1. Pokaż swój potencjał
Skąd prezes Twojej firmy ma wiedzieć, że nadajesz się na dyrektora? Musisz mu to pokazać. Jak podaje „Harvard Bussines Review”, najlepiej poprzez znajdowanie nowych sposobów generowania zysku, poprawę osiągnięć firmy oraz proponowanie rozwiązań palących problemów.
2. Przejmij kontrolę
„Musisz wiedzieć, że awansują nie najlepsi pracownicy, ale ci, którzy najlepiej się o awans starają” – mówi coach biznesu Piotr Jankiewicz. Pamiętaj, że dobra praca to jedno, ale bez umiejętności promowania własnej osoby nie odniesiesz sukcesu.
3. Dbaj o atmosferę
„Współcześnie kierownikiem najczęściej się bywa, a nie zostaje na zawsze” – wyjaśnia Jankiewicz. Dlatego, starając się o awans, pamiętaj, że z tymi, z którymi teraz rywalizujesz, później będziesz musiał współpracować. Albo nawet pracować dla nich.
4. Zachowaj spokój
„Nie ma idealnego momentu na awans. Nigdy nie będziesz wystarczająco dobrze przygotowany” – mówi Jankiewicz. Zaufaj sobie i sprawdź się w działaniu. Przejmując nowe obowiązki, pamiętaj, żeby zacząć od drobnych usprawnień, a nie rewolucyjnych zmian.
5. Opanuj buntowników
Ktoś sprzeciwia się Twoim decyzjom i podkłada Ci świnię? „Spotkaj się z nim, najlepiej poza firmą. Powiedz, że wiesz o zaistniałej sytuacji i prosisz o wyjaśnienie” – radzi coach. Postawienie sprawy jasno to oznaka siły i pewności siebie. Często tyle wystarczy, aby powstrzymać tych, którzy knują za Twoimi plecami.
Test na szefa
Ścieżka awansu jest wąska, a drabina kariery chybotliwa. Zapoznaj się z naszym testem i sprawdź, czy jesteś gotów, żeby zostać własnym szefem. Dotarłeś na szczyt? Gratulujemy, Twoje wymarzone stanowisko już na Ciebie czeka. Utknąłeś gdzieś po drodze? Głowa do góry – mamy dla Ciebie kilka porad, które pomogą Ci odnieść sukces.
1. Masz skończyć projekt do piątku. Uda Ci się?
Tak: Oczywiście, wszystko sobie idealnie zorganizowałem.
Nie: przygotuj lepszy plan
Zaprzyjaźnij się z kalendarzem, w którym od dzisiaj będziesz notował konkretne zadania (np. „Wyślij mejla do Kasi z marketingu”) oraz godzinę, do której masz się z nimi uporać. Gdy rano ustalisz odpowiedni porządek, potem zostanie Ci tylko odhaczanie kolejnych zrealizowanych punktów. Pamiętaj, żeby zacząć dzień od prostych czynności na rozgrzewkę.
Cecha do poprawy: Odpowiedzialność
Skoro radzisz sobie ze swoimi obowiązkami, weź na barki większy ciężar. Wykonanie trudnego zadania z pewnością zostanie zauważone.
2. Czy wszyscy w firmie Cię znają?
Tak: Potrafię rozmawiać z każdym i o wszystkim.
Nie: Zacznij od small talku
W kuchni z pewnością znajdziesz chwilę, aby wymienić dwa zdania z tymi, których jeszcze nie znasz. Od czego zacząć? Od pytania, bo każdy lubi mówić o sobie. Może to być pytanie o ostatni sukces lub projekt Twojego rozmówcy.
Cecha do poprawy: Widoczność
Jak wynika z badań naukowców z Northwestern University, szefowie lubią awansować ludzi, z którymi mają dobry kontakt i wspólny język.
3. Czy wiesz, jak Twoje słabe strony wpływają na Twoją pracę?
Tak: Bezustannie pracuję, by ich lista była coraz krótsza.
Nie: Spójrz prawdzie w oczy
Każdy ma słabe strony. Dlatego poproś zaufanego kolegę, żeby powiedział Ci, w jakich aspektach mógłbyś się poprawić. Potem wyznacz sobie konkretny, mierzalny cel (np. podpisać 7 umów więcej), a za 3 miesiące sprawdź, czy udało Ci się go osiągnąć.
Cecha do poprawy: Samoświadomość
Nie poprawisz się, jeśli nie będziesz znał swoich wad. Dlatego pamiętaj o swoich atutach, ale pracuj nad słabościami. Po awansie wszyscy będą patrzeć Ci na ręce.
4. Umiesz planować kilka kroków naprzód?
Tak: Nie tylko kilka. Kilkanaście i to biegiem.
Nie: Wyznacz kierunek
Jak wynika z badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Harvarda, ci, którzy mają spisane na papierze plany na przyszłość, zarabiają nawet 10 razy więcej od tych, którzy nie mają planów. Dlatego bierz długopis do ręki i zapisuj.
Cecha do poprawy: Wizja
Z działaniem jest jak z pływaniem. Możesz dzielnie machać rękoma, ale jeśli nie wiesz, w jakim kierunku zmierzasz, to nie uda Ci się osiągnąć celu.
5. Potrafisz inspirować innych ludzi?
Tak: Sam wywołałbym kolejną Rewolucję Francuską.
Nie: Stań się przywódcą
Sam nie zdziałasz wiele – dopiero efekt wysiłku grupy ludzi może przynieść oczekiwane rezultaty. Jak motywować? Zgodnie ze skrótem „ICZ”. I to idea, która będzie wam przyświecać, C to cel, a Z to zapłata.
Cecha do poprawy: Przywództwo
Bycie dobrym zawodnikiem to podstawa. Ale dopiero umiejętność zarządzania, mobilizowania i odpowiedniego delegowania obowiązków uczyni z Ciebie prawdziwego szefa.
Szef czy nie szef?
Jeśli na wszystkie powyższe pytania odpowiedziałeś twierdząco, gratulujemy, jesteś materiałem na prawdziwego lidera. W przypadku odpowiedzi negatywnych, przynajmniej wiesz na czym stoisz i co musisz poprawić, by awansować w firmowej hierarchii.
W Twojej karierze szykuje się awans? Świetnie, ale pamiętaj, że nowa stanowisko wiąże się z nowymi wyzwaniami i nowymi...wrogami. Zobacz, jak zostać szefem i przeżyć.
MH 06/2014