REKLAMA

Le Mans 24h: czas hybrydy

Lato być może będzie w tym roku zdominowane przez piłkę nożną, ale wcześniej odbędzie się najsłynniejszy wyścig świata – Le Mans 24h. W tym roku znów z udziałem Porsche i jego nowego flagowego modelu - Porsche 919 Hybrid.

Le Mans Juliusz Szalek
fot. Juliusz Szalek
Królową sportów samochodowych może być Formuła 1, ale najsłynniejszy wyścig świata jest tylko jeden – to 24-godzinny maraton w Le Mans. Między startem a metą najszybsze auta pokonują około 5 tysięcy kilometrów, co nawet po uwzględnieniu czasu „traconego” na tankowanie i zmianę kierowców daje średnią prędkość ponad 200 km/h.

Porsche wygrywało w Le Mans rekordowe 16 razy, ostatnio w 1998 r. Teraz powraca w królewskiej klasie najszybszych prototypów LMP1. Gwiazdą zespołu jest znany z Formuły 1 Mark Webber, który razem z kolegami poprowadzi samochód o ultranowoczesnej konstrukcji.

REKLAMA

Porsche 919 Hybrid ma nieduży silnik benzynowy 2.0 turbo (o mocy około 500 KM), który jest częścią zaawansowanego, podwójnego systemu hybrydowego, odzyskującego zarówno energię hamowania, jak i energię cieplną z turbosprężarki. Chodzi o to, by zrobić jak najlepszy użytek z paliwa, jakie jest przydzielone przez przepisy.

Odzyskana energia jest zamieniana na prąd i spływa do akumulatorów, by zasilić silnik elektryczny, który daje dodatkowego „kopa”. Porsche nie ujawnia dokładnej mocy, ale na naszego nosa jest on wart kilkaset koni mechanicznych. W efekcie 919 Hybrid będzie na długich prostych toru Le Mans osiągał prędkość ponad 360 km/h. Przez okrągłą dobę ścigania może się zdarzyć wszystko.

Start wyścigu w sobotę 14 czerwca, chwila prawdy – dzień później.

1. Hybryda - część 1

Porsche 919 ma dwa systemy hybrydowe; wyłapuje np. ciepło spalin, zamienia je na prąd i kieruje do akumulatorów.

Le MansJuliusz Szalek
fot. Juliusz Szalek

2. Hybryda - część 2

Przy przedniej osi znajduje się mały, ale bardzo mocny silnik elektryczny, który daje „kopa” wartego kilkaset koni mechanicznych.

Le MansJuliusz Szalek
fot. Juliusz Szalek

Autokonkurenci

1. Audi R18 e-tron quattro

Jako jedyne z całej trójki ma turbodiesla – silnik 4.0 V6 rozwija 537 KM. Audi ma też prostszy niż Porsche i Toyota system hybrydowy. R18 jest jednak głównym faworytem – w ostatnich 14 edycjach Le Mans 24h Audi zwyciężało 12 razy.

Le MansJuliusz Szalek
fot. Juliusz Szalek

2. Toyota TS040 Hybrid

Duży silnik benzynowy 3.7 V8 plus dwa systemy odzysku energii dają w sumie, jak podaje Toyota, łączną moc około 1000 KM. W ostatnich dwóch latach Toyota była w Le Mans coraz szybsza – rok 2014 to pełny atak na zwycięstwo.

Le MansJuliusz Szalek
fot. Juliusz Szalek

MH 06/14

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA