Wstań godzinę wcześniej, a zmniejszysz ryzyko depresji

Praca zdalna sprawiła, że większość z nas mogła sobie wreszcie dłużej pospać. W każdym razie o tyle, ile trwał zwykle ich dojazd do pracy. Wakacje, to też jest zwykle ten czas, kiedy mamy okazje wyspać się za wszystkie czasy. Ale, jak się okazuje, to nie jest dobry prezent dla naszej psychiki. Nowe badania opublikowane w czasopiśmie JAMA Psychiatry w maju tego roku sugerują, że wstawanie o godzinę wcześniej może zmniejszyć ryzyko wystąpienia poważnej depresji nawet o 23%

Depresja nocnych marków Shutterstock.com

Badania na dużej próbie składającej się z 840 000 osób, przeprowadzone przez naukowców z University of Colorado Boulder, MIT i Harvardu stanowią przekonujący dowód na to, że chronotyp  czyli wewnętrzny biologiczny zegar, regulujący pory snu i aktywności  może wpływać na to, czy zachorujemy na depresję, czy jej unikniemy. 

Od pewnego czasu wiemy, że istnieje związek między czasem snu a nastrojem, ale pojawia się w związku z tym pytanie o konkretny wymiar czasu snu - mówi jedna z badaczek Celine Vetter, adiunkt fizjologii integracyjnej - Odkryliśmy, że wstawanie o godzinę wcześniej wiąże się ze znacznie niższym ryzykiem depresji. Wiele wcześniejszych obserwacji pokazało, że nocne marki są dwukrotnie bardziej narażone na depresję niż ranne ptaszki, i to niezależnie od tego, jak długo śpią.

ZOBACZ TEŻ: Dlaczego ludzkość przestaje spać?

Z drugiej strony znana jest zależność odwrotna - zaburzenia nastroju powodują problemy ze snem, dlatego naukowcom przez dłuższy czas trudno było uchwycić wzorzec. Wcześniejsze pomiary miały dużo błędów, opierały się na kwestionariuszach i nie uwzględniały czynników środowiskowych. Dopiero w 2018 roku pojawiło się obszerne długoterminowe badanie na dużej próbie 32 000 pielęgniarek, które wykazało, że osoby, które wcześnie wstają, aż o ??27% rzadziej zapadają na depresję. Ale znów pojawiło się pytanie - co to znaczy "wcześnie". Dlatego szef badań dr Daghlas skorzystał z pomocy firmy zajmującej się testami DNA "23 and Me" i przy pomocy metody zwanej randomizacją Mendla próbował rozszyfrować, co jest przyczyną, a co skutkiem. Wiemy, że na chronotyp osoby wpływa ponad 340  wariantów genetycznych, w tym warianty tak zwanego genu zegara PER2, a genetyka łącznie wyjaśnia od 12 do 42%  preferencji dotyczących rytmu snu. Naukowcy porównali dane genetyczne badanych z wynikami zapisanymi w urządzeniach do śledzenia snu oraz danymi z kwestionariuszy.

Korzystając z metod statystycznych zestawili te informacje z danymi medycznymi. Okazało się, że osoby z genetycznymi predyspozycjami do wczesnego wstawania są również mniej narażone na depresję. Wykazano, że przesunięcie pory zasypiania i wstawania o godzinę wcześniej wiąże się z 23% obniżeniem ryzyka poważnej depresji. Czyli, jeli osoba, która normalnie kładzie się spać o pierwszej w nocy, położy się spać o północy i prześpi tyle samo zmniejszy ryzyko o 23%. Jeli pójdzie spać o 23.00 i prześpi tyle samo - zmniejszy ryzyko aż o 40%.

Nie wiemy, czy osoby które zwykle wcześnie wstają mogą zmniejszyć ryzyko depresji wstając jeszcze wcześniej. Na pewno jednak nocne marki i typy pośrednie skorzystają, jeli zaczną wcześniej się kłaść spać.

Jak wyjaśniają ten efekt naukowcy?

Część badaczy sugeruje, że ma na to wpływ dłuższa ekspozycja na światło dzienne, która reguluje naszą gospodarkę hormonalną chroniąc przed spadkami nastroju. Są też naukowcy, którzy twierdzą, że dla śpiochów frustrujące jest życie w społeczeństwie zaprojektowanym przez "ranne ptaszki". "Nocne marki często czują się tak, jakby byli w ciągłym konflikcie z powszechnym systemem" – powiedział Daghlas. Czekamy na kolejne wyniki badań, ale naukowcy znaleźli już trop, którym podążają.

Dla tych, którzy postanowili chronić się przed depresją i wcześniej zrywać z łóżka mamy dobrą radę - pilnuj jasnych dni i ciemnych nocy. Czyli staraj się w dzień wystawiać na tyle światła ile zdołasz (śniadanie na balkonie, rowerem do pracy, dużo spacerów), a wieczorem przyciemniaj światła i unikaj elektroniki przed zaśnięciem.

ZOBACZ TEŻ: Jak dobrze spać - porady naukowców.


ŹRÓDŁO: 
https://www.colorado.edu/today/2021/05/27/earlier-sleep-timing-associated-lower-depression-risk

Zobacz również:
Fajnie jest móc przenosić duże ciężary. Fajnie jest przenosić ciężary szybko. A połączenie obu tych umiejętności? Bezcenne. Ten plan łączy w sobie ćwiczenia, które pozwolą Ci udźwignąć każdy ciężar, w każdej pozycji, w każdym wieku. Trenuj w systemie AMRAP (tyle rund, ile zdołasz) z timerem ustawionym na 15 minut.
ZOBACZ WIĘCEJ
REKLAMA