Bezpieczny samochód to taki, który nie tylko maksymalnie chroni Ciebie i pasażerów, gdy dojdzie do wypadku, ale też taki, który do wypadku nie dopuszcza. W Skodzie Rapid korzystasz na co dzień z bogatego pakietu rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa aktywnego.
W każdej Skodzie możesz liczyć na skuteczne działanie ABS-u i ESP. Pierwszy układ zapobiega blokowaniu kół podczas nagłego hamowania, drugi zaś służy stabilizacji toru jazdy. Pewne zachowanie auta podczas jazdy zapewniają duży rozstaw osi, odpowiednie zestrojenie zawieszenia i sztywne nadwozie. Układ jezdny Rapida gwarantuje mu dużą zwrotność w zakrętach, bez strat na komforcie. Auto można też wyposażyć w pakiet na złe drogi, ma ono wtedy prześwit większy o 7 milimetrów. Specjalne osłony nie dopuszczą do uszkodzenia podwozia podczas jazdy po bardzo nierównych nawierzchniach.
Za dodatkową opłatą możesz zaopatrzyć Rapida w inne urządzenia, dzięki którym jazda stanie się jeszcze bezpieczniejsza. Są wśród nich reflektory przeciwmgielne z przodu, wskaźnik ciśnienia powietrza w oponach z tzw. Hill-Hold-Control. To ostatnie urządzenie ułatwia ruszanie na wzniesieniu, bez ryzyka osuwania się auta do tyłu - HHC przytrzymuje je w miejscu na około dwie sekundy, używanie hamulca ręcznego staje się zbędne.
Gdy dojdzie do zderzenia, wraz z napełnieniem się poduszek gazem automatycznie przerwany zostanie dopływ paliwa do silnika, co zapobiega ryzyku pożaru. Automatycznie odryglują się zamki drzwi i "same" uruchomią się światła awaryjne. Podczas zderzenia przednia część nadwozia Skody Rapid ulega kontrolowanej deformacji, tak by w maksymalnym stopniu zachować kabinę nietkniętą i chronić pasażerów przed skutkami kolizji.
• Reflektory przeciwmgielne z przodu mogą być wyposażone w tzw. funkcję "corner". Zależnie od stopnia skrętu kierownicy, automatycznie włącza się lewe bądź prawe światło przeciwmgielne, poprawiając widoczność w trudnych warunkach drogowych.
• ESP z ABS, MSR, ASR, EDS, HBA - seryjne w każdej Skodzie Rapid. Pierwszy zapobiega poślizgowi auta, drugi blokowaniu się kół podczas hamowania; MSR kontroluje przyczepność kół podczas hamowania silnikiem, ASR - podczas przyspieszania; EDS to elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego, HBA zaś wspomaga awaryjne hamowanie.
• Poduszki powietrzne czołowe i boczne - komplet airbagów znajduje się w wyposażeniu standardowym każdej Skody Rapid, chroniąc w razie wypadku głowę i klatkę piersiową pasażerów przed uderzeniem w twarde elementy we wnętrzu samochodu. Napełniają się gazem w ciągu kilku milisekund.
• Wyłącznik poduszki powietrznej pasażera zasiadającego z przodu. Dezaktywuje airbag, gdy na fotelu obok kierowcy nie siedzi osoba dorosła, lecz został na nim umieszczony (tyłem do kierunku jazdy) fotelik z niemowlakiem.
• Kurtyny powietrzne chronią przed urazami głowy pasażerów przednich foteli oraz siedzących z tyłu, na skrajnej części kanapy. Zabezpieczają przed skutkami uderzenia w bok samochodu, rozwijając się z sufitu, na całej długości bocznych szyb.
• Isofix, czyli dostępny w każdej Skodzie Rapid system mocowania fotelików dziecięcych jest bardzo skuteczny, bo fotelik zostaje przytwierdzony do belki, będącej elementem konstrukcyjnym samochodu. Podczas zderzenia krzesełko się od niej nie oderwie.
• Hamulce tarczowe wentylowane z przodu i z tyłu zapewniają jak najkrótszą drogę hamowania. Za dopłatą, do Skody Rapid jest dostępny system kontroli ciśnienia powietrza w oponach - gdy spadnie ono nadmiernie, kierowcę poinformuje o tym w porę lampka ostrzegawcza.
• Zagłówki w Skodzie Rapid są wyposażone w regulację wysokości, dlatego można je dopasować do wzrostu pasażerów, by chroniły jak najskuteczniej. Gdy z tyłu nikt nie siedzi, zagłówki można wsunąć w oparcie - nie będą przeszkadzały w obserwacji tego, co dzieje się za samochodem.
S