Jak zarobić miliony: Twój plan na biznes

Nie licz na lotto, tylko bierz się do roboty. Jak Kamil Cebulski, który w wieku 17 lat założył własną firmę, by niedługo potem stać się najmłodszym polskim milionerem. Nasz przepis na sukces w biznesie zawiera 5 składników i kilkanaście rad tych, którym się udało.

Peshkova 2013/shutterstock.com
fot. Peshkova 2013/shutterstock.com
Nieważne co, ważne kto

REKLAMA

"Absolutnie kluczowymi cechami u osoby rozpoczynającej własny biznes jest determinacja i konsekwencja" - uważa Dariusz Żuk. Staje się to zrozumiałe, gdy dodaje, że w USA wypala tylko co trzeci interes. Danych dla Polski nie ma, ale zapewne wiele się nie różnią.

Zastanawiasz się, w jakiej branży najłatwiej odnieść sukces? Odpowiedź jest prosta: w takiej, na jakiej się znasz i która jest Twoją pasją. Tu naprawdę nie chodzi o dziedzinę, a o człowieka.

"Ludzie uważają, że o sukces najłatwiej w internecie, ale to złe myślenie. Po pierwsze, nawet w internecie można zrobić biznes równie dobry, co zły. Po drugie, wszędzie, w każdej dziedzinie, można wskazać ludzi, którzy zrobili coś super, i takich, którzy totalnie zawalili sprawę. Siła tkwi w człowieku, który steruje firmą. Trzeba być po prostu pracowitym, a wtedy można odnieść sukces, nawet sprzedając ziemniaki. Lepiej mieć dobrego człowieka z beznadziejnym pomysłem niż beznadziejnego człowieka z dobrym" - mówi Kamil Cebulski.

Etap 2: Wizja

Co zrobić? Zbudować motywację, która pozwoli Ci osiągnąć cel

Ten punkt może Ci nieco przypominać poradnik Amwaya, ale marzenia naprawdę są ważne. Dariusz Żuk twierdzi, że udany biznes to marzenia plus praca minus rozsądek. Jeśli od razu zabierzesz się do pisania biznesplanu i zaczniesz zmagać się z oporną rzeczywistością, najprawdopodobniej szybko stracisz impet. Zwłaszcza gdy wcześniej nie miałeś doświadczenia biznesowego i nie wiesz, ile przeciwności musi pokonać młody przedsiębiorca.

Jeżeli zaczniesz od zabawy pomysłem, obrócisz go w wyobraźni na milion sposobów i poprowadzisz w myślach swoją firmę na podbój światowych rynków, wyrobisz w sobie motywację, która da Ci siłę i determinację niezbędną do osiągnięcia sukcesu. Tylko jasna wizja tego, co chcesz osiągnąć, da Ci siłę, by o to konsekwentnie walczyć.

Etap 3: Planowanie i testowanie

Co zrobić? Zbuduj podstawy swojego biznesu

Teraz czas zejść z obłoków na ziemię i twardo po niej stąpać. Na tym etapie musisz jasno sprecyzować, co zrobić, żeby sprzedać pierwszy produkt czy usługę. Zaczynasz więc tworzyć biznesplan. Dzięki niemu nie tylko później zyskasz szansę na zdobycie funduszy na realizację swojego pomysłu, ale przede wszystkim skonkretyzujesz marzenia, które sformułowałeś w poprzednim etapie. Spisując marzenia, uporządkujesz je i utrwalisz pomysły, o których inaczej za jakiś czas zapomnisz.

Idealny biznesplan

Guy Kawasaki, guru biznesu z USA, w swojej książce "Sztuka rozpoczynania" (wydawnictwo Helion, Gliwice 2007) pisze, że najważniejszym elementem biznesplanu jest podsumowanie, bo od niego zależy, czy ludzie przeczytają resztę dokumentu. W 4 akapitach musisz w nim krótko i zwięźle opisać problem, który zamierzasz rozwiązać, a także proponowane rozwiązanie, model biznesowy i ukrytą magię produktu lub usługi. Dobry biznesplan powinien mieć maksymalnie 20 stron - im jest krótszy, tym większa szansa, że go ktoś przeczyta.

"Czytając biznesplan, zwracamy szczególną uwagę na to, czy rozpisane są koszty i przychody firmy w okresie trzech lat" - mówi Michał Uherek, członek zarządu firmy Venture Incubator, która zajmuje się rozwijaniem firm z sektora nowych technologii.

Więcej porad na temat pisania biznesplanów znajdziesz we wspomnianej książce "Sztuka rozpoczynania" oraz w bardzo szczegółowym poradniku, który możesz ściągnąć ze strony Sieci Aniołów Biznesu przy Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan (www.lba.pl).

1 2 3 ... 5
STRONA 2 z 5
Zobacz również:
Standardowy „bleep test” ma w sobie coś sadystycznego, ale pokazuje prawdę o Twojej wydolności (VO2 max), więc połączyliśmy go z burpee. Sorry, taki mamy trening.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA