[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Le Mans 24h: czas hybrydy

Lato być może będzie w tym roku zdominowane przez piłkę nożną, ale wcześniej odbędzie się najsłynniejszy wyścig świata – Le Mans 24h. W tym roku znów z udziałem Porsche i jego nowego flagowego modelu - Porsche 919 Hybrid.

Le Mans fot. Juliusz Szalek
Królową sportów samochodowych może być Formuła 1, ale najsłynniejszy wyścig świata jest tylko jeden – to 24-godzinny maraton w Le Mans. Między startem a metą najszybsze auta pokonują około 5 tysięcy kilometrów, co nawet po uwzględnieniu czasu „traconego” na tankowanie i zmianę kierowców daje średnią prędkość ponad 200 km/h.

Porsche wygrywało w Le Mans rekordowe 16 razy, ostatnio w 1998 r. Teraz powraca w królewskiej klasie najszybszych prototypów LMP1. Gwiazdą zespołu jest znany z Formuły 1 Mark Webber, który razem z kolegami poprowadzi samochód o ultranowoczesnej konstrukcji.

Porsche 919 Hybrid ma nieduży silnik benzynowy 2.0 turbo (o mocy około 500 KM), który jest częścią zaawansowanego, podwójnego systemu hybrydowego, odzyskującego zarówno energię hamowania, jak i energię cieplną z turbosprężarki. Chodzi o to, by zrobić jak najlepszy użytek z paliwa, jakie jest przydzielone przez przepisy.

Odzyskana energia jest zamieniana na prąd i spływa do akumulatorów, by zasilić silnik elektryczny, który daje dodatkowego „kopa”. Porsche nie ujawnia dokładnej mocy, ale na naszego nosa jest on wart kilkaset koni mechanicznych. W efekcie 919 Hybrid będzie na długich prostych toru Le Mans osiągał prędkość ponad 360 km/h. Przez okrągłą dobę ścigania może się zdarzyć wszystko.

Start wyścigu w sobotę 14 czerwca, chwila prawdy – dzień później.

1. Hybryda - część 1

Porsche 919 ma dwa systemy hybrydowe; wyłapuje np. ciepło spalin, zamienia je na prąd i kieruje do akumulatorów.

fot. Juliusz Szalek

2. Hybryda - część 2

Przy przedniej osi znajduje się mały, ale bardzo mocny silnik elektryczny, który daje „kopa” wartego kilkaset koni mechanicznych.

fot. Juliusz Szalek

Autokonkurenci

1. Audi R18 e-tron quattro

Jako jedyne z całej trójki ma turbodiesla – silnik 4.0 V6 rozwija 537 KM. Audi ma też prostszy niż Porsche i Toyota system hybrydowy. R18 jest jednak głównym faworytem – w ostatnich 14 edycjach Le Mans 24h Audi zwyciężało 12 razy.

fot. Juliusz Szalek

2. Toyota TS040 Hybrid

Duży silnik benzynowy 3.7 V8 plus dwa systemy odzysku energii dają w sumie, jak podaje Toyota, łączną moc około 1000 KM. W ostatnich dwóch latach Toyota była w Le Mans coraz szybsza – rok 2014 to pełny atak na zwycięstwo.

fot. Juliusz Szalek

MH 06/14

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij