REKLAMA

Twoje mięśnie zasługują na turbo doładowanie!

W Twoim organizmie jest około 600 różnych mięśni. Tych, które widoczne są już na pierwszy rzut oka, ale też tych poukrywanych, a wciąż odgrywających bardzo dużą rolę. To dzięki nim ciało sprawnie funkcjonuje. Jako dumny posiadacz mięśni, możesz nie tylko ruszać poszczególnymi częściami ciała, ale przede wszystkim żyć, bo to one sprawiają, że krew krąży w naszych żyłach, a płuca wprawione w ruch umożliwiają oddychanie. Właśnie dlatego Twoje mięśnie zasługują na odpowiednie traktowanie.

umięśniony facet fot. Shutterstock

Jako osoba aktywna, na pewno doskonale zdajesz sobie sprawę z tego, jak ważne są Twoje mięśnie. Poświęcasz czas na ich dokarmianie trenując i wykonując różne ćwiczenia. A co z Twoją dietą?

Nawet jeśli trenujesz amatorsko, a sport uprawiasz tylko rekreacyjnie, Twój organizm potrzebuje specjalnego wsparcia. Bez dostarczenia mu materiałów budulcowych i regeneracyjnych ani rusz! Co to oznacza?

Każda podejmowana aktywność fizyczna zwiększa zapotrzebowanie na kalorie i wybrane składniki odżywcze.

Przede wszystkim węglowodany

Jeśli do tej pory wydawało Ci się, że węglowodany nie służą Twojej sylwetce, to pora na zmianę myślenia i nawyków. Dieta aktywnych osób powinna składać się w ok. 60-70 proc. z dobrych węglowodanów. Dobrych, czyli jakich? Dobre, to takie które posiadają niski indeks glikemiczny i są węglowodanami złożonymi.

W skład produktów, które są bogate w ten składnik wchodzą m.in. pieczywo razowe, grahamki, wafle z ryżu brązowego, makaron gotowany al dente czy większość warzyw i niektóre z owoców. Po posiłki składające się z takich produktów warto sięgać przed treningiem. Zapewni to większą wytrzymałość, a zmęczenie dopadnie nas trochę później.

Trochę tłuszczyku nie zaszkodzi

Co z tym tłuszczem? Czy nam służy czy nie? Jeśli spożywamy produkty zawierające odpowiednią ilość jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych robimy dobrze naszemu układowi krążenia. Organizm nie traci wody, skóra jest prawidłowo nawilżona, a my czujemy się dobrze.

Aby tłusto nie znaczyło ciężkostrawnie - unikaj lepiej tłuszczy zwierzęcych, np. śmietany czy masła. Jedz też o odpowiednich porach. Tłuste potrawy odpuść sobie przed treningiem, w przeciwnym razie zmęczenie szybko Cię dopadnie, a do tego będzie towarzyszyć Ci nieprzyjemny dyskomfort.

Pokarm dla mięśni

Jeśli chcesz, aby Twoje mięśnie rosły i funkcjonowały prawidłowo, bez białka ani rusz! To właśnie ono jest głównym materiałem energetycznym i budulcowym. Wchodzi w skład enzymów, hormonów i przeciwciał. Po jakie produkty powinieneś sięgać, aby w pełni wykorzystywać jego wartości odżywcze?

Warto jest rozważyć spożywanie produktów, które zawierają białko pochodzenia zwierzęcego. To ono zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy, takie jak fenyloalaninę, izoleucynę, leucynę czy lizynę. Ludzki organizm nie jest w stanie samodzielnie wytworzyć aminokwasów egzogennych, więc muszą być one dostarczone razem z pożywieniem.

Takie białko jest także lepiej przyswajalne niż białko ze źródeł roślinnych, a dodatkowo spożywając je dostarczasz swojemu organizmowi innych cennych składników mineralnych i witamin, które znajdują się w mięsie.

Zadbaj o to, aby białko, które spożywasz pochodziło z różnych źródeł: chudego mięsa, wędlin, drobiu, mleka czy jajek.

Pamiętaj, że każdy wysiłek fizyczny hamuje syntezę białek w mięśniach, a po ich zakończeniu następuje jej wzrost. Dlatego białko najlepiej jest spożywać tuż po treningu.

Kiedy prowadzisz aktywny tryb życia, dużo się przemieszczasz, właściwie podróżujesz od miejsca do miejsca, to w takiej sytuacji pomocne może być sięganie po tzw. żywność funkcjonalną, która najczęściej jest produkowana w taki sposób, abyś mógł ją spożyć szybko i w danym momencie.

Przykładem są przekąski wysokobiałkowe, jak Stripsy czy Beef Jerky Tarczynski. To produkty z linii Protein, które może mieć zawsze pod ręką, a co do których masz pewność że dostarczą wszystko, czego potrzebujesz. Oba produkty posiadają wysoką zawartość białka, nie mają dodatków w postaci barwników, glutaminanu czy fosforanów. To dobre rozwiązanie dla osób o dużej aktywności, którym zależy na tym, aby ich mięśnie miały czym się karmić, gdy oni muszą już pędzić w inne miejsce.

Stosując się do tych prostych zasad, możesz śmiało trenować, pozostawać aktywnym i zmotywowanym, a Twoje mięśnie będą Ci wdzięczne za ich odpowiednie traktowanie!