1. |
Miej pomysł na siebie
Może to brzmi jak truizm, ale okazuje się, że większość ludzi nie ma jasno sprecyzowanego planu kariery. W niektórych korporacjach działających na Zachodzie dział "human resources" zajmuje się między innymi projektowaniem tzw. ścieżki kariery dla poszczególnych pracowników. Większość z nas jednak pracuje w mniej opiekuńczych firmach, a co za tym idzie - ścieżkę kariery musi sobie wymyślić samodzielnie. Ważne, żeby ogólny plan był podzielony na mniejsze, mierzalne odcinki (na przykład: "W tym roku przejdę na samodzielne stanowisko, w tym celu zrobię to i to"). To po to, by mieć świadomość, że posuwasz się do przodu.
2. |
Zostań ekspertem od chińskiej porcelany (albo czegoś równie niepotrzebnego)
Tak naprawdę niewiele osób opuszczających mury szkół, a nawet uniwersytetów, ma obecnie rzetelne, gruntowne wykształcenie. Oznacza to tyle, że jeśli przeczytasz 5 książek o buddyzmie tybetańskim, będziesz wiedział na ten temat więcej niż 99% Twoich znajomych i znajomych Twoich znajomych.
Owszem, możesz nie mieć pojęcia o Platonie, Arystotelesie i średniowiecznym mistycyzmie, ale co z tego? Ludzie i tak pomyślą: "Może ten gość nie wie, gdzie leży Kenia, ale skoro zna numer komórki Dalajlamy, to musi być bystry". Im bardziej egzotyczną wiedzę posiądziesz i im bardziej fachowych słów używasz, by o niej opowiadać, tym mądrzejszy wydasz się ludziom wokół.