Ćwiczenia oddechu obniżają ciśnienie krwi

Masz nadciśnienie? Nie musisz od razu sięgać po leki – wystarczy 5 minut ćwiczeń oddechowych dziennie, żeby je obniżyć nawet o 9 punktów.

ciśnienie krwi shutterstock.com
Co trzeci dorosły Polak ma za wysokie ciśnienie krwi. Chociaż dotyczy to głównie osób starszych, to jednak to, że jesteś młody, wcale nie daje Ci gwarancji, że Twoje ciśnienie mieści się w normie. Według Polskiego Towarzystwa Nadciśnienia Tętniczego, około 30% ludzi, którzy mają za wysokie ciśnienie, nie zdaje sobie z tego sprawy. Co więcej, okazuje się, że spośród tych osób, które mają nadciśnienie i wiedzą o tym, aż 40% nie robi nic, by je zmniejszyć.

REKLAMA

Zacznij więc od tego, żeby zmierzyć sobie ciśnienie. Na pewno ktoś w Twojej rodzinie ma ciśnieniomierz – może znajdziesz go u rodziców, może u dziadków albo u cioci. Przy okazji wizyty pobaw się ciśnieniomierzem, pompowanie rękawa to całkiem niezła zabawa.

Jakie ciśnienie jest za wysokie

Ciśnieniomierz poda Ci trzy wyniki: tętno (najczęściej gdzieś między 45 a 80), oraz dwie liczby: ciśnienie skurczowe, to jest ciśnienie w naczyniach podczas skurczu serca, i rozkurczowe – podczas rozkurczu. Wartość ta powinna wynosić podczas spoczynku około 120/80 mm Hg. 

Ciśnieniomierz pokazał wyższe liczby, np. 140/90? To oznacza, że masz za wysokie ciśnienie i trzeba je obniżyć. Jest na to wiele sposobów – od ściskania gumowej piłeczki, przez zmiany w diecie aż po leki obniżające ciśnienie. Ostatnio do arsenału walki z nadciśnieniem dołączyły ćwiczenia oddechowe.

SPRAWDŹ TEŻ: Ponure skutki nadciśnienia

Oddychanie z oporem obniża ciśnienie

Jak donosi pismo Journal of the American Heart Association urządzenie do treningu mięśni oddechowych IMT, używane dotychczas głównie podczas rekonwalescencji po chorobach układu oddechowego, okazało się skutecznym narzędziem również w walce z za wysokim ciśnieniem.

Uczeni z uniwersytetu Colorado przeprowadzili eksperyment, w którym wzięło udział 36 osób w wieku 50-79 lat, wszyscy z podwyższonym ciśnieniem. Połowa badanych przez 6 tygodni, po 5 minut dziennie korzystała z urządzenia do treningu oddechu ustawionego na duży opór. Grupa kontrolna wykonywała podobne ćwiczenia, tyle że z minimalnym oporem, czyli jakby przyjmowała placebo.

Po 6 tygodniach w grupie oddychającej z dużym oporem zauważono wyraźny spadek ciśnienia skurczowego, czyli tej wyższej liczby – średnio ciśnienie spadło u badanych aż o 9 punktów. Takie obniżenie ciśnienia możliwe jest do osiągnięcia również poprzez zwiększenie aktywności fizycznej, żeby jednak osiągnąć podobne wyniki, trzeba przez 5 dni w tygodniu spacerować co najmniej 30 minut.

ZOBACZ TEŻ: Jak obniżyć ciśnienie krwi domowymi sposobami

Badacze zauważyli też inną korzyść – po 6 tygodniach oddychania z oporem o 45% zwiększyła się elastyczność naczyń krwionośnych. Zmniejszenie ciśnienia i zwiększenie elastyczności zmniejsza zaś ryzyko wielu chorób układu krążenia. Jeśli masz podwyższone ciśnienie, z pewnością warto spróbować – urządzenie do treningu oddechu można kupić już za nieco ponad 100 zł.  Spacery są za darmo.

Źródło: 
https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/JAHA.121.020980

Zobacz również:
Są sporty, które bez zimy nie istnieją, ale są też i takie, które zimą tracą dużo ze swojego uroku. Do tej pierwszej kategorii możemy wrzucić wszystko to, co związane z narciarstwem i białym szaleństwem, a do drugiej chociażby jazdę na rowerze. Nie oszukujmy się, zimno, liczne oblodzenia, sporo śniegu – to wszystko po prostu nie sprzyja jeździe na ulubionym jednośladzie.
ZOBACZ WIĘCEJ
REKLAMA