Rozciąganie statyczne a dynamiczne

Rozciąganie mięśni i ścięgien to dobry pomysł, ale nie zawsze. Zobacz, co i kiedy rozciągać, żeby przysłużyło się to Twojej formie. 

Rozciąganie FOT. PHILIP, HAYNES, BETH BISCHOFF

Rozciąganie statyczne – co to?

Rozciąganie statyczne to poddanie poszczególnych mięśni wydłużeniu podczas utrzymywania (zazwyczaj niewygodnych) pozycji siedzących, stojących lub leżących.

Rozciąganie statyczne – kiedy?

Rozciąganie statyczne najlepiej sprawdzi się po treningu siłowym/wytrzymałościowym. Przed treningiem nie stosuj poszczególnych pozycji dłużej niż 25 sekund.

Rozciąganie statyczne – korzyści

  • Lepsza mobilność
  • Brak sztywności
  • Lepsze ukrwienie
  • Hipertrofia

Rozciąganie statyczne a nauka

Badania dowodzą wprost, że rozciąganie statyczne przed treningiem zmniejsza siłę i moc mięśniową nawet przez godzinę po jego zakończeniu.

Rozciąganie statyczne a zdrowie

Badania wykazały, że 4 tygodnie wykonywania pięciu 30-minutowych sesji rozciągania statycznego pomogło zmniejszyć sztywność tętnic u mężczyzn w średnim wieku.


Rozciąganie dynamiczne – co to?

Rozciąganie dynamiczne – takie jak wykroki, wymachy i wyskoki – wprawia mięśnie w ruch, naśladując czynności, które zamierzasz wykonać podczas treningu.

Rozciąganie dynamiczne – kiedy?

Najlepiej stosować jako rozgrzewkę, szczególnie przy kardio (w treningu siłowym przyda się zestaw ćwiczeń specjalistycznych). Podnosi tętno, kieruje krew do mięśni i „naoliwia” stawy.

Rozciąganie dynamiczne – korzyści

  • Siła mięśni
  • Wyniki sportowe
  • Czas biegu
  • Mniej kontuzji

Rozciąganie dynamiczne a nauka

Badania na profesjonalnych piłkarzach dowiodły, że rozciąganie dynamiczne zwiększyło wydajność mięśni i sprintu, co świetnie sprawdzi się przed treningami, opartymi na szybkości.

Rozciąganie dynamiczne a zdrowie

Rozciąganie dynamiczne zużywa więcej energii: spalisz około 70 kcal przez 10 minut w porównaniu z zaledwie 27 kcal podczas rozciągania statycznego.

Które rozciąganie jest lepsze?

I statyczne, i dynamiczne rozciąganie są wręcz niezbędnymi narzędziami, wykorzystywanymi w walce o lepsze zdrowie i sylwetkę. Trzeba tylko wiedzieć, kiedy i w jakich okolicznościach ich używać.

Zobacz również:
REKLAMA