[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Wypalenie zawodowe - jak się przed nim chronić?

Co za dużo, to niezdrowo. Dotyczy to również pracy. Zobacz, jak się uchronić przed wypaleniem i pracować krócej, a wydajniej.

wypalenie zawodowe Shutterstock.com

1. Punkt wrzenia

Pracujesz, lubisz swoją pracę, cieszysz się z sukcesów, denerwujesz się czasem, ale Ci zależy. I nagle orientujesz się, że już nic Cię nie cieszy, został tylko stały stres, cynizm (poczucie, że to Cię w zasadzie nie dotyczy), niska wydajność i zmęczenie. To znak, że mogło Cię dopaść wypalenie zawodowe. Uwaga, wypalenie to nie tylko takie „miękkie”, subiektywne objawy. Uczeni ze Szwecji odkryli, że osoby z wypaleniem mają powiększone tzw. ciało migdałowate – obszar mózgu odpowiedzialny za emocje.

Zobacz: Czy można oswoić stres?

2. Do domu!

Stres, obniżona motywacja i stałe zmęczenie sprawiają, że wyraźnie spada Twoja wydajność. Więc, żeby się wyrobić, siedzisz w pracy po godzinach. To niestety błędne koło. Wypalenie ma też niekorzystny wpływ na korę przedczołową, odpowiedzialną za sprawność myślenia. Ona zmniejsza się z wiekiem, ale przewlekły stres przyspiesza ten proces. Jeśli nie odpoczniesz, Twoja wydajność obniży się jeszcze bardziej. Weź urlop, a przynajmniej nie siedź po godzinach.

3. Zagraj w zielone

Osłabienie kory przedczołowej zmniejsza Twoją wydajność, a mniejsza wydajność to więcej stresu (bo terminy gonią). Stąd już tylko malutki krok do nerwicy, która... no, wiadomo, psuje atmosferę, dodatkowo obniża wydajność i zwiększa poziom stresu. Błędne koło. Ale nie jesteś bezradny. Zacznij od postawienia w pracy kilku roślin – badania wykazały, że obecność roślin zmniejsza poziom stresu o 15%.

4. Pora na dobranoc

W końcu zaczynasz się czuć jak wrak. Praktycznie stale podniesiony poziom kortyzolu sprawia, że mózg jest pobudzony na okrągło, więc mijają godziny, zanim w końcu zaśniesz. Uczeni z University of California odkryli, że wystarczy jedna nieprzespana noc, żeby mózg zaczął działać tak, jak u pacjentów z nerwicą lękową. Podobnie działa kilka zarwanych (sen krótszy niż 5 godzin) nocy z rzędu. Rozwiązanie? Nudne, ale skuteczne: na godzinę przed snem wyłącz wszystko, co ma ekran. Poczytaj książkę albo posłuchaj audiobooka. To działa.

5. Zrób reset

Jeśli na profilaktykę już zdecydowanie za późno, bądź przynajmniej mądry po szkodzie i weź dwa tygodnie urlopu. Dziś złóż wniosek. Musisz dać organizmowi odpocząć i w jeden weekend tego nie załatwisz. Wypalenie zmienia nie tylko psychikę – zmienia również fizjologię. Potrzebuje co najmniej tygodnia, żeby układ hormonalny wrócił do równowagi i przestał zalewać Cię kortyzolem i adrenaliną. A najlepiej dwóch tygodni, żebyś zdążył się nacieszyć swoim nowym stanem.

Sprawdź też: Pewne sposoby na stres i zmęczenie w pracy

REKLAMA

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij