[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Szkoła Skoda Auto - odc. 30: ciemno wszędzie

Jazda nocą wymaga jeszcze większej koncentracji. Nie dość, że jesteś już zmęczony, to jeszcze widzisz tylko tyle, ile wyłowią z mroku reflektory Twojego samochodu.  

Skoda
Każdy słyszał mrożące krew w żyłach opowieści, jak to na autostradzie nagle w świetle reflektorów pojawia się zaparkowana nieoświetlona przyczepa i kierowca ma ułamki sekund na podjęcie decyzji – hamować awaryjnie czy zmieniać pas. Albo o pieszych pojawiających się w magiczny sposób na poboczu, 20 metrów przed maską.

Jadąc samochodem w ciemności , musisz nawet bardziej niż za dnia pamiętać o tym, że możesz jechać tylko z taką prędkością, która pozwoli Ci się bez problemu zatrzymać w zasięgu Twojego pola widzenia. Za dnia dotyczy to głównie zakrętów, w nocy – zwykle zasięgu reflektorów. Wg polskich przepisów światła mijania (tzw. krótkie) muszą mieć zasięg min. 40 metrów, a drogowe (tzw. długie) min. 100 metrów.

REKLAMA

2 razy więcej ofiarWg „Injury Prevention” po zmroku na 100 wypadków przypada dwa razy więcej ofiar niż za dnia.

Bądź na bieżąco

Skuteczność hamulców i zasięg świateł w każdym modelu może się różnić, dlatego warto zrobić sobie na własny użytek test. Najpierw w bezpiecznym miejscu sprawdź, jaką drogę pokonasz, gdy rozpędzony do 100 km wdepniesz hamulce w podłogę (komendę niech wyda Ci pasażer, bo musisz wziąć pod uwagę czas swojej reakcji).

Zrób też próby dla innych prędkości. Następnie w nocy sprawdź, jaki zasięg mają Twoje reflektory (długie i krótkie). Gdy już poznasz te wartości, będziesz wiedział, jak szybko możesz jechać, by zdążyć zatrzymać się przed przeszkodą, która nagle pojawi się w światłach Twoich reflektorów. Zrób to, a nabierzesz więcej pokory.

Na długich

Poza miastem domyślnie używaj świateł drogowych. Oczywiście zmieniaj je na „krótkie”, gdy z przeciwka coś jedzie, ale nie próbuj oszczędzać sobie manipulacji, jadąc stale na światłach mijania. One naprawdę mają zwykle dwa razy krótszy zasięg niż drogowe i dają Ci dwa razy mniej czasu na reakcję.

Więcej światła

Producenci wiedzą, że kierowca jest tylko człowiekiem i ograniczają go zmysły. Oto rozwiązania wspierające zmysły kierowcy, stosowane w różnych modelach Skody.

1. Intelligent light assistant

Dzięki niemu nie musisz myśleć o zmianie świateł. ILA samodzielnie je zmienia, gdy jedziesz w nocy szybciej niż 60 km/h, a system wykryje nadjeżdżający z przeciwka samochód.

2. Lane assistant

Gdy zaczniesz zjeżdżać z pasa bez kierunkowskazu, system włączy ikonkę ostrzegawczą na tablicy i zacznie korygować tor jazdy, delikatnie skręcając kierownicą.

3. Front assistant

Współpracujący z radarem system mierzy odległość od pojazdu z przodu i ostrzega o zagrożeniu kolizją. W razie potrzeby sam przyhamuje, a gdy jedziesz wolno, nawet zatrzyma auto. 

Ekspert radzi Oko potrzebuje światła  

Aleksander Blitek, lekarz okulista

Źrenica oka działa jak przysłona obiektywu. Im więcej światła, tym bardziej się przymyka. W nocy, gdy światła jest mało, otwiera się szeroko, żeby wpuścić jak najwięcej promieni. Dlatego podczas nocnej jazdy trzeba do maksimum ograniczyć światło wewnątrz samochodu – bo każda świecąca lampka, GPS, nawet mocne światło zegarów powodują, że źrenica się zwęża i ciemna droga przed samochodem staje się subiektywnie jeszcze ciemniejsza.

Najbezpieczniej jest podczas nocnej jazdy zmniejszyć intensywność wszystkich świateł wewnątrz pojazdu, wówczas źrenica nie będzie się musiała stale zwężać i rozszerzać. Z tych samych przyczyn trzeba unikać patrzenia wprost w reflektory samochodów nadjeżdżających z przeciwka. I na koniec uwaga dla kierowców cierpiących na zaćmę – jeśli tylko jest to możliwe, powinni unikać prowadzenia samochodu po zmroku.  

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij