REKLAMA

Żyj jak facet, pracuj jak kobieta

Współczesne firmy wymagają łączenia cech typowo męskich z kobiecymi. Żeby osiągnąć sukces w dzisiejszych czasach, musisz więc zmienić strategię działania. Zobacz, czego warto nauczyć się od kobiet, aby lepiej radzić sobie nie tylko w pracy, ale i w życiu.
Sheryl Nields - Rodale Images
Kobiety potrafią w lot rozgryźć, z kim mają do czynienia. Intuicja? To raczej zdolność dostrzegania szczegółów, na które facet nie zwróciłby uwagi. (fot. Sheryl Nields)
Kobiety mogą nas wiele nauczyć o tym, jak dbać o dobre relacje z innymi i jak sprawić, żeby chcieli z nami pracować.
 1.


Przyjmuj ciosy jak kobieta

Kobiety lepiej radzą sobie z porażką niż faceci, dla których niepowodzenie w pracy to kwestia ambicjonalna, cios w ego, z którego się ciężko podnieść. Zdaniem Izabeli Kielczyk, "kobietom szefom po prostu łatwiej jest przyznać się do porażek i błędów wobec swoich pracowników oraz prosić o pomoc i korzystać ze wsparcia innych. To nie obniża ich poczucia własnej wartości i przyczynia się do sukcesu.

Dlaczego? Ponieważ kobiety potrafią czerpać z doświadczeń innych, a przyznając się do błędów, nie upierają się przy nietrafnych pomysłach. Budują więc swój sukces, opierając się na wspólnym dążeniu do celu. Kobiety nie tak łatwo, wbrew ogólnej opinii, rezygnują z wyznaczonego sobie celu, nawet jeśli muszą kolejny raz np. zdawać na aplikację radcowską, podejmować kolejne próby dostania się na wysokie stanowisko czy ubiegać się o pożyczkę w banku na własną działalność. Są wytrwałe i konsekwentne. Dużo lepiej od mężczyzn znoszą psychicznie poczucie porażki i niepowodzenia. A to bardzo ważna umiejętność w świecie biznesu.

Częściej niż mężczyźni po kolejnej porażce nie dają za wygraną i starają się jeszcze lepiej przygotować na następny krok. To właśnie podejście do porażek, których w biznesie nie brakuje, jest bardzo istotne. Jeśli bizneswoman traktuje porażkę jako kolejne doświadczenie, dzięki któremu może się czegoś nauczyć, to szybko nabierze doświadczenia i będzie wiedzieć, czego w przyszłości unikać".

REKLAMA

Inni ludzie pomagają spojrzeć na nasze sprawy z dystansem. Warto więc przełamać się i zamiast - zwyczajem mężczyzn - zamykać się w sobie, wspólnie z życzliwą osobą zastanowić się, co poszło nie tak i jak można by na przyszłość uniknąć podobnych błędów.

 2.


Ucz się jak kobieta

Ekonomiści nie pozostawiają wątpliwości - nieustanne dokształcanie się to warunek przetrwania w nowoczesnych przedsiębiorstwach opartych na wiedzy. "A kobiety chcą się uczyć nowych rzeczy, zdobywać certyfikaty i dokształcać się - mówi Izabela Kielczyk. - Jako trener widzę to na szkoleniach. Inaczej jest na coachingach menedżerskich: tu przeważają mężczyźni. Kobiety chętnie zdobywają wiedzę i nowe umiejętności. Częściej kończą studia z bardzo dobrymi wynikami, zdobywając jednocześnie doświadczenie zawodowe już na 2-3 roku studiów i chcą się dalej kształcić. Kończą coraz więcej kursów, studiów podyplomowych i są tym samym lepiej wykształconą kadrą od mężczyzn. W jednym z badań, które opublikowała ONZ, okazało się, że Polki zajęły wysokie miejsce wśród osób w wieku 25-29 lat, które uzyskały dyplom wyższej uczelni - 9,6 proc. Mężczyzn było tylko 8 proc.".

Ale to nie wszystko. Korzyści z edukacji wychodzą daleko poza pracę. Z czynników, które decydują o przewidywanej długości życia, wyższy poziom edukacji wysuwa się na pierwsze miejsce. Kobiety i tak żyją dłużej, a lata spędzone na nauce dodadzą im jeszcze kilka lat ekstra. Czyli, zamiast jak typowy facet uważać, że zjadłeś wszystkie rozumy, trzeba się zabrać do nauki i nie pozwalać, by kobiety zostawiły mężczyzn daleko w tyle.

 3.


Uśmiechaj się jak kobieta

Kobiety częściej się uśmiechają. Pewnie wynika to z ukształtowanej ewolucyjnie konieczności rozbrajania złych humorów swoich mężczyzn, od czego nieraz zależało życie ich i ich dzieci. W każdym razie stwierdzono, że mają wyraźnie silniejszy mięsień jarzmowy większy, który biegnie od oczu do kącików ust i odpowiada za uśmiech. Mężczyźni z drugiej strony są ewolucyjnie wyspecjalizowani w wyrażaniu twarzą złości. Ponieważ jednak zarządzanie za pomocą gróźb i strachu odchodzi do przeszłości, warto zacząć gimnastykować mięsień jarzmowy.

Antypatyczni szefowie, którzy zastraszają pracowników, mają niższą efektywność, bo pracownicy zaczynają sabotować pracę. Pracują intensywnie tylko wtedy, kiedy szef patrzy. Krótko mówiąc, tam gdzie panuje system patriarchalny, groźby i kary, pracownicy zaczynają się zachowywać jak nieodpowiedzialne dzieci. Dobra atmosfera się po prostu opłaca. Sympatyczni ludzie mają więcej klientów, zarabiają więcej i częściej awansują.

 4.


Licz się z innymi jak kobieta

Mężczyźnie trudniej zaakceptować fakt, że podwładni mogą być lepszymi niż on ekspertami w różnych dziedzinach, co staje się powoli normą w związku z rosnącą specjalizacją. Włącza mu się męska skłonność do rywalizacji i pokazywania, kto tu jest górą. Kobiety mają mniej ambicjonalny stosunek do swoich kompetencji, co przekłada się na wyższą efektywność, bo potrafią lepiej wykorzystać zdolności i wiedzę swoich podwładnych.

Zdaniem Izabeli Kielczyk "kobiety częściej stosują demokratyczny styl zarządzania. Dają pracownikom większą swobodę w podejmowaniu samodzielnych działań i decyzji. W swoich decyzjach uwzględniają sugestie swoich podwładnych. Komunikują ludziom dużo pozytywnych informacji na temat ich pracy, przyczyniając się w ten sposób do kształtowania się przyjemnej atmosfery. Tak dobierają zadania i obowiązki, by odpowiadały indywidualnym zainteresowaniom pracowników".

Kobiecy styl ma też swoje wady. Nieustanne konsultacje ze wszystkimi i branie pod uwagę wszystkich aspektów zagadnienia sprawiają, że kobietom znacznie trudniej podjąć decyzję. To jeden z wielu powodów, dla których najlepsze efekty w pracy przynosi wykorzystanie zarówno męskich, jak i kobiecych stylów działania.

1 2 3
STRONA 2 z 3

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA