1. Akcja: odkop się
Zaplanuj ją na piątek. Z natłoku poniedziałkowych zadań służbowych wyeliminujesz te najmniej zawodowe obowiązki. Zacznij od blatu: jeśli po jednym rzucie oka na leżące tam papiery nic nie zwróci Twojej uwagi – wyrzuć je! Potem to samo zrób z szufladami.
Jeśli znajdziesz coś, co Cię intryguje, schowaj do ostatniej szuflady. Tam będą rzeczy, które jeszcze mogą się przydać. Na biurku zostaw puste segregatory, telefon, zszywacz, lampkę, kilka długopisów – czyli to wszystko, czego używasz codziennie.
Na koniec zrób porządek z kablami. Sprawdź, czy wszystkie są Ci potrzeb- Dodatkową klawiaturę umieść po lewej stronie. Gotowe zestawy biurowe załatwią porządek za Ciebie. Telefon powinien być po prawej stronie. Światło naturalne lub sztuczne powinno padać z lewej strony.
Monitor to centralne miejsce biurka. ne. Te zbędne, schowaj, a te, które muszą zostać, rozplącz, zepnij razem i poprowadź pod ścianą lub w takim miejscu, byś nie haczył o nie krzesłem lub butami. Przeznacz na to nie więcej niż 20 minut.
2. Wszystko pod ręką
Na zdjęciu jest wersja dla praworęcznego. (Jeśli jesteś leworęczny, przygotuj wszystko odwrotnie.) Z lewej strony biurka ustaw lampkę. Telefon postaw w prawym rogu. Jedną półkę na papiery po prawej stronie monitora, a drugą po lewej.
Na tę po prawej stronie układaj wyłącznie dokumenty, które musisz wykorzystać dzisiaj. Te, które są potrzebne na następne dni, do półki po lewej (do której rzadziej sięgasz). Zszywacz, kalkulator, samoprzylepne kartki i długopisy wrzuć do środkowej szuflady. 3. Miejsce na niezbędniki
Ładowarkę, zapasowe pendrive'y, dyktafon itp. musisz mieć zawsze w tym samym miejscu. Przeznacz na to osobną szufladę lub specjalne pudełko, które nie będzie podlegać żadnym przemeblowaniom. Tam wkładaj również swój porfel, prywatne dokumenty, komórkę czy klucze.
3. Zapisuj zadania
Nawet największy entuzjasta elektroniki powinien mieć mały, papierowy notes. W nim muszą się znaleźć najważniejsze numery telefonów, lista mejlingowa i miejsce na codzienne zadania. Każdego dnia zapisuj tam w punktach swoje zadania, począwszy od najważniejszego.
Przeznacz na każde odpowiednią ilość czasu. Gdy je wykonasz – wykreślaj. Jeśli nieoczekiwanie dostaniesz nowe zlecenie, nie zarzucaj wykonywanego zadania! Zapisz polecenie i wróć do tego, gdy zamkniesz aktualną robotę.
Notes miej zawsze przy sobie – w domu czy nawet jadąc samochodem, też może Ci się przypomnieć coś ważnego. Wykorzystaj czerwone światło i od razu zapisuj! Tak tworzysz bazę pomysłów i zadań.
4. Dobry finisz
Musisz pogodzić się z tym, że porządku nie robi się raz na zawsze, ale trzeba to robić codziennie. To naprawdę zorganizuje Ci pracę następnego dnia. Zapisz sobie w punktach, czego nie zdążyłeś zrobić. Zrób to w swoim małym, podręcznym notesie.
Wyrzuć samoprzylepne kartki i notatki z niepotrzebnymi już zapiskami, odłóż długopis, telefon i potrzebne dokumenty na swoje miejsce. No i ten kubek po kawie – przed wyjściem przynajmniej odnieś go do kuchni.
Rada MH:
Biuro znajduje się również w Twoim komputerze. Porządkując stolik, nie zapomnij uporządkować zawartości pulpitu i dokumentów. Wyrzuć stare filmy i pliki, zwalniając miejsce na dysku. Załóż folder pn. „Archiwum” i wrzucaj tam rzeczy, z których już nie korzystasz, ale mogą Ci się przydać.
Często zdarza się, że zabieramy mnóstwo pracy do domu. Takie czasy. Jeśli jesteś zmuszony siedzieć nad ważnym projektem w zaciszu własnego domostwa, sprawdź, w jaki sposób urządzić swoje domowe biuro.
Nie masz ochoty na porządki? Chodzą plotki, że bałagan na biurku świadczy o geniuszu...