[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Networking: zbuduj karierę poprzez sieć kontaktów

Networking to żadne kolesiostwo i nie ma nic wspólnego z kupczeniem stołkami. To nowoczesna sztuka zarządzania kontaktami. Sprawdź, jak wykorzystać znajomości i relacje, by ścieżka Twojej kariery była nadzwyczaj prosta i prowadziła prosto do sukcesu.

Networking fot. Peshkova 2014/Shutterstock
I. W porę zacznij

Już sam fakt posiadania wielu kontaktów świadczy o dobrym organizowaniu swojego zawodowego rozwoju. Jeśli dodatkowo opanujesz sztukę zarządzania kontaktami, prawdopodobnie uda Ci się uniknąć zawodowych przestojów.

REKLAMA
 

Żeby kontakty na Ciebie pracowały, musisz zacząć w odpowiednim momencie. Tylko nie wówczas, gdy akurat poszukujesz roboty – to zdecydowanie za późno. Networking opiera się na zaufaniu, a zbudowanie go wymaga wg specjalistów około pół roku. Musisz już funkcjonować w sieci kontaktów, by inni jej członkowie reagowali na Twoją obecność.

REKLAMA
 

Bądź autorem akcji, by ze strony innych nastąpiła reakcja. Zatem – cokolwiek robisz – przeznacz każdego dnia godzinę na odwiedzanie portali społecznościowych. Interesuj się tym, co dzieje się u Twoich znajomych, i komentuj ich obecność.

II. Zarzuć sieci

Sieć osobista: Tu wpisz krewnych i przyjaciół, gdzie podstawą jest mocna więź. Minusem tej grupy jest to, że jest różnorodna pod względem zawodowym. Plusem, że jej członkowie również mają swoje kontakty, co poszerza Twoje horyzonty, ale przede wszystkim są to ludzie, którzy wiele (i bezinteresownie) dla Ciebie zrobią.

Sieć towarzyska: Wpisz ludzi, których łączą wzajemne zainteresowania. Plusem tej sieci są dość systematyczne i trwałe kontakty. Spora część tej grupy jest dla Ciebie ważna pod względem zawodowym.

Sieć biznesowa: To głównie relacje z klientami: dostawcami, partnerami i kolegami po fachu. Ta grupa skupia ludzi z branży. Musisz jednak pamiętać, że więzi w tej sieci są najsłabsze.

3. Bądź offline i online

Kontakty wirtualne to za mało. Musisz spotykać się z ludźmi również face to face, przy czym wiadomo, że jeden ze sposobów będzie dominujący. Jeśli wolisz konferencje i spotkania biznesowe, nie zapominaj o swoich klientach w sieci. To wzmocni wasze relacje. Jeśli preferujesz sieć wirtualną, raz na jakiś czas powinieneś spotkać się w „realu”.

Mimo galopującego życia w sieci badania pokazują, że największe efekty osiąga się w czasie spotkań w świecie rzeczywistym. Jeśli więc dowiesz się, że w firmie, w której praca interesuje Cię od dawna, właśnie mają wakat, klikaj w te kontakty, które mogą pomóc Ci właśnie tam pracować.

Nie zapominaj jednak, by w odpowiednim momencie klikanie zamienić na spotkanie. Zaproś osobę, która może Ci pomóc, na kolację i wybadaj sprawę lub złóż ofertę.

Typy Twoich kontaktów:

Eksperci – oni znają się na Twojej pracy, są w branży. To realiści, którzy pomogą Ci racjonalnie spojrzeć na pomysły. Mogą powiedzieć, że Twoje oczekiwania są wyższe niż możliwości. Ich przezorność pozwoli Ci uniknąć kłopotów.

Trenerzy – osoby, które mogą dać Ci konstruktywną radę, a nie tylko poklepać po ramieniu. Pomogą znaleźć najbardziej optymalną ścieżkę rozwoju.

Agenci – ci ludzie mają dużą sieć swoich kontaktów. Dla Ciebie będą kimś w rodzaju łącznika.

Marzyciele – z nimi możesz budować wizje. To ludzie, którzy nie będą Cię odwodzić od Twoich nawet najbardziej absurdalnych pomysłów.

Mentorzy – podziwiasz ich za to, co osiągnęli. Ich doświadczenia mogą być dla Ciebie inspiracją.

Trendsetterzy – oni idą z duchem czasu, wyprzedzają trendy. Mogą podpowiedzieć, na jakie obszary warto stawiać.

Uczniowie – dla uczniów to Ty jesteś mentorem. Oni czerpią z Twojej wiedzy, a Ty powtarzasz odrobione już lekcje. 

Statystyki MH:

W ponad 80% szkół wyższych w Polsce w czasie studiów nie pojawia się temat „networkingu” – pisze w książce „Networking w karierze” Beata Kapcewicz. Z drugiej strony większość przedsiębiorców przyznaje, że ich biznes rozwija się właśnie dzięki sieci kontaktów. 

MH 03/2014

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij