkowych już nie korzystasz, bo jaki to ma sens? W ogóle trudno się gdzieś spotkać, a poznać kogoś nowego to już w ogóle. Poczucie beznadziei w tej przedłużającej się sytuacji może nieść ze sobą przykre skutki. „Przewlekła samotność jest bardzo szkodliwa dla naszego zdrowia psychicznego, dlatego musimy znaleźć sposób na takie interakcje w bezpiecznej formie” – mówi Lehmiller.

Rozwiązanie

Wróć do aplikacji. Łączenie się z ludźmi korzystającymi z aplikacji randkowych może wydawać się bezcelowe, nie wiedząc, czy i kiedy będziesz miał okazję się spotkać, ale może to zadziałać na Twoją korzyść. „Ponieważ szybki seks raczej wypadł z menu, ludzie prowadzą teraz bardziej szczere rozmowy niż wcześniej” – wyjaśnia Lehmiller. A to może być szansa na później.

TIP

Żadnych niechcianych zdjęć, dick-pics czy coś tam. Najpierw grzecznie pytamy i powoli się nawzajem oswajamy.

Problem: Nawzajem irytujecie się z partnerką

„Ludzie mają mniej przestrzeni dla siebie, co oznacza, że pary nie tylko męczą się sobą nawzajem, ale także wdają się w więcej kłótni, a to ma swoje konsekwencje w łóżku” – mówi Lehmiller.

Rozwiązanie

Dotrzyjcie do źródła problemu i zajmijcie się nim bezpośrednio. Wiele par spiera się teraz o podział obowiązków domowych i opieki nad dziećmi. Zdecydujcie, kto za co odpowiada. Postrzeganie siebie nawzajem jako członków drużyny, a nie wrogów, sprzyja intymności.

TIP

Starajcie się dać sobie więcej przestrzeni. Oddalenie od czasu  do czasu buduje seksualne napięcie.

Problem: Twój penis nie chce z Tobą współpracować

Prawie każdy problem związany z penisem – od zaburzeń erekcji po opóźniony wytrysk – można powiązać ze zdrowiem psychicznym. Lęk i depresja wynikają z braku równowagi substancji chemicznych w mózgu, takich jak serotonina (która pomaga dłużej wytrwać) i dopamina (która buduje pożądanie).

Rozwiązanie

Poszukaj najlepszej terapii dla siebie. Może to być psychoterapia (są też online), może leki antydepresyjne – lekarz będzie wiedział. W między-czasie zaleca się regularne ćwiczenia, które są sprawdzonym naturalnym wzmacniaczem nastroju. Pomyśl o jodze, która zwiększa poziom neuroprzekaźnika GABA, co z kolei pomaga obniżyć niepokój.

TIP

Dowiedz się, czy Twoje leki nie zaostrzają problemu. Leki przeciwdepresyjne SSRI mogą powodować trudności z pobudzeniem i orgazmem, ponieważ zwiększają ilość serotoniny w mózgu.

Problem: Po prostu nie masz ochoty

Twoje libido gdzieś się schowało i za nic w świecie nie możesz go odnaleźć. Kiedy ludzie czują się przytłoczeni emocjonalnie, wyczerpani, przygnębieni, nie będą w nastroju na seks. Musisz najpierw uporządkować sobie głowę, żeby się uspokoić.

Rozwiązanie

Zamówcie w sieci trochę gadżetów. Odsyłamy na naszą na stronę – mamy tam wiele nowości hi-tech. I designerskich – spodobają się Twojej partnerce. Jeśli istnieje fantazja, którą zawsze chciałeś zrealizować, teraz jest odpowiedni moment. Gdy próbujesz czegoś nowego, pożądanie rośnie. Okazuje się też, że eksyctujący seks z elementami BDSM zmniejsza poziom napięcia i lęku już po seksie, a to z kolei zwiększa szanse na nowy seks. Czyli perpetuum mobile.

TIP

Nie wiesz, od czego zacząć?Może pooglądajcie razem porno, aby dowiedzieć się, co was podnieca i nie budzi w nikim oporu. Tylko pamiętaj: zanim się zapędzicie, ustalcie słowo lub sygnał, który zatrzymuje imprezę, na wypadek gdyby któreś z was poczuło się niekomfortowo.

Zobacz również:
Trudno przyszło, łatwo poszło? Sprawdzamy, jak szybko można stracić formę, na którą pracowało się pół roku. Spojler alert: bardzo szybko.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA