„Małe kroki, wielkie rezultaty", czyli o zaletach wolnego treningu (i nie tylko)

Jeśli chcesz zadbać o zdrowie i formę, najlepszą strategią są ewolucyjne zmiany. Zgodnie z hasłem na naszej okładce: Małe kroki, wielkie rezultaty.

wolny trening fot. Getty Images

Kiedy na początku tego roku sprawdzaliśmy trendy w branży wellness, zwróciliśmy uwagę na pojawiającą się często prognozę: wszystko trochę zwolni. Specjaliści przypuszczali, że rok 2021 upłynie pod znakiem spowolnienia, że będziemy bardziej skupiać się na takich rzeczach, jak nauka świadomego oddychania, trening o niskiej intensywności i medytacja. Torturowanie się przez siedem dni w tygodniu treningiem HIIT o 5 rano wyszło już z mody. I nic dziwnego, bo badania wykazują, że wolniej wcale nie znaczy nieskutecznie. 

Wyniki badań opublikowanych w piśmie „Annals of Internal Medicine” pokazują, że sekwencje uważnych, powolnych ruchów, takich jak w tradycyjnym tai chi, są równie efektywnym sposobem poprawy formy, jak trening aerobowy. Zwłaszcza w przypadku ludzi zdecydowanie już dorosłych. W badaniu wzięło udział 543 ochotników po pięćdziesiątce, wszyscy z mniejszą lub większą nadwagą. Po trzech miesiącach regularnych ćwiczeń – albo aerobowych, albo właśnie tai chi – zmiany w obwodzie w pasie i poziomie cholesterolu były takie same w obu grupach.

Masz jeszcze dość siły, by się solidnie spocić? Śmiało, ale warto dwa razy w tygodniu poświęcić pół godzinki na medytację i skupienie się na precyzji ruchu – to pomaga osiągnąć zamierzone cele.

REKLAMA

Wolniej zajdziesz dalej

To działa nie tylko na treningu. Zobacz, gdzie jeszcze warto zwolnić.

Wolniej jedz

Gdy jesz szybko, zjadasz więcej – często niepotrzebnie. Spróbuj zarezerwować na każdy posiłek co najmniej 20 minut i wykorzystać je na jedzenie w całości.

Wolniej pracuj

Pamiętasz ten dowcip o budowlańcach, którzy mieli taki zapieprz z wożeniem taczek, że nawet nie mieli kiedy ich załadować? Ano właśnie. Rób wolniej, ale z sensem.

Wolniej mów

Według uczonych z University of Michigan ludzie, którzy mówią szybko, są postrzegani jako niewiarygodni. Chcesz kogoś przekonać? Zwolnij potok słów.

Zobacz również:
Sportowcy włączają w swoje treningi interwały, bo HIIT prowadzi do wzrostu VO2max. A co, jeśli poprzestaniemy na samych interwałach? Czy kilkuminutowe treningi o bardzo dużej intensywności mogą być tak samo skuteczne, jak te klasyczne, trwające kilkadziesiąt minut?
ZOBACZ WIĘCEJ
REKLAMA