Samochody rodzinne do zadań specjalnych

Wszędzie słychać wyrazy „crossover” oraz „SUV”, ale warto pamiętać, że jednym z pierwszych crossoverów świata było uterenowione kombi. Dziś, wśród wszystkich dziwacznych nadwozi, jest to samochód w atrakcyjny sposób klasyczny. Poniżej trzy nowości.

crossover w terenie Anna Grigorjeva, shutterstock.com
fot. Anna Grigorjeva, shutterstock.com

1. Subaru Outback

Tatuś uniwersalnych kombi.

Subaru w pojedynkę wymyśliło „uterenowione kombi”, na długo zanim świat zakochał się w autach tego typu. Dziś Outback to model z wyższej półki, wyposażony w jeden z najlepszych na rynku napędów na cztery koła, mający zawieszenie nie do zdarcia oraz kabinę bardziej przestronną niż wnętrze Mercedesa klasy E.

W porównaniu do poprzednika Outback ma wyraźnie bardziej „jakościową” kabinę, a do napędu posłużą turbosiesel 2.0 (150 KM) oraz benzynowiec 2.5 (173 KM).

W wersjach z automatem Outback będzie seryjnie wyposażony w system EyeSight, który za pomocą kamery 3D obserwuje świat, odróżnia od siebie samochody, motocyklistów, rowerzystów i pieszych, rozpoznaje światła stopu innych aut i potrafi samoczynnie wyhamować samochód, jeśli kierowca nie zareaguje na czas.

Producenci, Dystrybutorzy
fot. Producenci, Dystrybutorzy

2. Seat Leon X-perience

Pierwszy Leon w teren.

Seat Leon to kolejny model, który podchwycił ideę sformułowaną przez Subaru Outbacka. Na nas wrażenie robi to, jak świetnie nadwozie Leona ST nadaje się do zamiany w kombi-crosovera: zwiększony prześwit, plastikowe osłony i większe koła wyglądają na Leonie bardzo naturalnie.

W porównaniu do cywilnego Leona X-Perience ma też nieco inaczej wykończoną kabinę. Auto ma układ przeniesienia napędu na cztery koła w postaci tzw. sprzęgła typu Haldex piątej generacji – ultraszybkiego systemu, który na śliskim zachowuje się jak stuprocentowy napęd na cztery koła – a do napędu posłużą silniki o mocy od 110 do 184 KM.

Producenci, Dystrybutorzy
fot. Producenci, Dystrybutorzy

3. Skoda Octavia Scout

Najlepsza Octavia w dziejach?

Octavia w wersji Scout to samochód, do którego mamy słabość. W wypadku poprzedniego modelu była to dla nas najlepsza Octavia spośród wszystkich wersji – nie tylko najbardziej wszechstronna! – chociaż nietania.

Nowszy model ma wszystkiego więcej: bardziej przestronne nadwozie, bardziej komfortowe zawieszenie, lepsze właściwości jezdne i nowszą wersję napędu na cztery koła. Pod względem technicznym Octavia i Leon to bliźniaki – pod podwoziem Scouta jest taki sam układ przeniesienia napędu, wykorzystujący sprzęgło typu Haldex, jak w Leonie. Do wyboru silniki o mocach 150-184 KM.

Producenci, Dystrybutorzy
fot. Producenci, Dystrybutorzy

MH 12/14

Zobacz również:
REKLAMA