1. |
Przygotuj się zawczasu
Opony najlepiej sprawdź tydzień przed wyjazdem (lub kilka dni przed), tak byś w porę mógł zaradzić odkrytemu zużyciu, ujściu powietrza czy przebiciu.
2. |
Monitoruj zużycie bieżnika
Przeprowadź wizualną i manualną kontrolę zużycia opon, sprawdź głębokość bieżnika głębokościomierzem albo sprawdź zużycie za pomocą wskaźnika zużycia na oponie. Oznakami zużycia są również przecięcia, wybrzuszenia, postrzępienie gumy i miejscowe wytarcie gumy.
3. |
Zaufaj fachowcowi
Jeżeli zauważysz nietypowe zużycie lub różnicę w zużyciu opon na jednej osi, skonsultuj się ze specjalistą. Jeżeli zużycie bieżnika osiągnęło dopuszczalny poziom, będziesz musiał opony zdemontować i wymienić.
4. |
Kontroluj ciśnienie
Kontrole ciśnienia są konieczne. Jeżeli wartość ciśnienia w oponach nie odpowiada ciśnieniu podanemu w instrukcji obsługi pojazdu, ryzykujesz jego nieprawidłowym zachowaniem i spowodowaniem wypadku. Zatem łap za ciśnieniomierz i do roboty!
5. |
Sprawdź statystyki
Właściwe ciśnienie w oponach gwarantuje większe bezpieczeństwo, dłuższy przebieg i optymalne zużycie paliwa. Ciśnienie zaniżone o 0,5 bara może skrócić przebieg opon nawet o 8000 km. Ciśnienie zaniżone o 1-2 bara zwiększa ryzyko wypadków z powodu pęknięcia opony, osłabionej przyczepności i wydłużenia drogi hamowania.
6. |
Nie łap gumy
Jeśli złapałeś gumę, to bardzo możliwe, że opona została nieodwracalnie uszkodzona. O tym, czy opona nadaje się do naprawy i dalszego użytku, dowiesz się tylko po dokładnym przeglądzie stanu jej wnętrza. Oczywiście oponę musisz zdemontować i oddać do serwisu.
7. |
Awaria? Wezwij fachowców!
Jeśli miałeś pecha i złapałeś gumę, wezwij pomoc drogową, która naprawi oponę, o ile będzie to możliwe. Pamiętaj, że stosowanie preparatów do awaryjnego uszczelniania opon jest rozwiązaniem tymczasowym i może być niezgodne z niektórymi typami opon, kół, zaworów czy układami monitorowania ciśnienia.
8. |
Zmiana opon
Nie próbuj zmieniać koła, jeżeli ta czynność zagraża Tobie lub pasażerom. Na autostradzie zawsze wzywaj pomoc drogową. Jeśli nie możesz sprawdzić ciśnienia w kole zapasowym, dojedź ostrożnie i z niską prędkością do najbliższej stacji benzynowej i napompuj koło do właściwego ciśnienia.
9. |
Zapobiegaj zamiast leczyć
Nic, co dotyczy opon, nie powinno być dziełem przypadku. Za każdym razem, gdy będziesz je wymieniał, pomyśl o najważniejszych rzeczach: bezpieczeństwie, trwałości opon i oszczędności paliwa. Na rynku są dostępne opony oferujące znakomite zrównoważenie tych trzech kluczowych parametrów osiągów.
Co robić, gdy złapiesz gumę?
Jeśli czujesz, że musisz walczyć z kierownicą, bo Twoje auto uporczywie chce zjechać w jedną stronę, prawdopodobnie "złapałeś kapcia". Pamiętaj:
- Przede wszystkim pomyśl o bezpieczeństwie swoim i swoich pasażerów. Zatrzymaj auto w bezpiecznym miejscu, możliwie daleko od ruchu ulicznego.
- Zaciągnij hamulec postojowy.
- Wyłącz silnik i wrzuć pierwszy bieg.
- Włącz światła awaryjne.
- Załóż kamizelkę odblaskową.
- Wystaw za autem trójkąt bezpieczeństwa, w odległości przewidzianej w przepisach (autostrada i droga ekspresowa - 100 metrów, zwykła droga poza obszarem zabudowanym - od 30 do 50 m, w terenie zabudowanym - 10 m).
- Zmień uszkodzone koło.
Problem z kapciem?
Złośliwość rzeczy martwych nie omija przebitych opon. Oto garść złotych rad, które pomogą Ci rozwiązać ten problem:
• Nie próbuj zmieniać koła, jeżeli czynność zagraża Tobie lub pasażerom. Na autostradzie najlepiej wezwij pomoc drogową.
• Miej w bagażniku rękawice robocze, kawałek deski do ustawienia lewarka i duży worek na śmieci - na wypadek, gdyby opona była zabłocona.
• Kropla oleju na śrubach mocujących koło może ułatwić ich odkręcanie.
• Sprawdź ciśnienie w kole zapasowym. Jeśli nie masz jak, dojedź ostrożnie i z niską prędkością do najbliższej stacji benzynowej i napompuj koło do właściwego ciśnienia.
• Niewłaściwie dokręcone nakrętki koła mogą uszkodzić tarczę hamulcową lub piastę koła. Dokręć śruby kluczem dynamometrycznym do właściwego momentu obrotowego. Jeżeli nie dysponujesz kluczem, poproś w serwisie o sprawdzenie nakrętek.
O tym pamiętaj, jeżdżąc w deszczu
Mokra nawierzchnia to najczęstsze utrudnienie, z jakim możesz się spotkać. Jeśli koniecznie musisz prowadzić samochód przy takiej pogodzie, dla własnego bezpieczeństwa:
- Zwolnij.
- Zachowaj odpowiednią odległość od pojazdu przed Tobą. Pamiętaj, że droga hamowania na mokrej nawierzchni jest dłuższa.
- Włącz światła mijania. Postaraj się utrzymać płynną jazdę. Gwałtowne przyspieszanie i hamowanie lub pokonywanie zakrętów ze zbyt dużą prędkością zmniejsza przyczepność.
- Postaraj się utrzymać płynną jazdę. Gwałtowne przyspieszanie i hamowanie lub pokonywanie zakrętów ze zbyt dużą prędkością zmniejsza przyczepność.
- Upewnij się, że opony są w dobrym stanie i napompowane do właściwego ciśnienia.
- Jeżeli poczujesz, że Twoje auto wpadło w poślizg, lekko zdejmij nogę z gazu, ale powstrzymaj się przed hamowaniem. Wrzuć luz i pozwól pojazdowi wytracić prędkość, aż uzyskasz nad nim kontrolę.
Jak jeździć w trudnych warunkach:
Noc: Po zmroku Twoje oczy potrzebują chwili, by przystosować się do ciemności. Opuść lekko lusterko wsteczne, aby odbijające się w nim światła samochodów za Tobą nie raziły Cię. Nie patrz bezpośrednio w światła pojazdów jadących z naprzeciwka.
Mgła: Mgła może całkowicie ograniczyć widoczność. Włącz światła mijania i światła przeciwmgielne. Nie podjeżdżaj zbyt blisko do pojazdu jadącego przed Tobą, abyś miał czas na reakcję. Ogranicz prędkość, trzymaj się swojego pasa i nie wyprzedzaj.
Wiatr: Trzymaj obie ręce na kierownicy, zwłaszcza na mostach lub jadąc obok wysokich pojazdów. Jedź z mniejszą prędkością niż normalnie, uważaj na śmieci i gałęzie spadające na drogę. Przy takiej pogodzie przewoź ładunek na dachu tylko wtedy, gdy jest to absolutnie konieczne.
Góry: Przed wyprawą sprawdź hamulce, ciśnienie w kole zapasowym i czy masz odpowiednie narzędzia na wypadek awarii. Ogranicz prędkość na zakrętach, a jeżeli widoczność jest słaba, sygnalizuj klaksonem swoją obecność na drodze.
Autostrada: Zmieniając pas, zawsze włączaj kierunkowskaz, aby zasygnalizować manewr innym kierowcom. Staraj się nie jeździć, gdy jesteś zmęczony - wybierając się w dłuższą trasę, zatrzymuj się co dwie godziny na krótki odpoczynek.
