Sesja egzaminacyjna [Strategia na 5]

Już za chwilę w studenckich harmonogramach sesjom treningowym miejsca będą musiały ustąpić uczelniane. Jeśli Ciebie także czeka maraton z książkami, zobacz,  jak sprawić, by poszło szybko, sprawnie i bez powtórki we wrześniu.  

nauka, studia shutterstock.com
Zakuj i zapomnij – słynne wśród studenckiej braci powiedzonko traktuj z przymrużeniem oka. Owszem, rzeczy, których uczą nas na studiach, nie zawsze okazują się przydatne w życiu, ale skoro już poświęcasz czas (a także pieniądze) na naukę, to chyba warto, by cała ta wiedza nie uleciała z głowy, gdy tylko w USOS-ie pojawi się upragniona ocena, prawda?

REKLAMA

ZOBACZ: Życiowy optymizm - 5-dniowy plan nauki

1. Przygotuj plan działań

Ważna misja wymaga dobrego planu. Jeśli Twoim celem jest zdanie egzaminu, materiał, który musisz opanować, podziel na etapy. Zapisz na kartce plan działania, uwzględniając też czas na powtórki i przerwy. Możesz wykorzystać do tego metodę Pomodoro, zgodnie z którą po 25 minutach nauki następuje  5 minut przerwy. Po czterech takich cyklach czeka Cię 30-minutowy  odpoczynek. Aby Pomodoro zadziałało, nie możesz się rozpraszać. Masz problemy z koncentracją? Wyłącz telefon i schowaj go na te 25 minut do szuflady  – pomoże.

2. Daj wykład

Powtórki to kluczowy element procesu uczenia się. Aby lepiej zapamiętać materiał, zreferuj komuś wszystko, czego się do tej pory nauczyłeś. W ten sposób wiedzę, którą przyswoiłeś za pomocą wzroku (czytając książkę) lub słuchu (słuchając wykładu), przetworzysz za pomocą mowy, a to oznacza, że aktywujesz mózg na różne sposoby i tym samym lepiej przyswajasz wiedzę. Jeśli nikt z bliskich nie ma czasu, może warto zgadać się ze znajomymi z roku?

3. Wyjdź z domu

Pogoda dopisuje? Weź notatki i idź do parku. Badania opublikowane na łamach czasopisma naukowego „Frontiers in Psychology” wykazały, że przebywanie na łonie natury korzystnie wpływa na funkcjonowanie mózgu i pozwala szybciej wykonywać zadania wymagające użycia funkcji poznawczych, takich jak zdobywanie i celowe wykorzystanie wiedzy, uczenie się czegoś na pamięć i przywoływanie z pamięci informacji. Jeśli pogoda nie zachęca do eskapady, wybierz się przynajmniej na szybki spacer dookoła bloku. Tylko nie maszeruj z nosem w telefonie!

4. Napij się

Gdy czujesz się zmęczony  i wysiada Ci koncentracja, napij się... wody. Mózg w 80% z niej się składa, więc nic dziwnego, że gdy jesteś odwodniony, nie funkcjonuje najlepiej. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że uczucie pragnienia to sygnał, że organizm już jest w pewnym stopniu odwodniony. Badacze wyliczyli, że 1% odwodnienia powoduje spadek zdolności kognitywnych aż o 5%. Aby do tego nie dopuścić, trzymaj pod ręką dzbanek lub butelkę z wodą i po- pijaj parę łyków co kilka minut.

Zrób trening

Sesja na studiach nie oznacza przerwy od treningów. Codzienna dawka ruchu jest niezbędna nie tylko dla utrzymania sylwetki greckiego herosa, ale i mózgu w formie. Badania wykazały, że regularne ćwiczenia zapewniają wzrost BDNF – kluczowego białka, które wspiera  proces tworzenia nowych połączeń w mózgu. Nie trenuj jednak  na (zwyczajowe) 100% i w dniach, gdy czeka Cię zwiększony wysiłek umysłowy, daj sobie więcej luzu.

Zobacz również:
Są trenerzy personalni, którzy sami potrzebują trenerów i tacy, którzy inspirują innych do działania na co dzień. Paweł Raczyński należy zdecydowanie do tej drugiej kategorii. W rozmowie z MH opowiada o kulisach pracy trenera, wyjaśnia, który system treningowy jest najlepszy i przekonuje, że dobry strój to już połowa sukcesu. 
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA