Włóż stopy do miski z zimną wodą, a pokonasz większy ciężar

Serio. Taka domowa krioterapia może sprawić, że podczas próby z ciężarem maksymalnym Twoje nogi okażą się silniejsze i dasz sobie radę z większym ciężarem niż normalnie. Wystarczy zaledwie kilka minut, sprawdź sam. 

Chłodzenie stóp Shutterstock.com
Fot. Shutterstock.com
Sprytne myki i zaskakujące lifehacki niestety rzadko kiedy okazują się naprawdę skuteczne i pomocne, ale wygląda na to, że w tym wypadku można niewielkim kosztem zrobić konkretną zmianę. Świeżutkie badanie pokazuje bowiem, że moczenie stóp w zimnej wodzie może pomóc zwiększyć siłę mięśni nóg.

REKLAMA

Badanie pochodzi z września 2021 roku, opublikowało je czasopismo naukowe International Journal of Environmental Research and Public Health, a autorami eksperymentu są tajwańscy badacze z różnych uczelni. 

Uczestnikami testu było dziesięciu rekreacyjnie trenujących siłowo mężczyzn, którzy po prawidłowo przeprowadzonej rozgrzewce zanurzali stopy w zimnej wodzie (2,5 minuty w temperaturze 10°C), a następnie podchodzili do próby z ciężarem maksymalnym w wyciskaniu nóg na maszynie. Test został przeprowadzony dwukrotnie w odstępie 5 dni, aby zdążyli odpocząć i się zregenerować. 

Jak zwiększyć siłę mięśni nóg

No i okazało się, że moczenie dało wyraźny efekt, bo pozwoliło zwiększyć siłę nóg średnio ze 182 kg na prawie 196 kg. Czyli daje to jakieś 7% w górę. Podczas próby uczestnicy badania byli monitorowani na różne sposoby i naukowcy zanotowali wzrost aktywności włókien mięśniowych w mięśniach obszernych bocznych (najsilniejsza część mięśnia czworogłowego uda) oraz brzuchatych łydki. 

7% różnicy na zawodach to przepaść. Zaczęliśmy więc sobie z rozpędu wizualizować miski z wodą stojące na olimpijskich pomostach, ale zaraz potem przypomnieliśmy sobie, że w badaniu wzięli udział mężczyźni trenujący rekreacyjnie. W przypadku sportowców najwyżej klasy, którzy są już na absolutnej granicy ludzkich możliwości, nawet zakucie stóp w lód nie da takich efektów.

W wielu planach treningowych używa się jednak przecież ciężarów maksymalnych, albo około maksymalnych, więc odkrycie może mieć jednak praktyczny wydźwięk i pozwolić zwiększyć przyrosty u trenujących na niższych poziomach zaawansowania. 

A skoro już jesteśmy przy mięśniach nóg i ciężarach blisko maksymalnych, podrzucamy Ci solidną porcję wiedzy o poprawnej technice siadów, żebyś uniknął potencjalnej kontuzji. 

Sprawdź: Technika przysiadu ze sztangą (squat)

Sprawdź: Technika przysiadu ze sztangą trzymaną z przodu (front squat)

Źródło:

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34574518

Zobacz również:
Przedstawiamy krótką listę elementów niezbędnych, by prawidłowo wykonać wiosłowanie ze sztangą w opadzie tułowia.
ZOBACZ WIĘCEJ
REKLAMA