Zanim ruszysz w drogę

W końcu doczekałeś się ciężko zapracowanego urlopu. Obowiązkowo sprawdzasz, czy Twój samochód jest gotowy do podróży, ale co z oponami? Zapoznaj się z naszym poradnikiem, dzięki któremu poczujesz się nieco pewniej, zabierając ze sobą bezpieczeństwo.
Michelin
fot. Michelin

 1.


Przygotuj się zawczasu

Opony najlepiej sprawdź tydzień przed wyjazdem (lub kilka dni przed), tak byś w porę mógł zaradzić odkrytemu zużyciu, ujściu powietrza czy przebiciu.

 2.


Monitoruj zużycie bieżnika
Przeprowadź wizualną i manualną kontrolę zużycia opon, sprawdź głębokość bieżnika głębokościomierzem albo sprawdź zużycie za pomocą wskaźnika zużycia na oponie. Oznakami zużycia są również przecięcia, wybrzuszenia, postrzępienie gumy i miejscowe wytarcie gumy.

 3.


Zaufaj fachowcowi
Jeżeli zauważysz nietypowe zużycie lub różnicę w zużyciu opon na jednej osi, skonsultuj się ze specjalistą. Jeżeli zużycie bieżnika osiągnęło dopuszczalny poziom, będziesz musiał opony zdemontować i wymienić.

 4.


Kontroluj ciśnienie
Kontrole ciśnienia są konieczne. Jeżeli wartość ciśnienia w oponach nie odpowiada ciśnieniu podanemu w instrukcji obsługi pojazdu, ryzykujesz jego nieprawidłowym zachowaniem i spowodowaniem wypadku. Zatem łap za ciśnieniomierz i do roboty!

 5.


Sprawdź statystyki
Właściwe ciśnienie w oponach gwarantuje większe bezpieczeństwo, dłuższy przebieg i optymalne zużycie paliwa. Ciśnienie zaniżone o 0,5 bara może skrócić przebieg opon nawet o 8000 km. Ciśnienie zaniżone o 1-2 bara zwiększa ryzyko wypadków z powodu pęknięcia opony, osłabionej przyczepności i wydłużenia drogi hamowania.

 6.


Nie łap gumy
Jeśli złapałeś gumę, to bardzo możliwe, że opona została nieodwracalnie uszkodzona. O tym, czy opona nadaje się do naprawy i dalszego użytku, dowiesz się tylko po dokładnym przeglądzie stanu jej wnętrza. Oczywiście oponę musisz zdemontować i oddać do serwisu.

 7.


Awaria? Wezwij fachowców!
Jeśli miałeś pecha i złapałeś gumę, wezwij pomoc drogową, która naprawi oponę, o ile będzie to możliwe. Pamiętaj, że stosowanie preparatów do awaryjnego uszczelniania opon jest rozwiązaniem tymczasowym i może być niezgodne z niektórymi typami opon, kół, zaworów czy układami monitorowania ciśnienia.

 8.


Zmiana opon
Nie próbuj zmieniać koła, jeżeli ta czynność zagraża Tobie lub pasażerom. Na autostradzie zawsze wzywaj pomoc drogową. Jeśli nie możesz sprawdzić ciśnienia w kole zapasowym, dojedź ostrożnie i z niską prędkością do najbliższej stacji benzynowej i napompuj koło do właściwego ciśnienia.

 9.


Zapobiegaj zamiast leczyć
Nic, co dotyczy opon, nie powinno być dziełem przypadku. Za każdym razem, gdy będziesz je wymieniał, pomyśl o najważniejszych rzeczach: bezpieczeństwie, trwałości opon i oszczędności paliwa. Na rynku są dostępne opony oferujące znakomite zrównoważenie tych trzech kluczowych parametrów osiągów.

Co robić, gdy złapiesz gumę?

Jeśli czujesz, że musisz walczyć z kierownicą, bo Twoje auto uporczywie chce zjechać w jedną stronę, prawdopodobnie "złapałeś kapcia". Pamiętaj:

  1. Przede wszystkim pomyśl o bezpieczeństwie swoim i swoich pasażerów. Zatrzymaj auto w bezpiecznym miejscu, możliwie daleko od ruchu ulicznego.
  2. Zaciągnij hamulec postojowy.
  3. Wyłącz silnik i wrzuć pierwszy bieg.
  4. Włącz światła awaryjne.
  5. Załóż kamizelkę odblaskową.
  6. Wystaw za autem trójkąt bezpieczeństwa, w odległości przewidzianej w przepisach (autostrada i droga ekspresowa - 100 metrów, zwykła droga poza obszarem zabudowanym - od 30 do 50 m, w terenie zabudowanym - 10 m).
  7. Zmień uszkodzone koło.

Problem z kapciem?

Złośliwość rzeczy martwych nie omija przebitych opon. Oto garść złotych rad, które pomogą Ci rozwiązać ten problem:

Nie próbuj zmieniać koła, jeżeli czynność zagraża Tobie lub pasażerom. Na autostradzie najlepiej wezwij pomoc drogową.

Miej w bagażniku rękawice robocze, kawałek deski do ustawienia lewarka i duży worek na śmieci - na wypadek, gdyby opona była zabłocona.

Kropla oleju na śrubach mocujących koło może ułatwić ich odkręcanie.

Sprawdź ciśnienie w kole zapasowym. Jeśli nie masz jak, dojedź ostrożnie i z niską prędkością do najbliższej stacji benzynowej i napompuj koło do właściwego ciśnienia.

Niewłaściwie dokręcone nakrętki koła mogą uszkodzić tarczę hamulcową lub piastę koła. Dokręć śruby kluczem dynamometrycznym do właściwego momentu obrotowego. Jeżeli nie dysponujesz kluczem, poproś w serwisie o sprawdzenie nakrętek.

O tym pamiętaj, jeżdżąc w deszczu

Mokra nawierzchnia to najczęstsze utrudnienie, z jakim możesz się spotkać. Jeśli koniecznie musisz prowadzić samochód przy takiej pogodzie, dla własnego bezpieczeństwa:

  1. Zwolnij.
  2. Zachowaj odpowiednią odległość od pojazdu przed Tobą. Pamiętaj, że droga hamowania na mokrej nawierzchni jest dłuższa.
  3. Włącz światła mijania. Postaraj się utrzymać płynną jazdę. Gwałtowne przyspieszanie i hamowanie lub pokonywanie zakrętów ze zbyt dużą prędkością zmniejsza przyczepność.
  4. Postaraj się utrzymać płynną jazdę. Gwałtowne przyspieszanie i hamowanie lub pokonywanie zakrętów ze zbyt dużą prędkością zmniejsza przyczepność.
  5. Upewnij się, że opony są w dobrym stanie i napompowane do właściwego ciśnienia.
  6. Jeżeli poczujesz, że Twoje auto wpadło w poślizg, lekko zdejmij nogę z gazu, ale powstrzymaj się przed hamowaniem. Wrzuć luz i pozwól pojazdowi wytracić prędkość, aż uzyskasz nad nim kontrolę.

Jak jeździć w trudnych warunkach:

Noc: Po zmroku Twoje oczy potrzebują chwili, by przystosować się do ciemności. Opuść lekko lusterko wsteczne, aby odbijające się w nim światła samochodów za Tobą nie raziły Cię. Nie patrz bezpośrednio w światła pojazdów jadących z naprzeciwka.

Mgła: Mgła może całkowicie ograniczyć widoczność. Włącz światła mijania i światła przeciwmgielne. Nie podjeżdżaj zbyt blisko do pojazdu jadącego przed Tobą, abyś miał czas na reakcję. Ogranicz prędkość, trzymaj się swojego pasa i nie wyprzedzaj.

Wiatr: Trzymaj obie ręce na kierownicy, zwłaszcza na mostach lub jadąc obok wysokich pojazdów. Jedź z mniejszą prędkością niż normalnie, uważaj na śmieci i gałęzie spadające na drogę. Przy takiej pogodzie przewoź ładunek na dachu tylko wtedy, gdy jest to absolutnie konieczne.

Góry: Przed wyprawą sprawdź hamulce, ciśnienie w kole zapasowym i czy masz odpowiednie narzędzia na wypadek awarii. Ogranicz prędkość na zakrętach, a jeżeli widoczność jest słaba, sygnalizuj klaksonem swoją obecność na drodze.

Autostrada: Zmieniając pas, zawsze włączaj kierunkowskaz, aby zasygnalizować manewr innym kierowcom. Staraj się nie jeździć, gdy jesteś zmęczony - wybierając się w dłuższą trasę, zatrzymuj się co dwie godziny na krótki odpoczynek.

 

Michelin
REKLAMA