Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.4

Skoda Szkoła Auto - odc. 1: wiosenne porządki

Śnieg, sól i błoto z pewnością dały Twojemu autu porządnie w kość. Kiedy wreszcie zima ustąpi wiośnie, poprowadź swój samochód do porządku i przygotuj na lato - zaoszczędzisz sobie przykrych niespodzianek.

Skoda Szkoła Auto: wiosenne porządki fot. Skoda
1. Umyj nadwozie i podwozie.

Sól to groźny wróg metalowych elementów - jeśli nie były dobrze zabezpieczone, przyspieszy rozwój korozji. Po umyciu podwozia z warstwy zasolonego brudu, usunięciu wżerów i ewentualnych nalotów rdzy, najlepiej całe podwozie zakonserwować odpowiednim preparatem ochronnym.

2. Koniecznie zabezpiecz wszelkie uszkodzenia lakieru.

Inaczej na karoserii Twojego samochodu pojawi się rdza. Nie musisz od razu jechać do lakiernika Niewielkie rysy usuniesz pastą polerską, dopiero głębsze uszkodzenia - aż do blachy - trzeba koniecznie ochronić lakierem podkładowym.

Jak pozbyć się rys?

  • Zacznij od oczyszczenia powierzchni, na której znajduje się rysa. Możesz użyć do tego celu miękkiej szmatki namoczonej w czystej wodzie z mydłem. Po tym zabiegu spłucz powierzchnię czystą wodą i wytrzyj do sucha szmatką.
  • Na miękką szmatkę nałóż odrobinę pasty polerskiej i rozcieraj ją ruchem kołowym wokół rysy. Gdy zadrapania nie będzie już widać, przetrzyj polerowany element, korzystając z miękkiej szmatki zwilżonej wodą.
  • Po wyschnięciu zabezpiecz karoserię woskiem. Nałóż odrobinę wosku na miękką szmatkę i rozcieraj na danym elemencie nadwozia. Pozostaw do wyschnięcia, a potem wypoleruj miękką szmatką.

fot. Skoda

3. Zadbaj o układ chłodzenia.

„Zimą układ chłodzenia ma ułatwione zadanie. Jego pierwszym sprzymierzeńcem jest niska temperatura otoczenia, a drugim sam kierowca - zwykle jeździmy z włączonym ogrzewaniem, a nagrzewnica działa jak dodatkowa chłodnica silnika" - wyjaśnia nasz ekspert Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto ŠKODY.

"Gdy na dworze zrobi się cieplej, a kierowca zamiast z ogrzewania będzie korzystać raczej z klimatyzacji, usterka układu chłodzenia da o sobie znać w pierwszym lepszym korku. Kilka minut jazdy z przegrzanym silnikiem może skutkować nawet deformacją głowicy lub zatarciem tłoków i urwaniem wałków rozrządu, a to już wiąże się z kosztownym remontem. Jeśli więc po zimie dostrzeżesz spory ubytek płynu chłodniczego, sprawdź stan układu chłodzenia u mechanika" - radzi Radosław Jaskulski.

4. Sprawdź poziom płynu chłodniczego.

Jeśli jest go za mało - uzupełnij ubytek. Przyjrzyj się gumowym wężom, czy nie noszą śladów uszkodzeń, oraz chłodnicy. Jeżeli jest zalepiona błotem, nie myj jej myjką ciśnieniową, bo możesz ją uszkodzić. Zamiast tego skorzystaj ze specjalnych płynów chemicznych.

5. Wymień wycieraczki.

Pióra wycieraczek, które przez ostatnie miesiące przymarzały do szyby i zmagały się ze zmrożonym śniegiem, mogą mieć teraz problemy z radzeniem sobie z odprowadzaniem nadmiaru wody. Przy okazji poświęć chwilę na udrożnienie kanałów odpływowych z podszybia. Zalegające w nich liście mogą gnić, powodując nieprzyjemny zapach w kabinie.

6. Przejrzyj zawieszenie.

Ze względów bezpieczeństwa sprawdź koniecznie elementy gumowe - mróz powoduje ich kruchość i podatność na uszkodzenia. Przyjrzyj się szczególnie osłonom przegubów półosi - luźna czy przecięta bryłą lodu gumowa osłona sprawia, że do przegubów będą dostawać się zabrudzenia, takie jak sól, piasek czy błoto, które zanieczyszczą znajdujący się tam smar. Trzeba usunąć zabrudzenia, nałożyć nowy smar i osłonę. Jeśli nie zrobisz tego w porę, doprowadzisz do zniszczenia przegubu i unieruchomisz auto.

Więcej porad na temat bezpiecznej i ekonomicznej jazdy znajdziesz na www.szkola-auto.pl.

MH

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij