REKLAMA

Stres - jak szybko go zwalczyć? Sprawdzone sposoby

Stres sam w sobie nie jest niczym złym. Mobilizuje do działania, sprawia, że dajesz z siebie wszystko. Czasem jednak jest go za dużo lub trwa zbyt długo, a to już może być groźne dla zdrowia. Oto 15 sposobów na uwolnienie się od napięcia w kwadrans.

Xavier Gallego Morell 2009/shutterstock.com
fot. Xavier Gallego Morell 2009/shutterstock.com
Hormony wydzielane podczas długotrwałego stresu zatruwają organizm bardziej niż alkohol - twierdził twórca teorii stresu Hans Selye, autor bestsellerowej książki "Stres okiełznany". Adrenalina, zwana hormonem walki, rozszerza naczynia krwionośne, podnosi ciśnienie, przyspiesza akcję serca. W żołądku gromadzi się nadmiar soków trawiennych i kwas solny powoli niszczy układ pokarmowy.

REKLAMA

Co więcej, nadmiar stresu sprawia, że obniżają się nasza wydajność i możliwości intelektualne. Bywa, że zachowujemy się gwałtownie, tracimy panowanie nad sobą, co w pracy jest raczej niewybaczalne. Można temu zaradzić i nauczyć się wyluzowywać w momentach, kiedy stres zaczyna przejmować kontrolę nad twoimi reakcjami.

1. Krzycz

Na pewno znajdzie się w Twoim biurze jakieś pomieszczenie, gdzie nikt Cię nie usłyszy. W ostateczności możesz przecież opuścić budynek na 10 minut pod pretekstem zjedzenia lunchu. Głośny wrzask, krzyk, a nawet siarczyste przekleństwo rzucone w miejscu neutralnym, bez obecności zdziwionych świadków, to znakomite ćwiczenie na szybkie rozładowanie napięcia.

2. Pisz

1. Krzycz

3. Usiądź

Kiedy zżera Cię stres, pamiętaj, żeby nie zakładać nogi na nogę. Koniecznie zadbaj o to, aby obie stopy dotykały ziemi (ciężar ciała rozmieszczony równomiernie). Usiądź lub postój chwilę wyprostowany i wsłuchaj się w swój oddech. 5-10 głębokich oddechów powinno cię uspokoić. Wszelkie elementy jogi lub medytacji sprawiają, że sygnały o zagrożeniu stresem nie docierają do mózgu; utrzymują kortyzol na równym poziomie - stwierdził doktor Bruce Rabin, dyrektor programu "Zdrowy styl życia", prowadzonego na uniwersytecie w Pittsburghu.

Dr Jon Kabat-Zinn z uniwersytetu w Massachusetts opracował metodę redukcji stresu, wywołanego przez napływ gniewu. Polega ona na tym, że w momencie wzburzenia trzeba wziąć głęboki oddech, przetrzymać go trzy sekundy, po czym odpowiadać spokojnym tonem.

1 2 3
STRONA 1 z 3

Komentarze

 (5)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA