1. Volkswagen – dwusprzęgłowa przekładnia
Jako pierwszy na przekładnię DSG masowo postawił Volkswagen – jest to zautomatyzowana (nie posiada pedału sprzęgła) skrzynia, w której jedno sprzęgło obsługuje biegi parzyste, drugie zaś – nieparzyste. Korzyści? Zmiany przełożeń trwają zaledwie kilka milisekund, a zużycie paliwa jest niższe.
2. Opel – inteligentne reflektory
Współczesne reflektory potrafią „skręcać” snop światła w kierunku zakrętów, samoczynnie wyłączać długie światła, by nie oślepiać innych, a także zmieniać kształt oświetlanego obszaru przed autem. Np. podczas jazdy miejskiej staje się on wyraźnie szerszy – ze względu na będących w pobliżu drogi pieszych.
3. Volvo – uwaga, martwe pole
W lusterkach współczesnych aut widać sporo, zawsze jest jednak ryzyko, że w tzw. martwym polu znajdzie się inny pojazd. A to zwiększa ryzyko kolizji nawet przy niewinnej zmianie pasa ruchu. Specjalny system wykrywa obecność innego pojazdu w martwym polu, o czym ostrzegają lampki w lusterkach bocznych.
4. Ford – kamera cofania
Zwykle umieszczona tuż nad tablicą rejestracyjną z tyłu, kamera daje szerokokątny obraz o wysokiej rozdzielczości. Obraz na ekranie często zawiera również linie pomocnicze, ułatwiające kierowcy zorientowanie się, gdzie znajdzie się samochód, jeśli będzie kontynuowany aktualny skręt.
5. BMW – aktywny tempomat
Tempomaty wyposażone w specjalny radar potrafią dostosować prędkość auta do warunków na drodze. „Czują” na przykład odległość do poprzedzającego samochodu. Kiedy ta łagodnie maleje, lekko zmniejszają prędkość jazdy, kiedy zaś maleje gwałtownie – potrafią nawet całkowicie wyhamować pojazd.
6. Mercedes – kierowco, odpocznij
Jedno z nowszych urządzeń ostrzega kierowcę przed zmęczeniem. System rejestruje m.in. ruchy kierownicy, korzystanie przez kierowcę z urządzeń pokładowych, bierze też pod uwagę czas od poprzedniego postoju. Kiedy stwierdzi, że poziom zmęczenia jest duży, ostrzega o tym – np. w Mercedesie sugerując postój na kawę.
MH 07/12