Pojęcia, które powinien znać każdy posiadacz samochodu elektrycznego

Elektryczna motoryzacja przynosi dużo nowych pojęć – trudno, żeby było inaczej, skoro i konstrukcja auta elektrycznego, i jego użytkowanie kompletnie różnią się od tego, do czego przywykliśmy. Poniżej najważniejsze pojęcia z nią związane.

Tesla fot. shutterstock.com

Akumulatory

Prawdopodobnie najważniejszy element samochodu elektrycznego, a na pewno najcięższy. Najczęściej wykorzystuje się akumulatory litowo-jonowe, które, w zależności od wielkości, mogą zmagazynować różną ilość energii.

REKLAMA

Kilowatogodzina

Jednostka energii – dokładnie ta sama, której używamy np. do określenia zużycia energii w domach. Przyjęło się, że do określenia ilości zmagazynowanej energii w akumulatorach używa się również kilowatogodziny.

Prąd stały i przemienny

Jeśli przyjmiemy, że energia elektryczna jest rzeką, to prąd stały to rzeka, która płynie w jednostajnym tempie w jednym kierunku. Tylko tego typu prąd można gromadzić w akumulatorach i tylko takim prądem można ładować akumulatory z tzw. szybkich ładowarek. Z kolei prąd przemienny to rzeka, która płynie w różnym tempie i w różnych kierunkach. Ten prąd napędza auta elektryczne, bo charakteryzuje się najwyższą sprawnością i łatwością sterowania.

Stacje szybkiego ładowania

Ładują akumulatory tylko prądem stałym. Ich moc ładowania wynosi od 25 kW, ale najczęściej występujące w Polsce ładowarki to te o mocy 50 kW lub – rzadziej – 100 kW.

Typ 2

To standardowa wtyczka do ładowania auta z gniazdka 230 V i ładowarek, z których można uzupełnić prądem przemiennym energię w, czyli wallboxa i miejskich stacji ładowania. Gniazdo do wtyczki Typ 2 montuje się w autach elektrycznych i w większości hybryd plug-in.

Typ CCS

Taka wtyczka służy do uzupełniania energii w akumulatorach prądem stałym – pasuje do samochodów z funkcją tzw. szybkiego ładowania kablem na stałe zamocowanym do ładowarki.

Wallbox

Domowa stacja ładowania o podwyższonej mocy (może wynosić 3,6-22 kW) ma wbudowany przewód z wtyczką Typ 2, którą umieszczamy w gnieździe w aucie. Takie ładowarki sprzedają głównie producenci modeli elektrycznych – kosztują od około 2000 do 5000 zł.

Zobacz również:
Trening, żeby przynosił efekty, musi się odbyć. Dlatego nie daj się posadzić na ławkę oczekujących na wizytę do lekarza z powodu urazu. Oto 5 sposobów na uniknięcie kontuzji i 5 na to, by szybko wrócić do gry.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA