10 zasad dobrego spotkania biznesowego

Po co spotykają się pracownicy firmy? By uzgodnić plany i zorganizować pracę? Niekoniecznie. Ludzie spotykają się po to, by być blisko mechanizmów władzy, podejmowania decyzji i po to, aby zrobić wrażenie na innych. Oto plan, który pozwoli jednak pchnąć robotę do przodu.

10 zasad dobrego spotkania biznesowego Rawpixel / shutterstock.com
fot. Rawpixel 2014/shutterstock.com

Jeśli kierujesz zespołem ludzi, wiesz dobrze, jak kluczową sprawą są owocne meetingi. Burze mózgów i narady, które urządzasz, mają na celu - a przynajmniej powinny mieć - pobudzenie Twoich pracowników i szybkie znalezienie rozwiązania. Wasze spotkania powinny być krótkie, więc wykorzystaj ten czas najlepiej, jak tylko się da.

1. Plan

Przed spotkaniem określ prosto i wyraźnie jego cel (np. nowa kampania reklamowa). Potem zaplanuj spotkanie wg 9 jasno określonych warunków. Każdy z nich musi być prosty i czytelny dla wszystkich. Każdy musi poznać swoje nowe zadania.

2. Czas

Zwykle firmowe spotkania trwają 2-3 godziny. A powinny ok. 20 minut. To ogromne marnotrawstwo czasu. Dlatego zanim rozpoczniesz spotkanie, precyzyjnie określ czas jego trwania. Nie dłużej niż pół godziny!

3. Grupa

Spotkania nie potrzebują całego zespołu. Potrzebują tych, którzy coś konkretnego mają wnieść do projektu. Dobierz ludzi i poinformuj ich o spotkaniu dzień wcześniej.

4. Pora

Nigdy nie rób spotkania z samego rana lub po lunchu. Przeciwnie, zawsze przed posiłkiem lub tuż przed końcem pracy. To pomoże nie przeciągać meetingu w nieskończoność.

5. Miejsce

W każdej firmie powinna być sala konferencyjna. Miejsce niczyje, w którym nikt nie czuje się jak u siebie. Wszyscy unikają w ten sposób odbierania telefonów, zaglądania do poczty i uciekania w rozmowy na czacie.

6. Punktualność

Nie czekaj na spóźnialskich, nawet jeśli to Twoi czołowi pracownicy. Jeśli im pozwolisz na spóźnialstwo, inni też przestaną być na czas.

7. Dygresje

Jeśli dowodzisz grupą ludzi, która spotyka się również po pracy, bardzo łatwo zejść na tematy poboczne. Unikaj tego! A jeśli już się zdarzy, sprowadź dyskusję na właściwe tory.

8. Priorytety

Nie zapominaj, że na spotkaniu każdy chce dobrze wypaść. Będą więc pojawiać się popisowe wystąpienia, nie zawsze na temat. Zaproś na inne spotkanie i wróć do meritum.

9. Resumé

Podsumuj spotkanie. Resumé powinno być bliskie Twojemu planowi, z tą różnicą, że każdy powinien już znać swoje i innych zadania oraz ich czas na realizację.

10. Żadnych pytań

Nie pytaj na koniec: czy są jakieś pytania? To często popełniany błąd. Pytania powinny pojawić się w trakcie dyskusji. Pytania na koniec niepotrzebnie rozwlekają czas spotkania. 

Uwolnij się od nadgodzin

Pracujesz po 16 godzin na dobę, choć powinieneś najwyżej 8. Bierzesz zbyt wiele projektów i wściekasz się, że nie umiesz odmówić. Dlaczego? Bo wydaje Ci się, że ilość pracy uzasadnia Twoją pozycję w firmie. To jeden z podstawowych błędów. Jak sobie z nim poradzić?

Zorganizuj zespół ludzi, którym ufasz. Niech każdy z nich jest specem w czymś innym. Poświęć czas na przeszkolenie swojego zespołu. Deleguj obowiązki i kontroluj ten proces.

MH 06/2012

Zobacz również:
REKLAMA