Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.3

Twoja strona internetowa: krótki poradnik dla początkujących

Wyrwij się za granicę Facebooka i stwórz własną stronę internetową. Wystarczy 8 godzin, żeby zmienić się z poddanego w króla wirtualnego państwa. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, chcąc założyć własną stronę internetową.

internet fot. Sergey Nivens, 2015, shutterstock.com
Czymkolwiek się zajmujesz, własna strona internetowa to potężne i niemal darmowe narzędzie, które pomoże Ci czerpać z tego większe profity. Pozwoli Ci przedstawić siebie tak, jak chciałbyś, by widzieli Cię ludzie, z którymi współpracujesz, obecni i potencjalni pracodawcy.

Zobacz, jak stworzyć taką rozbudowaną wirtualną wizytówkę.

1. Wybierz dobrą domenę internetową

Wariant idealny to twojenazwisko.pl albo .com. Sprawdź więc na stronie zarządzającej domenami, czy taki adres jest jeszcze dostępny, np. w serwisie nazwa. pl albo home.pl. Jeśli .com i .pl będą zajęte, możesz spróbować z domenami funkcjonalnymi, wskazującymi, czym się zajmujesz, np. art.pl, media.pl itp.

2. Nazwisko to Twój brand

Stwórz dobre logo. Może zawierać pełne imię i nazwisko, samo nazwisko albo same inicjały. W sieci znajdziesz kreatory logotypów. Całkowicie darmowy jest np. onlinelogomaker.com. I pamiętaj o faviconie (to ten znaczek na początku adresu). Darmowy generator favicon znajdziesz na www.favicon.cc.

3. Użyj szablonu strony internetowej

Nie musisz się uczyć kodowania, żeby mieć profesjonalnie wyglądającą stronę. Możesz skorzystać z gotowych szablonów, nawet darmowych. Wpisz w wyszukiwarkę hasło „szablony stron” albo„web templates”, a zrozumiesz, jak wielki masz wybór. Są one pogrupowane tematycznie, więc łatwo znajdziesz odpowiedni dla siebie.

4. Przygotuj treść strony internetowej

 Gdy już będziesz miał szablon, przygotuj sobie treści do zamieszczenia na stronie. Zastanów się dobrze, co chcesz przekazać odwiedzającym Twoją stronę, co lepiej będzie opisać słowami, a co lepiej pokazać na zdjęciach. Pamiętaj o przysłowiu, że jeden obraz wart jest tysiąca słów.

5. Zadbaj o nawigację na stronie internetowej

Zanim zabierzesz się za przygotowywanie treści, zastanów się nad strukturą strony. Nie może być ona przeładowana, skomplikowana i chaotyczna, więc trzymaj się zasady, by na stronie było nie więcej niż 5-6 zakładek (działów), z czego 2 zarezerwowane dla informacji o Tobie i danych kontaktowych.

6. Nie nudź internauty

Jeśli internauta zobaczy „na dzień dobry” długi tekst, najprawdopodobniej zniechęci się najdalej po kilku zdaniach. Dlatego używaj zdań krótkich (do 100-120 znaków), a tekst dziel na liczące 3-5 wierszy akapity. Używaj nie więcej niż 3 czcionek, a najlepiej tylko jednej. Na ekranie dobrze czyta się czcionki Arial, Tahoma i Verdana.

7. Wrzuć zdjęcia na stronę internetową

Badania z 2009 roku wykazały, że 47% użytkowników spodziewa się, że strona załaduje się w 2 sekundy. Dlatego zmniejsz rozmiar zdjęć do maksimum 50 kb, zanim wrzucisz je na stronę.

Jeśli zdjęć jest dużo, skorzystaj z animowanej galerii, zamiast umieszczać wszystkie naraz obok siebie. Internauta będzie miał poczucie, że oszczędzasz jego czas.

8. Umieszczaj tagi na stronie internetowej

Zdjęcia, filmy i wpisy na blogu zwiększają potencjał Twojej strony, pod warunkiem że odpowiednio otagujesz (opiszesz słowami kluczowymi) każdy element. Siłę tagów możesz sprawdzić na stronie: https://adwords.google.com. Nazywaj swoje pliki jak najbardziej konkretnie – np. „fotografia” jest dużo słabszą frazą niż „zdjęcia ślubne Poznań”.

9. Dodaj filmy na stronę internetową

Nic tak nie ożywia strony, jak wideo. „Zamiast zajmować miejsce na wykupionym serwerze, lepiej wrzucić klip na YouTube i tylko go podlinkować” – radzi ekspert od streamingu wideo Robert Mazurczyk z livingmedia.pl. Zajrzyj na youtube.com/youtubeonyoursite – znajdziesz tam przewodnik, jak to zrobić.

10. Dodawaj wpisy

Roboty Google'a będą regularnie zaglądały na Twoją stronę, żeby sprawdzić, co nowego się na niej pojawiło, a później odpowiednio ulokować stronę w rankingu wyszukiwarki. Jeśli strona będzie martwa, nic nie będzie się na niej działo, pozycja Twojej strony w wynikach wyszukiwarki spadnie. Minimum to jedna aktualizacja strony na tydzień.

Słowniczek pojęć internetowych  

1. Szybkość łącza

Ilość informacji, jakie możesz przesłać przez łącze, liczona w bitach na sekundę. Np. strona tekstu to około 16 tysięcy bitów.

2. ALT tagi

Ukryty tekst dołączony do każdej grafiki na stronie. W starszych przeglądarkach tekst ten wyświetlał się po najechaniu myszką na grafikę. Tekst jest przydatny dla osób niesłyszących, korzystających z programów, które czytają strony na głos.

3. HTML

Język kodowania, w którym zapisuje się strony internetowe. Dzięki niemu przeglądarka wie, w którym miejscu wyświetlić tekst, w którym zdjęcie, a gdzie dodać np. poziomą linię.

4. FTP File Transfer Protocol

Metoda przesyłania plików między komputerami. Wykorzystuje się ją, jeśli korzystasz z zewnętrznego hostingu i musisz przesłać całą stronę na ich serwery.

5. CMS Content

Management System, czyli system zarządzania treścią. Dzięki niemu nie musisz znać języka HTML, żeby udostępnić lub zaktualizować stronę.

6. Adres IP

Numeryczny adres każdego urządzenia podpiętego do sieci.

7. Meta tagi

Ukryty opis strony internetowej, z którego korzystają roboty wyszukiwarek. Dobre otagowanie pomaga zająć wyższe miejsce w wynikach wyszukiwania.

MH 02/12

Komentarze

 (3)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij