Mazda MX-5: Porsche na śniadanie

Sto procent frajdy z jazdy wcale nie musi być związane z ogromną mocą silnika. Ważne, by moc była odpowiednia do wagi. Tę prostą prawdę zna popularny na całym świecie roadster Mazda MX-5. Wsiadaj i poczuj wiatr we włosach.

Producenci, Dystrybutorzy
fot. Producenci, Dystrybutorzy

Wystarczą minuty spędzone za kierownicą Mazdy MX-5 dowolnej generacji, by zrozumieć, dlaczego ten mały roadster ma tylu fanów na całym świecie. Jak wszystkie zwycięskie formuły, i ta jest prosta: małe, lekkie auto z otwartym nadwoziem, nieduży, za to mocny silnik, ręczna skrzynia biegów oraz jedynie słuszny tylny napęd.

Wszystkie MX-5 takie były, a najnowsza idzie o krok dalej, jest bowiem mniejsza oraz wyraźnie lżejsza. Rozpłaszczona na drodze, z mocno spuchniętymi błotnikami i jadowitym spojrzeniem przymrużonych oczu, Mazda wygląda, jakby na śniadanie jadała Porsche Boxstery.

MX-5 nigdy oczywiście nie miała silnika o mocy takiej, jak ten z Porsche, ale pod względem charakteru jest dokładnie taka sama. Nie wiemy jeszcze, jaki silnik posłuży za serce najnowszej MX-5, ale stawiamy na dwulitrową wolnossącą jednostkę o mocy ok. 180 KM.

Na drodze roadster powinien być jak brzytwa: świetnie wyważony, bardzo przyczepny i z bardzo bezpośrednim układem kierowniczym. Cennik najnowszej MX-5 jest jeszcze tajny, ale spodziewamy się, że będzie się zaczynał od około 100 tys. zł.

1. Co w tym jest

Kształt tyłu nadwozia oraz detale MX-5 nam przypominają pomniejszoną wersję Ferrari Californii.

Producenci, Dystrybutorzy
fot. Producenci, Dystrybutorzy

2. Kokpit

Dwa miejsca, trójramienna kierownica i minimalistyczna deska rozdzielcza. Mniam.

Producenci, Dystrybutorzy
fot. Producenci, Dystrybutorzy

Autokonkurenci

1. Abarth 500C

Samochód-cukierek. Fiata z otwartym nadwoziem to jeden z bardziej stylowych maluchów-kabrioletów. W wersji Abarth pod maską jest silnik 1.4 turbo o mocy 135 KM, a to oznacza, że od świateł do świateł 500C może zawstydzić kilka znacznie mocniejszych aut. Od 77 tys. zł.

Producenci, Dystrybutorzy
fot. Producenci, Dystrybutorzy

2. Mini Cabrio

Gdy mowa o samochodach-gadżetach, na jedną z najbardziej solidnych fi rm wyrosło Mini. Wersja topless kultowego malucha ma kilka odmian – od podstawowej One (98 KM) po topową John Cooper Works (211 KM). Mini nie jest jednak tanie: w wersji podstawowej kosztuje 93 tys. zł.

Producenci, Dystrybutorzy
fot. Producenci, Dystrybutorzy

MH 11/12  

Zobacz również:
REKLAMA