[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Zapach czystości sprzyja czystości serca

Wystarczy, że Twoje otoczenie będzie pachniało czystością, a ludzie wokół Ciebie będą podświadomie bardziej sprawiedliwi i wspaniałomyślni - wynika z badań przeprowadzonych na Brigham Young University.
Ludzie, których otoczenie pachnie czystością, są podświadomie bardziej sprawiedliwi i wspaniałomyślni - wynika z badań przeprowadzonych na Brigham Young University.

Katie Liljenquist, profesor Marriott School of Management przy Brigham Young University przeprowadziła prosty eksperyment nazwany "Zapach moralności". Jego uczestnicy mieli do wykonania pewne zadania, przy czym jedyną różnicą było to, że część z nich pracowała w pomieszczeniach pozbawionych zapachów, podczas gdy pozostali znajdowali się w pokojach, w których rozpylono płyn do mycia szyb Windex.

Pierwsza próba służyła ocenie uczciwości. Jako test posłużyła "gra w zaufanie". Uczestnicy eksperymentu otrzymali 12 dolarów rzekomo przesłanych przez anonimową osobę z z innego pokoju. Mieli oni zdecydować, jaką część tej sumy zatrzymać dla siebie, a jaką zwrócić tej osobie, wiedząc, że liczy ona na sprawiedliwy podział pieniędzy. Okazało się, że osoby w pomieszczeniach pachnących czystością były mniej skłonne do nadużywania zaufania swoich partnerów i zwracały wyraźnie większą część pieniędzy (średnio 5,53 dol.), niż osoby z pomieszczeń "bezzapachowych" (średnio 2,81 dol.).

Druga próba miała pomóc w ustaleniu, czy zapach czystości wpływa na życzliwość. Uczestników eksperymentu poproszono o wskazanie, jak bardzo byliby skłonni pracować jako wolontariusze dla organizacji charytatywnej Habitat for Humanity i czy przekazaliby pieniądze, aby wesprzeć finansowo ten projekt.

Ponownie okazało się, że osoby z "czysto" pachnących pokoi były skłonne do bardziej prospołecznych zachowań - w przypadku wolontariatu swoją gotowość do pomocy przy projekcie oceniali średnio na 4,21 pkt. na 7-punktowej skali, podczas gdy wynik reszty uczestników wyniósł 3,29 pkt. W przypadku datków na rzecz organizacji charytatywnej, z pachnących Windeksem pomieszczeń gotowość dokonania wpłaty zadeklarowało 22% osób, a ze zwykłych pokoi zaledwie 6%.

"Nasze badania pokazują, że moralność i czystość mogą iść ręka w rękę" - mówi Adam Galinsky z Kellogg School, który jest współautorem badania.

Zdaniem naukowców, wyniki tych badań mogą być z powodzeniem wykorzystywane wszędzie tam, gdzie uczciwość i życzliwość są szczególnie cenne, np. w zakładach pracy, sklepach i innych miejscach, w których na zabezpieczenia zapobiegające nieuczciwości wydawane są duże kwoty. Zdaniem Katie Liljenquist można je wykorzystać także we własnym domu. Przykład? "Być może nakazując dziecku wysprzątanie własnego pokoju do czysta, sprawisz, że będą one także "czyściej" się zachowywały" - wyjaśnia.

MH

Wróć do Newsroomu

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij