[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Skoda Szkoła Auto - odc. 13: autem na dziko

Jeśli ma napęd na cztery koła, Twój crossover naprawdę sporo potrafi. Sprawdź, jak sobie radzi poza asfaltem, tylko pamiętaj o kilku podstawowych zasadach. I uważaj - ta zabawa potrafi mocno wciągnąć.

Skoda Yeti 4x4 Off Road Skoda Yeti 4x4 Off Road (fot. Skoda)
1.Przygotuj auto i siebie

Przed pierwszym wyjazdem zajrzyj do instrukcji swojego samochodu. Auta uterenowione mają bardzo różne rozwiązania techniczne. Czasem wszystkim zarządza komputer, a czasem różne opcje, np. tryb offroad włącza się klawiszem. Zajrzyj pod auto - zobacz, w których miejscach prześwit jest najmniejszy i gdzie są najsłabsze plastikowe osłony - przecież nie chcesz ich poniszczyć. Zadbaj o wygodną, najlepiej szybko schnącą odzież i porządne, wysokie buty - czasem trzeba na pieszo sprawdzić, co jest z przodu.

REKLAMA

2. Spiesz się powoli

Przygodę z off-roadem zacznij od sytuacji, które spotyka się najczęściej - jazdy przez piasek i błoto. Głównym problemem w takich miejscach jest ryzyko "utopienia” samochodu w miękkim podłożu. Tu nie liczy się to, ile masz koni pod maską - gdy wciśniesz gaz "do dechy”, koła zdemolują słabą nawierzchnię, powstaną pod nimi doły i auto siądzie podwoziem na gruncie. Ruszaj raczej delikatnie, żeby nie zerwać przyczepności. Czasem nawet całkowicie bez gazu, arcypowolutku puszczając sprzęgło.

3. Ostrożnie z wodą

Woda, zwłaszcza głęboka, nie jest naturalnym środowiskiem dla auta. Jeśli nie ma odwrotu i trzeba w nią wjechać, koniecznie sprawdź jej głębokość, stan oraz twardość dna i znajdź miejsce najpłytsze. Granica bezpiecznej jazdy przez rzekę to woda o głębokości "do pół koła”. Maksymalna szybkość to kilkanaście km/h, by nic nie urwać. Tempo minimalne też nie może być zbyt niskie - potrzebna jest odrobina rozpędu, żeby nie utknąć w środku rzeki. Do tego niski bieg i wysokie obroty silnika, bo chroni to od wtargnięcia wody do układu wydechowego.

4. Na górki - prostopadle

Podjedź pod samo zbocze, wysiądź i oceń, czy górka zaczyna się na tyle łagodnie, że nie urwiesz zderzaka, a na szczycie jest na tyle płasko, że nie zaczepisz podłogą, a co gorsza, nie zawiesisz auta, niszcząc plastikowe osłony podwozia. Zjeżdżaj na biegu, a nie z wciśniętym hamulcem i nie na skos, a prostopadle do zbocza, by nie ryzykować wywrotki.

Rada eksperta: zadbaj o sprzęt

Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto ŠKODY: "Terenowe” buty, łopata (ewentualnie siekiera) i grube robocze rękawice to podstawowy sprzęt, który trzeba wrzucić do bagażnika. Zawsze, a jeśli jeździcie w dwa auta tym bardziej, potrzebna jest lina - najlepiej syntetyczna, bo stalowa, gdy się zerwie, jest bardzo niebezpieczna.

Pamiętaj o rzeczach kluczowych (apteczka!) i pozornie drugorzędnych - kompas, papierowa mapa (na pustkowiu nawigacja pomoże Ci niewiele), scyzoryk i koniecznie latarka, bo jeśli utopisz auto w bagnie, jest prawie pewne, że zejdzie ci "do nocy”. Pamiętaj, by wszystkie te elementy dobrze zamocować, bo fruwające swobodnie po kabinie mogą komuś zrobić krzywdę.

Off-road na Motor Show

Weekend 28-30 marca zarezerwuj na wizytę na targach Motor Show w Poznaniu - największych targach motoryzacyjnych w Polsce. Oprócz najnowszych modeli wielu marek będziesz mógł spróbować swoich sił w jeździe terenowej na specjalnie przygotowanym torze, zajmującym powierzchnię ponad 4 tys. metrów kwadratowych!

S

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij