REKLAMA

Wideorozmowy - 5 kluczowych zasad

Coraz częściej bierzemy udział w wideokonferencjach czy wideorozmowach kwalifikacyjnych. Warto poznać kilka zasad, dzięki którym wypadniemy profesjonalnie w każdym calu.

praca zdalna, home office shutterstock.com

1. Mistrzowie drugiego planu

Czyli dzieci, żony i współlokatorzy w piżamach, bieliźnie lub sauté. Wpadają do pokoju zawsze znienacka i czasem w samym środku wideorozmowy. Możesz naiwnie założyć, że w trakcie Twojej konfy akurat nikt nie wejdzie do pokoju, ale lepiej dmuchać na zimne. Uprzedź domowników, o której czeka Cię rozmowa, zamknij drzwi na klucz (jeśli to możliwe) i wywieś karteczkę informacyjną. Kto zakłóci rozmowę, stawia Ci piwo.

ZOBACZ: Jak rozmawiać o podwyżce?

REKLAMA

2. Dres jest spoko?

Oczywiście nikt nie sądzi, że na home office siedzisz w marynarce, ale jeśli czeka Cię poważna rozmowa, nie olewaj dress codu tylko dlatego, że nie widzicie się na żywo. Rozmowa o pracę, choć prowadzona przez internet, wymaga eleganckiego stroju. Nawet jeśli ubiegasz się o stanowisko juniora czy stażysty i nawet jeśli w firmie wszyscy chodzą na co dzień w T-shirtach, Ty podczas rozmowy kwalifikacyjnej musisz wyglądać dobrze.

3. Na stojaka

Podczas prezentacji dla dużej grupy odbiorców lepiej stać – będziesz lepiej wyglądał i pewniej się czuł. Wyprostuj się, ściągając łopatki (tylko nie pręż klaty!). Postaraj się nie odwracać od rozmówców i nie znikać z kadru. Czy to na stojąco, czy na siedząco, pamiętaj o tym, by nigdy podczas mówienia nie zbliżać dłoni do ust – inaczej Twoje słowa zostaną odebrane jako nieszczere.

PRZECZYTAJ: Jak urządzić biuro w domu?

4. Oko kamery

Skorzystaj z funkcji „obraz w obrazie”, aby na początku rozmowy upewnić się, że dobrze Cię widać. W trakcie wideokonferencji co jakiś czas dyskretnie kontroluj, czy na pewno nie wypadłeś z kadru, ale zwalcz pokusę wpatrywania się w swoje odbicie. Wzrok kieruj na wprost kamery, co dla Twoich rozmówców będzie namiastką kontaktu wzrokowego. A gdy to Ty słuchasz innych, podtrzymuj kontakt wzrokowy i co jakiś czas kiwaj głową.

5. Wyrozumiałość

Problemem może być też przesunięcie czasowe. Weź pod uwagę to, że gdy Ty już skończyłeś mówić, Twoi partnerzy wciąż jeszcze mogą Cię słuchać. Dlatego mów nieco wolniej niż normalnie, robiąc przerwy między poszczególnymi fragmentami wypowiedzi, i spokojnie poczekaj, aż do wszystkich dojdzie pełny przekaz. Tym samym dajesz innym szansę na wtrącenie się i np. zadawanie pytań bez wielkich zakłóceń.

Technologia a komunikacja międzyludzka

Czat wideo wymaga większego skupienia niż rozmowa twarzą w twarz. Dlaczego? Technologia utrudnia odczytanie sygnałów niewerbalnych (mimiki, tonu głosu i języka ciała), a to sprawia, że zużywamy dużo więcej energii. Na dodatek, gdy w trakcie wideoczatu zapada cisza, interlokutorzy zaczynają się niepokoić, gdyż może to wynikać z zakłóceń na łączach. Badania wykazały, że nawet 1,2-sekundowe opóźnienie sprawia, że ludzie postrzegają rozmówców jako mniej przyjaznych lub mniej skoncentrowanych.

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA