Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Le Mans 24h: czas hybrydy

Lato być może będzie w tym roku zdominowane przez piłkę nożną, ale wcześniej odbędzie się najsłynniejszy wyścig świata – Le Mans 24h. W tym roku znów z udziałem Porsche i jego nowego flagowego modelu - Porsche 919 Hybrid.

Le Mans fot. Juliusz Szalek
Królową sportów samochodowych może być Formuła 1, ale najsłynniejszy wyścig świata jest tylko jeden – to 24-godzinny maraton w Le Mans. Między startem a metą najszybsze auta pokonują około 5 tysięcy kilometrów, co nawet po uwzględnieniu czasu „traconego” na tankowanie i zmianę kierowców daje średnią prędkość ponad 200 km/h.

Porsche wygrywało w Le Mans rekordowe 16 razy, ostatnio w 1998 r. Teraz powraca w królewskiej klasie najszybszych prototypów LMP1. Gwiazdą zespołu jest znany z Formuły 1 Mark Webber, który razem z kolegami poprowadzi samochód o ultranowoczesnej konstrukcji.

Porsche 919 Hybrid ma nieduży silnik benzynowy 2.0 turbo (o mocy około 500 KM), który jest częścią zaawansowanego, podwójnego systemu hybrydowego, odzyskującego zarówno energię hamowania, jak i energię cieplną z turbosprężarki. Chodzi o to, by zrobić jak najlepszy użytek z paliwa, jakie jest przydzielone przez przepisy.

Odzyskana energia jest zamieniana na prąd i spływa do akumulatorów, by zasilić silnik elektryczny, który daje dodatkowego „kopa”. Porsche nie ujawnia dokładnej mocy, ale na naszego nosa jest on wart kilkaset koni mechanicznych. W efekcie 919 Hybrid będzie na długich prostych toru Le Mans osiągał prędkość ponad 360 km/h. Przez okrągłą dobę ścigania może się zdarzyć wszystko.

Start wyścigu w sobotę 14 czerwca, chwila prawdy – dzień później.

1. Hybryda - część 1

Porsche 919 ma dwa systemy hybrydowe; wyłapuje np. ciepło spalin, zamienia je na prąd i kieruje do akumulatorów.

fot. Juliusz Szalek

2. Hybryda - część 2

Przy przedniej osi znajduje się mały, ale bardzo mocny silnik elektryczny, który daje „kopa” wartego kilkaset koni mechanicznych.

fot. Juliusz Szalek

Autokonkurenci

1. Audi R18 e-tron quattro

Jako jedyne z całej trójki ma turbodiesla – silnik 4.0 V6 rozwija 537 KM. Audi ma też prostszy niż Porsche i Toyota system hybrydowy. R18 jest jednak głównym faworytem – w ostatnich 14 edycjach Le Mans 24h Audi zwyciężało 12 razy.

fot. Juliusz Szalek

2. Toyota TS040 Hybrid

Duży silnik benzynowy 3.7 V8 plus dwa systemy odzysku energii dają w sumie, jak podaje Toyota, łączną moc około 1000 KM. W ostatnich dwóch latach Toyota była w Le Mans coraz szybsza – rok 2014 to pełny atak na zwycięstwo.

fot. Juliusz Szalek

MH 06/14

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij