Porsche 911 Dakar – pustynna burza

Powstanie w ograniczonej do 2500 liczbie egzemplarzy, każdy w cenie prawie 1,2 mln zł. Porsche 911 w wersji Dakar to hołd dla modelu sprzed 35 lat, który dwukrotnie wygrywał Rajd Paryż – Dakar.

Porsche 911 Dakar fot. materiały prasowe

Czy jesteśmy świadkami nowego trendu? Dwa auta z wyższej półki w podobnym stylu to chyba nie przypadek (na kolejnej stronie prezentujemy podwyższone Lamborghini). Żeby była jasność: podwyższone nadwozie (o 50 mm, dodatkowe 30 mm można uzyskać, uruchamiając tryb jazdy Offroad), opony z terenowym bieżnikiem czy elementy ochronne ze stali nierdzewnej na zderzakach i progach nie czynią z 911 Dakar auta do ostrej jazdy terenowej. To samochód zabawka do szybkiej jazdy po luźnych nawierzchniach. 

Bazuje na 911 w wersji Carrera 4 GTS, ale część rozwiązań przejęto wprost z torowego modelu 911 GT3 – w tym mocowanie silnika i pokrywę bagażnika. Dzięki zastosowaniu lekkich materiałów, 911 Dakar je w sumie na wadze pokazuje 1605 kg. W żagle dmucha mu trzylitrowy bokser o mocy 480 KM, który zapewnia, że sprint do setki potrwa najwyżej 3,4 s. Wersja Dakar ma dwa dodatkowe tryby jazdy: Rallye i Offroad. Ten pierwszy jest szczególnie polecany do jazdy po szutrze, bo więcej siły napędowej trafia w nim do kół tylnej osi, a to pozwala łatwiej „ustawiać” auto gazem. W trybie Offroad z kolei auto automatycznie podnosi się o 30 mm, ale tylko gdy prędkość nie przekracza 170 km/h. W obu tych trybach kierowca ma do dyspozycji nową funkcję Rallye Launch Control, która umożliwia szybki start na luźnych nawierzchniach i zezwala na około 20-procentowy poślizg kół. Nasze ulubione detale to opcjonalne malowanie inspirowane dawną rajdówką i płatny ekstra namiot na dachu z bagażnikiem.

Wyjątkowe opony

Specjalnie do tego modelu Pirelli opracowało opony, które Porsche nazywa sportowymi oponami terenowymi. Nazywają się Scorpion All Terrain Plus, mają rozmiar 245/45 ZR 19 z przodu i 295/40 ZR 20 z tyłu oraz bieżnik o masywnym wzorze, którego głębokość wynosi 9 mm, a wzmocnione ściany boczne i czoło składają się z dwóch warstw osnowy. Wszystko to sprawia, że ogumienie Porsche 911 Dakar doskonale sprawdza się nawet w trudnym terenie i jest bardzo odporne na uszkodzenia. Właśnie z uwagi na opony prędkość maksymalną ograniczono do 240 km/h.

Z kart historii

Porsche, mimo że bardziej kojarzone z wyścigami, sporą część swojej wyczynowej historii zawdzięcza rajdom na najwyższym światowym poziomie. Zaczęło się już w latach 60., kiedy w zawodach startowały modele 911, w tym te zespołu fabrycznego. Do największych sukcesów marki, poza trzykrotnym z rzędu podwójnym wygraniem Rajdu Monte Carlo w latach 1968-1970, były dwa zwycięstwa w Rajdzie Paryż – Dakar w roku 1984 i 1986.

Zobacz również:
REKLAMA