1. Zbierz dane
Nie ma udanej prezentacji bez wcześniejszego researchu. Nie licz, że przekonasz klienta do postawienia na Twój projekt, jeśli zamiast operować konkretnymi danymi, będziesz mówił ogólni- kami. Nie przesadź też w drugą stronę, bo słuchacze nie tylko nie będą w stanie zapamiętać wielu danych, ale i szybko znudzą się zbyt „techniczną” prezentacją. I jeszcze jeden ważny tip: na slajdach nie umieszczaj równań czy całych tabel – wystarczą dane wyjściowe i wynik.
ZOBACZ: 8 najgorszych wpadek na firmowej imprezie
2. Napisz scenariusz
Twoja prezentacja to nie Mickiewiczowska „Inwokacja”, więc nie ucz się jej słowo po słowie. Dobry scenariusz polega na zapisaniu hasłowo najważniejszych punktów i danych. Resztę musisz powiedzieć z głowy. Na pewno pójdzie Ci świetnie, jeśli występ przećwiczysz przed lustrem czy dziewczyną. Na swoje wystąpienie masz określony czas, więc uwzględnij w scenariuszu także kilka minut na pytania od słuchaczy.
3. Zrób prezentację
Wieść niesie, że są lepsze programy do robienia prezentacji niż PowerPoint, ale i tak nikt z nich nie korzysta. Nie chcemy jednak podcinać Ci skrzydeł: jeśli masz dużo czasu, możesz zapoznać się z programami typu Canva, Prezi, SlideDog czy Slidebean, ale gdy goni Cię czas, nie kombinuj i działaj w PP. Zasad tworzenia dobrej prezentacji jest wiele, ale najważniejsza to umiar – na slajdach wpisuj informacje hasłowo, nie wklejaj całych akapitów i nie przesadzaj z ilością użytych kolorów.
PRZECZYTAJ: Wideokonferencja - 5 kluczowych zasad
4. Przygotuj się
Przed prezentacją przygotuj salę i sprzęt: upewnij się, że jest odpowiednia ilość krzeseł dla wszystkich słuchaczy, przewietrz pomieszczenie, podepnij komputer do rzutnika etc. Jeśli występujesz online, sprawdź, czy wszystko OK z łączem, mikrofonem i kamerką. Zapytaj, czy dobrze Cię słychać i widać. Uwaga: w przypadku pro- blemów pamiętaj, iż to, że u Ciebie nie działa podgląd wideo czy audio, nie oznacza, że u pozostałych członków konferencji również.
5. Weź głęboki oddech...
...i do dzieła! Pod żadnym pozorem nie używaj sformułowań typu: „Pewnie to już wiecie, ale...” lub „Nie jestem ekspertem, ale...”. Tego typu „skromność” sprawi, że nikomu nie będzie chciało się Ciebie słuchać. Zamiast tego postaraj się mówić z zapałem, nawet jeśli omawiacie zasady BHP. Żeby ożywić nieco swój wykład, zadawaj pytania publiczności, nawet jeśli sam będziesz musiał na większość z nich odpowiedzieć. Warto też się ruszać, więc nie stój w miejscu. Uważaj jedynie, by nie odwracać się do słuchaczy tyłem. Przed prelekcją zapoznaj się też z zasadami mowy ciała.
Mowa ciała
Gdy czujesz, że wymiękasz, zobacz, jak dodać sobie animuszu bez wypowiedzenia ani jednego słowa.
Twarz
Cały czas staraj się trzymać lekko uniesioną brodę – zapewni Ci to wygląd pewnego siebie faceta. Dodaj uśmiech, bo to najprostszy sposób na zjednanie sobie publiki.
Oczy
Spokojnie „wędruj” wzrokiem po twarzach słuchaczy. Nie wbijaj w nikogo świdrującego spojrzenia, bo poczuje się nieswojo. Unikaj także wpatrywania się w jeden punkt. Gdy prowadzisz konferencję online, nie ulegaj pokusie wpatrywania się wciąż w nagranie z własnej kamerki.
Dłonie
W trakcie mówienia nie zbliżaj ich do ust, bo Twoje słowa zostaną odczytane jako nieszczere. Jeśli nie wiesz, co zrobić z rękami, weź do ręki długopis lub wskaźnik.
Stopy
Jeśli to spotkanie face to face, stój pewnie ze stopami rozstawionymi na szerokość bioder i palcami skierowanymi w stronę rozmówców.
Komentarze