[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.6

Zdaj test IQ celująco: ćwiczenia na inteligencję

Inteligencja jest z gumy: może rosnąć, ale też może się kurczyć - odkryli naukowcy z Wellcome Trust Centre for Neuroimaging w Londynie. Ćwicz ją kilka razy dziennie, tak by ów trening stał się niekłopotliwym nawykiem, a każdy test IQ był dla Ciebie bułką z masłem.

iq mózg Shutterstock.com
Nieużywany mięsień zanika. Dokładnie tak samo dzieje się z Twoim mózgiem. Im jesteś starszy, tym jego możliwości maleją, bo pracujesz na schematach, nie rzucając mu wyzwań. Każda nauka jest bodźcem dla szarych komórek. Powinieneś im poświęcać czas w ilości proporcjonalnej do wieku.

Ćwiczenie 1

Dieta: To, co jesz, jest kluczowe dla Twojego rozwoju intelektualnego. Pamiętaj, że rano (między 8 a 11) Twój mózg jest najbardziej chłonny. Podkręcisz jego moc, jeśli zjesz śniadanie bogate w lecytynę i cholinę. Jedno i drugie znajdziesz w jajkach.

Jak to działa? Cholina odpowiada za uwagę i koncentrację, dlatego stosuje się ją w leczeniu choroby Alzheimera i w kłopotach z nauką. Lecytyna z kolei (obecna w żółtkach jajek) zwiększa aktywność neuroprzekaźników. Powinieneś jej dostarczać w czasie intensywnego wysiłku intelektualnego. WHO przypomina o cholesterolu i radzi, by nie jeść więcej niż 10 jajek tygodniowo (łącznie z ciastami i makaronami).

Ćwiczenie 2

Kawa i guma do żucia: To nie żart, ale efekt badań naukowców Uniwersytetu Northumbria. Żucie gumy i mała czarna podnoszą IQ o kilka punktów.

Jeśli nie dałeś rady testowi IQ, nie trać wiary i nie wpadaj w kompleksy! Są różne rodzaje inteligencji, nie tylko abstrakcyjna, którą najczęściej badają testy.

Jak to działa? Żucie gumy polecają już nie tylko stomatolodzy. Naukowcy odkryli, że przyspiesza to akcję serca i bardziej dotlenia mózg. Podobnie działa mała czarna. Kawa, dzięki zawartej w niej kofeinie, rozszerza naczynia krwionośne, więc do mózgu dociera więcej tlenu, a kora mózgowa jest pobudzona do bardziej intensywnej pracy. By zwiększyć skupienie i koncentrację, wypij jedną filiżankę przed rozpoczęciem pracy. Mózg zaczyna szybciej kojarzyć informacje, a nawet chwilowo podnosi iloraz IQ. Z ilością kawy nie przesadzaj – może wypłukiwać magnez. Maks. to 3 dziennie.

Ćwiczenie 3

Sport: Lepiej postawić na ćwiczenia aerobowe niż rzeźbę sylwetki. Wybierz to, co lubisz. Nie ma większego znaczenia, czy będzie to rower, czy jogging.

(Sprawdź: Bieganie z gwarancją sukcesu, czyli jak biegać zdrowo i efektywnie)

Jak to działa? Każda minuta ćwiczeń to poprawa pracy Twojego mózgu. Po pierwsze dlatego, że dostarczasz do mózgu więcej tlenu, a po drugie, trening generuje wydzielanie BDNF, czyli białka wydzielanego przez neurony. Ten proces poprawia Twoje zdolności koncentracji i przyswajania nowych informacji. Mózg kanapowca jest inny niż mózg sportowca. Wysiłek fizyczny powoduje zwiększony przepływ krwi przez hipokamp – część układu limbicznego mózgu, odpowiedzialnego m.in. za pamięć.

Ćwiczenie 4

Odpoczynek: W czasie każdej pracy musisz dać odpocząć mięśniom lub głowie. Bez tego możesz obciążyć organizm i wpędzić się w stres.

Jak to działa? "Długotrwały stres może prowadzić do uszkodzenia komórek mózgowych. Zrób sobie przerwę na kawę, pogawędkę lub streczing. Ważne, byś co 90-120 minut zamienił siedzenie na ruch" – wyjaśnia psycholog Kazimierz Ździebło.

Zobacz: 24 pewne sposoby na stres

Ćwiczenie 5

Rysuj mapy: A dokładnie mapy myśli. W centralnym punkcie kartki napisz słowo-klucz, które najlepiej przypomni Ci temat. Od niego prowadź linie z kolejnymi kluczami.

Jak to działa? Robiąc tradycyjne notatki, używasz tylko lewej półkuli – mapy myśli angażują obie. Zwiększasz przez to szybkość nauki o 50%. Twórca tej metody, Tony Buzan, opracował też metodę szybkiego czytania.

REKLAMA

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij