[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.6

Zdaj test IQ celująco: ćwiczenia na inteligencję

Inteligencja jest z gumy: może rosnąć, ale też może się kurczyć - odkryli naukowcy z Wellcome Trust Centre for Neuroimaging w Londynie. Ćwicz ją kilka razy dziennie, tak by ów trening stał się niekłopotliwym nawykiem, a każdy test IQ był dla Ciebie bułką z masłem.

rys. Paweł Rzecki
Nieużywany mięsień zanika. Dokładnie tak samo dzieje się z Twoim mózgiem. Im jesteś starszy, tym jego możliwości maleją, bo pracujesz na schematach, nie rzucając mu wyzwań. Każda nauka jest bodźcem dla szarych komórek. Powinieneś im poświęcać czas w ilości proporcjonalnej do wieku.

Ćwiczenie 1

Dieta: To, co jesz, jest kluczowe dla Twojego rozwoju intelektualnego. Pamiętaj, że rano (między 8 a 11) Twój mózg jest najbardziej chłonny. Podkręcisz jego moc, jeśli zjesz śniadanie bogate w lecytynę i cholinę. Jedno i drugie znajdziesz w jajkach.

Jak to działa? Cholina odpowiada za uwagę i koncentrację, dlatego stosuje się ją w leczeniu choroby Alzheimera i w kłopotach z nauką. Lecytyna z kolei (obecna w żółtkach jajek) zwiększa aktywność neuroprzekaźników. Powinieneś jej dostarczać w czasie intensywnego wysiłku intelektualnego. WHO przypomina o cholesterolu i radzi, by nie jeść więcej niż 10 jajek tygodniowo (łącznie z ciastami i makaronami).

REKLAMA

Ćwiczenie 2

Kawa i guma do żucia: To nie żart, ale efekt badań naukowców Uniwersytetu Northumbria. Żucie gumy i mała czarna podnoszą IQ o kilka punktów.

Jeśli nie dałeś rady testowi IQ, nie trać wiary i nie wpadaj w kompleksy! Są różne rodzaje inteligencji, nie tylko abstrakcyjna, którą najczęściej badają testy.

Jak to działa? Żucie gumy polecają już nie tylko stomatolodzy. Naukowcy odkryli, że przyspiesza to akcję serca i bardziej dotlenia mózg. Podobnie działa mała czarna. Kawa, dzięki zawartej w niej kofeinie, rozszerza naczynia krwionośne, więc do mózgu dociera więcej tlenu, a kora mózgowa jest pobudzona do bardziej intensywnej pracy. By zwiększyć skupienie i koncentrację, wypij jedną filiżankę przed rozpoczęciem pracy. Mózg zaczyna szybciej kojarzyć informacje, a nawet chwilowo podnosi iloraz IQ. Z ilością kawy nie przesadzaj – może wypłukiwać magnez. Maks. to 3 dziennie.

Ćwiczenie 3

Sport: Lepiej postawić na ćwiczenia aerobowe niż rzeźbę sylwetki. Wybierz to, co lubisz. Nie ma większego znaczenia, czy będzie to rower, czy jogging.

Jak to działa? Każda minuta ćwiczeń to poprawa pracy Twojego mózgu. Po pierwsze dlatego, że dostarczasz do mózgu więcej tlenu, a po drugie, trening generuje wydzielanie BDNF, czyli białka wydzielanego przez neurony. Ten proces poprawia Twoje zdolności koncentracji i przyswajania nowych informacji. Mózg kanapowca jest inny niż mózg sportowca. Wysiłek fizyczny powoduje zwiększony przepływ krwi przez hipokamp – część układu limbicznego mózgu, odpowiedzialnego m.in. za pamięć.

Ćwiczenie 4

Odpoczynek: W czasie każdej pracy musisz dać odpocząć mięśniom lub głowie. Bez tego możesz obciążyć organizm i wpędzić się w stres.

Jak to działa? "Długotrwały stres może prowadzić do uszkodzenia komórek mózgowych. Zrób sobie przerwę na kawę, pogawędkę lub streczing. Ważne, byś co 90-120 minut zamienił siedzenie na ruch" – wyjaśnia psycholog Kazimierz Ździebło.

Ćwiczenie 5

Rysuj mapy: A dokładnie mapy myśli. W centralnym punkcie kartki napisz słowo-klucz, które najlepiej przypomni Ci temat. Od niego prowadź linie z kolejnymi kluczami.

Jak to działa? Robiąc tradycyjne notatki, używasz tylko lewej półkuli – mapy myśli angażują obie. Zwiększasz przez to szybkość nauki o 50%. Twórca tej metody, Tony Buzan, opracował też metodę szybkiego czytania.

MH 03/2013

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij