Samochody rodzinne do zadań specjalnych

Wszędzie słychać wyrazy „crossover” oraz „SUV”, ale warto pamiętać, że jednym z pierwszych crossoverów świata było uterenowione kombi. Dziś, wśród wszystkich dziwacznych nadwozi, jest to samochód w atrakcyjny sposób klasyczny. Poniżej trzy nowości.

crossover w terenie Anna Grigorjeva, shutterstock.com
fot. Anna Grigorjeva, shutterstock.com

1. Subaru Outback

REKLAMA

Tatuś uniwersalnych kombi.

Subaru w pojedynkę wymyśliło „uterenowione kombi”, na długo zanim świat zakochał się w autach tego typu. Dziś Outback to model z wyższej półki, wyposażony w jeden z najlepszych na rynku napędów na cztery koła, mający zawieszenie nie do zdarcia oraz kabinę bardziej przestronną niż wnętrze Mercedesa klasy E.

W porównaniu do poprzednika Outback ma wyraźnie bardziej „jakościową” kabinę, a do napędu posłużą turbosiesel 2.0 (150 KM) oraz benzynowiec 2.5 (173 KM).

W wersjach z automatem Outback będzie seryjnie wyposażony w system EyeSight, który za pomocą kamery 3D obserwuje świat, odróżnia od siebie samochody, motocyklistów, rowerzystów i pieszych, rozpoznaje światła stopu innych aut i potrafi samoczynnie wyhamować samochód, jeśli kierowca nie zareaguje na czas.

Producenci, Dystrybutorzy
fot. Producenci, Dystrybutorzy

2. Seat Leon X-perience

Pierwszy Leon w teren.

Seat Leon to kolejny model, który podchwycił ideę sformułowaną przez Subaru Outbacka. Na nas wrażenie robi to, jak świetnie nadwozie Leona ST nadaje się do zamiany w kombi-crosovera: zwiększony prześwit, plastikowe osłony i większe koła wyglądają na Leonie bardzo naturalnie.

W porównaniu do cywilnego Leona X-Perience ma też nieco inaczej wykończoną kabinę. Auto ma układ przeniesienia napędu na cztery koła w postaci tzw. sprzęgła typu Haldex piątej generacji – ultraszybkiego systemu, który na śliskim zachowuje się jak stuprocentowy napęd na cztery koła – a do napędu posłużą silniki o mocy od 110 do 184 KM.

Producenci, Dystrybutorzy
fot. Producenci, Dystrybutorzy

3. Skoda Octavia Scout

Najlepsza Octavia w dziejach?

Octavia w wersji Scout to samochód, do którego mamy słabość. W wypadku poprzedniego modelu była to dla nas najlepsza Octavia spośród wszystkich wersji – nie tylko najbardziej wszechstronna! – chociaż nietania.

Nowszy model ma wszystkiego więcej: bardziej przestronne nadwozie, bardziej komfortowe zawieszenie, lepsze właściwości jezdne i nowszą wersję napędu na cztery koła. Pod względem technicznym Octavia i Leon to bliźniaki – pod podwoziem Scouta jest taki sam układ przeniesienia napędu, wykorzystujący sprzęgło typu Haldex, jak w Leonie. Do wyboru silniki o mocach 150-184 KM.

Producenci, Dystrybutorzy
fot. Producenci, Dystrybutorzy

MH 12/14

Zobacz również:
W dzisiejszym świecie energia do działania potrzebna jest nam od rana do wieczora. Nie ma zmiłuj. Co zapewni nam jej największą dawkę? Dobry trening czy pilnowanie diety? Zapytaliśmy eksperta. 
ZOBACZ WIĘCEJ
REKLAMA