Aby zrobić karierę, nie musisz dokonywać niezwykłych czynów. Swoją pozycję zawodową tworzysz cierpliwie dzień po dniu. Twój cel jest jasny - zrobić na szefie wrażenie idealnego pracownika. A oto, co według ekspertów działa najskuteczniej:
1. Bądź punktualny. Stanowi to jasny komunikat, że szanujesz czas innych i swój. Przyzwyczaj się, że tzw. kwadrans akademicki sprawdzał się w czasach studenckich, w dorosłym życiu już nie.
2. Wyprostuj plecy. Siedź wyprostowany i chodź wyprostowany. Sprawisz wrażenie człowieka zdecydowanego i pewnego siebie. Przy okazji unikniesz bólu karku. Pamiętaj, że Twoja głowa waży około 5 kg, gdy jesteś zgarbiony, odsuwa się od osi ciała wyznaczonej przez kręgosłup i ciąży jeszcze bardziej.
3. Utrzymuj porządek na biurku. Bałagan zawsze podaje w wątpliwość jakość organizacji twojej pracy. Biurko nie musi być klinicznie puste, ale nie może na nim panować chaos. Papiery poukładaj w segregatorach, uporządkuj kable i - staraj się nie jeść nad klawiaturą. Te okruchy widać.
4. Dbaj o wygląd. Noś strój stosowny do wykonywanego zajęcia, zawsze czysty, wyprasowany, do tego dobra woda toaletowa. Nie zapominaj o butach - to czyste nierozklepane buty często decydują o tym, jak ludzie Cię odbierają.
5. Noś teczkę, nawet jeśli trzymasz tam tylko gazetę i drugie śniadanie. Będziesz wyglądał na faceta, który nawet w domu nie rozstaje się ze swoją pracą. No dobra, plecak też może być. Byle nie turystyczny.
6. Nie romansuj w pracy! 90% szefów tego nie znosi. Nie wyobrażaj sobie, że tego nie widać. Widać. Współpracownicy (a często i szef) domyślą się, że coś się miedzy Wami dzieje, zanim jeszcze pójdziecie na pierwszą kolację. Szybciej będą wiedziały tylko algorytmy FB.
7. Nie gadaj za dużo, nie okazuj nadmiernych emocji, nie zwierzaj się, nie pozwalaj sobie na plotki biurowe. Zauważ, że ludzie o wysokim statusie są zwykle bardzo powściągliwi.
8. Często się uśmiechaj. Profesjonalny nie oznacza ponury. Swoje zmartwienia zostaw zatem w domu.
9. Nie angażuj się w koalicje i wojny biurowe. Pozostań neutralny. Staraj się nie traktować spraw firmy osobiście. Szef to doceni.
10. Bądź zawsze gotowy wziąć na siebie jakieś dodatkowe zadanie, ale nie rób tego tak, żeby pognębić innych współpracowników i na ich tle lepiej wypaść.
Przeczytaj też: 19 sposobów na awans w pracy