[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Napęd samochodu: w czym tkwią różnice?

Największa liczba producentów stosuje napęd przedni, bo taki układ jest najtańszy i najbardziej kompaktowy. Jednak są tacy, którzy konsekwentnie trzymają się napędu na tylną oś, oraz tacy, którzy produkują wyłącznie auta z napędem na cztery koła. Oto w czym tkwią różnice.

napęd samochodu fot. Juliusz Szalek
1. Napęd na przód

Najbardziej praktyczna konstrukcja.

Najbardziej powszechny wśród samochodów osobowych – ze względu na kompaktową konstrukcję (silnik i skrzynia biegów umieszczone z przodu), która pozwala lepiej rozplanować i wykorzystać przestrzeń w aucie.

plus  Bezpieczna, podsterowna charakterystyka prowadzenia auta; wysoka stabilność, większy bagażnik; lżejsza konstrukcja (oszczędność paliwa).

minus  Bardziej „nudne” prowadzenie; przednie koła muszą przenosić zarówno siły boczne, jak i wzdłużne (napędowe); gorsze właściwości trakcyjne na śliskim.

Auta z napędem na przód. Kia Picanto – przedni napęd jest idealny do małych samochodów... i bardziej uniwersalny – napędza nawet duże vany, takie jak Ford Galaxy.

2. Napęd na tył

Nie przez przypadek zwany klasycznym.

Zwykle realizowany w układzie z silnikiem z przodu (tylko w sportowych autach z silnikiem umieszczonym centralnie lub z tyłu). Używany głównie w limuzynach, coupe i autach sportowych marek premium.

plus  Bardziej korzystny rozkład masy (lepiej wyważone auto); lepsze prowadzenie i wrażenia z jazdy; mniej podsterowne zachowanie; lepsze w porównaniu z przednim napędem właściwości trakcyjne.

minus  Bardziej nerwowe zachowanie podczas utraty przyczepności napędzanych kół; bardziej skomplikowana konstrukcja.

Auta z napędem na tył. Mercedes E – klasyczny przedstawiciel auta z napędem... klasycznym. To nie przypadek, że najbardziej sportowe auta – jak np. Ferrari F12 – mają napęd na tył.

3. Napęd 4x4

Najbardziej wszechstronny.

Kiedyś spotykany tylko w najtwardszych terenówkach, dziś w zasadzie w każdym rodzaju samochodu – od aut najmniejszych po sportowe. Istnieje dużo sposobów przeniesienia napędu na obie osie: od „prawdziwego”, stałego napędu 4x4 po najbardziej popularny, czyli tzw. przód z dołączanym tyłem.

plus  Wyższa stabilność (nie tylko na śliskiej nawierzchni, lecz również na suchej); wysoka przyczepność; doskonała trakcja.

minus  Bardziej skomplikowana konstrukcja; wyższa masa, czyli wyższe zużycie paliwa; wyższy koszt użytkowania.

Auta z napędem 4x4. Fiat Panda – maluch, w którym napęd tylnych kół jest automatycznie dołączany. Najbardziej prawdziwy, stały napęd 4x4, ma np. Subaru Outback.

MH 12/12  

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij