REKLAMA

Skoda Octavia znaczy... amazing

Elegancka, nowoczesna, z mnóstwem miejsca we wnętrzu i bogatym wyposażeniem. Taka jest najnowsza Skoda Octavia, czyli reprezentacyjna limuzyna za rozsądną cenę. Zobacz, co czyni ją samochodem, który pod wieloma względami jest "amazing".

Skoda
Amazing to znaczy... bezpieczna

REKLAMA

...i maksymalnie komfortowa podczas jazdy. Taka jest nowa Octavia, w której debiutują elektroniczne systemy, niestosowane dotąd w Skodzie, znane z samochodów wyższych klas, a więc droższych.

Elektronika nie wyręczy kierowcy, ale może pomóc w krytycznej sytuacji na drodze. Gdy np. system Front Assistant uzna, że samochód zbliżył się do pojazdu poprzedzającego tak blisko, że grozi to kolizją, ostrzega o tym, wyświetlając odpowiedni sygnał, a gdy kierowca nie reaguje, system automatycznie przyhamowuje auto. Jeśli i to nie wystarcza, system hamuje awaryjnie, zmniejszając skalę zderzenia lub w ogóle do niego nie dopuszczając.

Front Assistant sprawdza się też w mieście, gdy przy prędkości poniżej 30 km/h grozi zderzenie z przeszkodą. W takim przypadku system automatycznie uruchamia awaryjne hamowanie, powodując zatrzymanie auta, jeśli kierowca nie reaguje na zagrożenie.

Skoda

Montowane seryjnie hamulce antykolizyjne (Multicollision Brake) hamują awaryjnie po rozpoznaniu kolizji i przydają się, gdy Octavii po uderzeniu w przeszkodę grozi kolejne zderzenie, np. z autem nadjeżdżającym z przeciwka lub z przeszkodą przy drodze. Co się dzieje, gdy ich brak - pokazuje dolna ilustracja.

Hamulce działają, dopóki prędkość jazdy nie spadnie poniżej 10 km/h. W czasie hamowania włączają się światła awaryjne, ostrzegając innych kierowców o niebezpieczeństwie. Hamulec antykolizyjny może zostać wyłączony poprzez dodanie gazu lub gdy kierowca sam zacznie awaryjnie hamować.

Spotykany dotychczas w samochodach wyższych klas Crew Protect Assistant (dopłata 600 zł) po raz pierwszy znalazł się w wyposażeniu nowej Skody Octavii. Gdy rozpozna, że trwa awaryjne hamowanie, przygotuje kierowcę i pasażera do ewentualnego zderzenia, automatycznie napinając pasy bezpieczeństwa. Ponadto, gdy stwierdzi silną nad- lub podsterowność samochodu, spowoduje samoczynne przymknięcie szyb i rozsuwanego dachu, by zapobiec przedostaniu się do wnętrza obcych przedmiotów w razie zderzenia.

Skoda

Ponieważ bezpieczeństwo jazdy zawsze zależy od kierowcy, urządzenia dostępne na pokładzie nowej Octavii dbają o jego dobre samopoczucie, a więc także o maksymalną koncentrację. O tym, że powinien zrobić przerwę w podróży, kierowcę informuje Driver Activity Assistant, wyświetlając odpowiednią ikonkę. System sugeruje między innymi zmęczonemu kierowcy, by zrobił sobie przerwę, np. na kawę. Znaki na wyświetlaczu zeskanowane z pobocza nie pozwolą z kolei zapomnieć, co w danej chwili wolno, a czego nie.

Skoda

Po uruchomieniu silnika przez 15 minut - na podstawie ruchów kierownicą i przy prędkości większej niż 65 km/h - analizuje on i zapamiętuje sposób prowadzenia auta. Wyraźna różnica w stosunku do zarejestrowanego, typowego sposobu jazdy wskazuje na zmęczenie kierowcy.

Octavia zapewnia pasażerom maksymalną ochronę. Auto ma nawet seryjną (po raz pierwszy w tym modelu) kolanową poduszkę powietrzną dla kierowcy. Seryjne są też kurtyny powietrzne oraz boczne poduszki dla kierowcy i pasażera z przodu. Obecność poduszek czołowych jest oczywista, specjalne zaś wymagania spełnią boczne airbagi na zewnętrznych miejscach tylnej kanapy (1200 zł). W wyposażeniu seryjnym każda Skoda Octavia ma siedem poduszek powietrznych.

Do wynalazków łączących bezpieczeństwo z komfortem należą ponadto Intelligent Light Assistant oraz system automatycznego parkowania. Ten pierwszy sam włącza i zmienia światła z drogowych na mijania, ten drugi zaś rozpoznaje, czy miejsca do zaparkowania jest wystarczajaco dużo. Jeśli tak, wjeżdża na nie, samoczynnie obracając kierownicą. Kierowca włącza tylko wsteczny bieg, dodaje gazu lub hamuje.

NIgdy dotąd kierowca i pasażerowie Skody nie byli tak bezpieczni, jak w nowej Octavii. Systemy asystujące kierowcy pomagają mu bezpiecznie kierować w zwykłych i w niecodziennych sytuacjach na drodze.

Tempomat Adaptive Cruise Assistant automatycznie reguluje prędkość jazdy i odstęp od poprzedzającego auta. Automatyczne światła same przełączają się z drogowych na mijania, żeby nie oślepiać nadjeżdżających z przeciwka.

1 2 3
STRONA 2 z 3

Komentarze

 (4)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA