[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.7

Co się dzieje, gdy pracujesz za dużo?

Co trzeci Europejczyk bierze wolne, gdy poziom stresu przekracza jego wydolność. Naucz się panować nad stresem i wolne bierz wtedy, kiedy chcesz, a nie gdy musisz.

pracoholizm fot. Shutterstock
1. Walcz lub uciekaj

Gdy Twój mózg wykrywa zagrożenie – czy to cień włamywacza w kuchni, czy zbliżający się deadline – Twoje ciało zalewają adrenalina i kortyzol. Ta wybuchowa mieszanka wywołuje reakcję "walcz lub uciekaj". W biurze walka oznacza kłótnię. Lepiej idź na 20 minut trochę się poruszać na zewnątrz – w ten sposób "uciekniesz" przed zagrożeniem i będziesz mógł się znowu skupić na pracy.

2. Apetyt 

W miarę jak wydłuża się lista zadań, z którymi się nie wyrobiłeś, rośnie poziom stresu, który z kolei powoduje wydzielanie hormonu, kortykoliberyny, który hamuje apetyt (i pożądanie). To sensowne – gdy ściga Cię tygrys, nie czas na ucztę. Niestety, to działa tylko na krótką metę.

Przewlekle podniesiony poziom kortyzolu zaczyna zwiększać apetyt, a Ty zaczynasz "zajadać" strach. Znasz ten odruch? W gorącym okresie zawsze miej przy sobie migdały – zawierają sporo magnezu, który obniża stres.

3. Gonitwa myśli

Na krótką metę stres działa pobudzająco również na mózg. Jednak już po pewnym czasie procesy poznawcze ulegają zakłóceniu i trudniej jest się skupić. Na szczęście uwagę można trenować podobnie jak mięśnie i nauczyć się odsuwać od siebie niepokojące myśli.

Czujesz, że stres zamula Ci myślenie? Włącz ulubiony utwór i wsłuchaj się w słowa piosenki. Kilka minut takiego relaksu przywróci Ci sprawność myślenia. "Don't worry, be happy" – znasz to?

REKLAMA

REKLAMA

4. Złap oddech

Gdy na samą myśl o prezentacji przed zarządem oddech zaczyna Ci przyspieszać, a serce bić jak oszalałe, to znak, że adrenalina zaczęła działać i przygotowuje mięśnie do walki. Najłatwiej się uspokoisz, świadomie spowalniając oddech. Twoje ciało uzna, że skoro oddychasz spokojnie, to nie ma powodu do paniki, i przestanie wydzielać adrenalinę. Proste i działa – sprawdziliśmy to na sobie.

5. Nie odbieraj

Z punktu widzenia biologii Twojego organizmu wieczorny telefon od szefa to z grubsza to samo, co grupka rycerzy ortalionu pytających z troską o Twoje osobiste problemy czy spotkanie z tygrysem. Dlatego najlepiej przyzwyczaj zwierzchników, że nie odbierasz po godzinach pracy.

Nie możesz nie odebrać? Naucz się technik uważności (mindfulness). Wg Harvard Medical School regularny trening uważności już po dwóch miesiącach obniża poziom stresu w sytuacjach zagrożenia.

MH 09/2017

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij