[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Na czym polega dieta Intermittent Fasting i z czym ją jeść

Intermittent Fasting, inaczej post przerywany, to metoda odżywiania zyskująca coraz bardziej na popularności. IF polega na przeplataniu okresów postu z okresami jedzenia w ciągu dnia. Brzmi znajomo?

intermittent fasting Zamiast gotowych patentów na sukces warto słuchać swojego organizmu i zdrowego rozsądku.

Przecież tak odżywiamy na co dzień. Nie do końca. IF zakłada wydłużenie naturalnego okresu postu, który przypada na nocny odpoczynek do 14, 16 a nawet 20 godzin w ciągu doby. Czemu to ma służyć? Dłuższy czas niejedzenia ma wpływać na przyspieszenie spalania tkanki tłuszczowej, usprawnienie metabolizmu i w efekcie na poprawę składu ciała i redukcję tkanki tłuszczowej. Post przerywany stabilizuje apetyt, zmniejsza uczucie głodu i chęć na słodycze. IF nie jest jednak remedium na otyłość, to sposób odżywania dla aktywnych, którzy są świadomi zaangażowania jakie trzeba włożyć w utrzymanie formy i zdrowia.

Do wyboru jest kilka protokołów żywieniowych; najpopularniejsze to:

  • 12/12, najlepszy dla początkujących, w którym przed 12 godzin pościmy, a 12 godzin przeznaczamy na jedzenie. Przykładowo, pierwszy posiłek zjadasz o 10.00 rano, ostatni przed 22.00.

  • 16/8, protokół zalecany dla średniozaawansowanych, który polega na skróceniu okna żywieniowego do 8 godzin. W tej opcji możesz opuścić poranny posiłek lub kolację – w zależności od planu dnia i pory treningu.

  • 20/4, najbardziej wymagający protokół dla zaawansowanych, w którym dzienną ilość kalorii podzieloną na posiłki przyjmujesz się w ciągu 4 godzin.

Dlaczego nie działa? Nie popełniaj tych błędów.

Pomimo wielu zalet post przerywany nie jest dietą cud. Niektórzy twierdzą, że stosując IF nie trzeba przykładać wagi do tego co spożywamy, tylko do okresów postu, do których należy się dostosować. Jest to błędne założenie, ponieważ żadna dieta nie ma prawa być skuteczna, jeśli na Twoim talerzu lądują przetworzone produkty, cukier czy fast foody, a posiłki nie są zbilansowane. Nie należy też gwałtownie wprowadzać rygorystycznych protokołów żywieniowych bez okresu przygotowania. Dobry pomysłem jest też rozłożenie dziennej dawki kalorii na kilka mniejszych porcji w ciągu okna żywieniowego, zamiast zjadania jednej ogromnej porcji.

Zatem co jeść? Postaw na naturalne, jak najmniej przetworzone składniki. Pamiętaj o pełnych błonnika warzywach, nierafinowanych tłuszczach roślinnych i zwierzęcych i wartościowych źródłach węglowodanów. Jedz pełnowartościowe produkty białkowe. Sięgaj po przekąski, które dostarczą Twojemu organizmowi niezbędnych mikro i makroskładników. Ciekawą opcją mogą być wołowe Beef Jerky lub wieprzowe Stripsy Tarczyński. Przekąski powstają w starannym procesie suszenia, podczas którego mięso zostaje pozbawione wody, nie tracąc przy tym cennych wartości odżywczych. Naturalne białko, witaminy i minerały przybierają lekką i pożywną formę skrywającą pełnie smaku w każdym kawałku.

Beef Jerky to najwyższej jakości suszona wołowina, która zawiera aż 42% białka podanego w niezwykle wygodnej formie. Stripsy, to suszone paski z szynki, które są bogate w wartości odżywcze i zawierają aż 46% naturalnego, łatwo przyswajalnego białka. Obie przekąski nie zawierają fosforanów, barwników i glutaminianów i są idealną propozycją dla aktywnych osób dbających o formę i jakość dostarczanych składników w codziennej diecie.