I nie są to słowa rzucane na wiatr. Przyjrzałem się dokładnie procesowi tworzenia modelu każdego auta, a to, co zobaczyłem, zrobiło na mnie ogromne wrażenie. Chociaż i to zdanie nie oddaje zachwytu, w który zostałem wprawiony. Bo modelowanie auta to pół roku pracy artysty. Tak, artysty, nie grafika czy programisty. Kazunori Yamauchi, szef Polyphony Digital i twórca serii "Gran Turismo", gdy oprowadzał dziennikarzy po swoim studio w Tokio, wyraźnie zaznaczał tę różnicę.
Od ogółu do szczegółu
Zaczyna się od laserowego skanowania samochodu i dokładnej dokumentacji fotograficznej. W ten sposób artysta otrzymuje chmurę składającą się z ogromnej liczby punktów. Z której następnie tworzy dokładny model, łącząc te punkty, nadając liniom właściwy kształt, a powstałe wielokąty uzupełniając o tekstury odpowiadające konkretnym materiałom.
Gdy Kazunori Yamauchi opowiadał mi o tym w trakcie krótkiej rozmowy, dotykał z namaszczeniem przedmiotów obok siebie, wskazując ogromną rolę detalu w całym procesie. To naprawdę drobiazgowa robota, która wymaga wyczucia i niemałych umiejętności. Finalny efekt jest taki, że postawione obok siebie prawdziwa i wirtualna Honda niczym się nie różnią.
No dobra, trochę się jednak różnić muszą, skoro za pierwszym razem nie trafiłem i wizję artysty uznałem za zdjęcie. Twórcy "Gran Turismo Sport" na każdym kroku podkreślają zresztą, że modele aut, które tworzą, są tak drobiazgowe, że sprawdzać będą się nie tylko teraz, gdy podziwiać będziemy mogli je dzięki mocy PS4 i PS4 Pro oraz ekranom 4K HDR, ale i w przyszłości, gdy hardware dotknie dar postępu.


fot. Sony Interactive Entertainment
Sześć miesięcy razy sto pięćdziesiąt modeli na start (a wraz z nadchodzącymi DLC co najmniej dwa razy więcej) pozwala ogarnąć ogrom produkcji. Nawet gdy weźmie się pod uwagę fakt, że nad konkretnymi autami pracuje naraz około pięćdziesięciu artystów, okazuje się, że sam proces tworzenia wirtualnych pojazdów to półtora roku ciężkiej pracy. Aha, pracy nad wyglądem zewnętrznym i wewnętrznym, bo przecież dochodzą do tego właściwości jezdne, dźwięki pracy silników itd.
Komentarze