Energia do działania i poczucie sensu [5 kroków]

Utknąłeś na jałowym biegu lub kręcisz kołami w tej beznadziejnej magmie wiosny 2022 roku? Oto pięć prostych kroków, aby odzyskać energię i poczucie sensu, których potrzebujesz, by przywrócić dawną moc swojemu życiu i karierze. Remont silnika nie jest potrzebny – wystarczy tylko jego lekki tuning.

 

energia do działania, poczucie sensu shutterstock.com

Na pewno znasz ten denerwujący typ faceta – wstaje o 5.45 rano, szybko przebiega te swoje codzienne 10 km, a następnie, pogwizdując, krząta się po kuchni, robiąc sobie i swojej rodzinie śniadanie godne Instagrama. Dnie spędza na zakładaniu kolejnych start-upów, część zysków przeznaczając na pomoc dla Ukrainy, a wieczorem z przyjaciółmi degustuje piwa kraftowe, które warzy w swojej piwnicy. Wszystko to robi z uśmiechem i niespożytą energią. Tymczasem w Twoim życiu jest stanowczo zbyt wiele dni, kiedy masz za mało mocy, żeby wrzucić wyższy bieg. Obserwujesz tylko, jak inni pędzą obok, wyprzedzając Cię z łatwością. Bez względu na to, w którym kierunku podążasz, te proste kroki pomogą Ci zwiększyć obroty i dostać się tam, gdzie chcesz.

REKLAMA

ZOBACZ: Motywacja do działania - jak żyć na pełnych obrotach?

Przewiń dalej:

1. Zacznij, a motywacja się pojawi

2. Stwórz przyjazne środowisko

3. Znajdź coś, co Cię kręci

4. Wyznacz sobie pośrednie cele

5. Naucz się odpoczywać

1. Zacznij, a motywacja się pojawi

Wewnętrzny napęd, czyli motywacja, to nie jest coś, z czym człowiek się rodzi: tak jak skłonność do łysienia czy talent muzyczny. Każdy może rozwinąć w sobie motywację, jeśli wie, jak się do tego zabrać. „Ludzie często myślą o motywacji jak o wielkim płomieniu, który pojawia się na grillu, kiedy rozpylisz nad węglem płyn do rozpałki – mówi Steve Magness, autor wydanej u nas książki „Pełnia twoich możliwości”. – Jednak jeśli już mamy to porównać do grilla, to trafniejszym obrazem są wolno i długo spalające się kawałki węgla”.

James Clear, autor poradnika „Atomowe nawyki”, pisze, że „jedną z najbardziej zaskakujących rzeczy w motywacji jest to, że często pojawia się ona po rozpoczęciu nowej aktywności, a nie przed”. Innymi słowy, nie musisz mieć motywacji, aby zacząć coś robić. Po prostu zajmujesz się czymś i samo działanie Cię motywuje. „Rozpoczęcie jakiejś pracy, projektu, aktywności, nawet jeśli to tylko niewielki kroczek, już daje Ci napęd do wykonania kolejnego”.

Jeśli samo rozpoczęcie wydaje Ci się przeszkodą nie do pokonania; zadbaj o to, aby te pierwsze kroki były łatwe. Tak aby nie tracić energii na myślenie o tym, jaki ogrom pracy przed Tobą. Zamiast czekać, aż będziesz miał nastrój, by zacząć starać się o nową pracę, poświęć dziś 10 minut na zaktualizowanie swojego profilu na Linkedin. Chcesz zrzucić wagę? Zamów produkty na dietetyczne śniadanie.

2. Stwórz przyjazne środowisko

„Nawet zawodowi sportowcy czasami mają trudności ze zmuszeniem się do treningu – mówi Magness, który pracował z graczami NBA i olimpijczykami. – To, co ich ratuje, to sprzyjające środowisko, które obniża barierę wejścia. Potrzebują mniej energii aktywacyjnej, która jest konieczna, aby ruszyć tyłek”. Mają trenerów, którzy opracowują treningi, i partnerów treningowych. Ich otoczenie jest zorganizowane tak, aby zminimalizować przeszkody. Możesz zrobić to samo.

Jeśli chcesz zacząć biegać, ułatw to sobie maksymalnie, przygotowując wieczorem strój, buty i inne niezbędne akcesoria, tak żeby po obudzeniu pozostawało tylko założenie tego na siebie i wyjście z domu. Chodzi o to, aby Twój mózg po obudzeniu zobaczył bieganie jako łatwiejszą decyzję do podjęcia niż na przykład robienie sobie śniadania. Podobnie jest z innymi rodzajami działalności. Sam sobie usuwaj przeszkody z drogi, tak by mózg już nie musiał za dużo kombinować.

3. Znajdź coś, co Cię kręci

Pandemia zmieniła życie prawie wszystkich i skłoniła miliony ludzi do ponownego przemyślenia tego, co jest naprawdę istotne w ich życiu. I czy można do tego zaliczyć mozolne wspinanie się po szczeblach kariery. To, co Cię najbardziej kręci, może być ruchomym celem, ponieważ w trakcie naszego życia interesujemy się różnymi rzeczami i zaczynamy cenić inne wartości. Aby zrozumieć, na czym Ci zależy, spróbuj przypomnieć sobie dni, kiedy czujesz się najlepiej. Co się wtedy dzieje, co wówczas robisz? Co daje Ci energię i pobudza do działania?

Jeśli nie zamierzasz rzucać pracy, aby zająć się np. stolarstwem, które Cię kręci, to chociaż układaj sobie tydzień tak, aby mieć jak najwięcej czasu na swoją pasję (i nie daj sobie wmówić, że to głupie). To będzie Twoje źródło zasilania, dzięki któremu lepiej dasz sobie radę z trudniejszymi okresami.

4. Wyznacz sobie pośrednie cele

David Zald wie, co zabija motywację. Szef Center for Advanced Human Brain Imaging Research w Rutgers Brain Health Institute wykazał, że dzieje się tak, gdy obciążenie pracą jest zbyt duże, a nagroda zbyt odległa. Oczywistym rozwiązaniem jest rozbicie tego wielkiego celu na mniejsze zadania. „Cele są ułożone hierarchicznie: pod tym głównym znajdują się mniejsze, które schodzą kaskadowo aż do konkretnych zachowań” – mówi.

PRZECZYTAJ: Upór - podstawa życiowego sukcesu

Cele znajdujące się u szczytu hierarchii wyjaśniają, dlaczego robisz to, co robisz, i odzwierciedlają Twoje wartości, a cele znajdujące się dalej w hierarchii wyjaśniają, w jaki sposób cel zostanie osiągnięty. Cele pośrednie to zadania do wykonania, które prowadzą do celów długoterminowych. Nawiasem mówiąc, poczucie, że robisz postępy, również napędza Twoją motywację. Tak więc poniżej celu najwyższego, którym jest np. „Wykorzystam cały mój urlop tego lata”, cele podrzędne mogą brzmieć: „Skończę projekt do czerwca”, „Zawężę wybór na Airbnb do dwóch”, „Znajdę hotel dla kota” itd.

5. Naucz się odpoczywać

Trener i mówca Brad Stulberg, autor książki „Pełnia twoich możliwości”, uważa, że aby utrzymać motywację na dłużej, należy oprzeć się chęci „dociskania” za wszelką cenę. Opierając się na mądrości takich filozofii, jak buddyzm, stoicyzm i taoizm, Stulberg uczy, że postęp jest nieliniowy i ważniejsze są ponadczasowe wartości oraz poczucie spełnienia niż krótkoterminowe zyski.

SPRAWDŹ: Jak odpoczywa Twój mózg?

Dlatego naucz się odpuszczać. Zmuś się do tego, aby wykonać o jedno powtórzenie mniej w siłowni. Zamknij laptopa o 18.00 zamiast o 19.00. Usiądź i zjedz obiad. Motywacja wymaga zrównoważonej energii, a nie dociskania gazu i zwalniania.

Zobacz również:
REKLAMA