Trening w domu vs. na siłowni. Gdzie lepiej pakować?

Pandemia koronawirusa pokazała nam, że o formę można zadbać także w domu. Ale czy będzie to równie efektywne, co trening na siłowni? O zalety obu rozwiązań zapytaliśmy eksperta.

Trening w domu vs. na siłowni fot. Getty Images

Ekspert – Paweł Posłuszny

Adiunkt Zakładu Biostruktury AWF we Wrocławiu, aktywny sportowiec, trener i instruktor, redaktor publikacji z dziedziny anatomii i książki „Mobilność w treningu funkcjonalnym”.

REKLAMA

30% – taki odsetek czytelników MH woli treningi domowe. Dla wielu wizyta na siłce to najlepszy moment dnia.

Kardio killer

Dom

Wystarczy niewielka przestrzeń (np. Twój ogró- dek), by wykonać tę piekielną sesję: 1 burpee, sprint 80 m, 2 burpee i sprint z powrotem. Kontynuuj, aż doliczysz się 20 burpees.Wystarczy niewielka przestrzeń (np. Twój ogródek), by wykonać tę piekielną sesję: 1 burpee, sprint 80 m, 2 burpee i sprint z powrotem. Kontynuuj, aż doliczysz się 20 burpees.

Siłownia

Na AirBike’u spalasz 20 kcal, zeskakujesz i robisz 20 rwań jednorącz naprzemiennie. Wracasz do rowerka i zaczynasz kolejny miniobwód, zmniejszając intensywność o -5 kcal i -5 rwań.

Warto docenić

Dom

  • dopasujesz do grafiku
  • przestrzeń osobista
  • dla całej rodziny
  • prysznic tylko dla Ciebie

Siłownia

  • porady profesjonalisty
  • selfie na insta
  • można pogadać z kumplami
  • ekstra zabawki

Obalamy mity

Dom

Większe ciężary = większe efekty? Wg „PLOS One” u osób, które wykonały 21-36 lżejszych powtórzeń, zauważono podobne efekty zdrowotne do tych po 7-9 ciężkich powtórzeniach. Prysznic tylko dla Ciebie

Siłownia

Tylko długie treningi? Według „The Journal of Physiology” intensywne, ale krótkie sesje typu HIIT pozwalają w pełni zadbać o zdrowie. Nie zapomnij doliczyć kilku minut na regenerację!

4.2 mld zł – tyle złotych przychodu wypracowały w 2019 roku kluby fitness w Polsce. Prognozy rozwoju branży zniweczył COVID-19.

Sprzęt

Dom

  • Kamizelka obciążeniowa
  • Hantle regulowane
  • Taśmy oporowe
  • Sandbag 

Siłownia

  • trap bar
  • skrzynia
  • stanowisko Landmine
  • sanie

Master class

Dom 

Pompki w staniu na rękach – trening bez sprzętu nie oznacza łatwizny. Najpierw opanuj mistrzowsko pompki, a następnie spróbuj swoich sił w staniu na rękach przy ścianie.

Siłownia

Przysiad ze sztangą z przodu – jest bardziej wymagający niż wersja ze sztangą opartą na plecach. Jeśli próbujesz pierwszy raz, wskazana jest wizyta na siłce i pomoc trenera.

Werdykt: siłownia wygrywa

W siłowni możemy zrobić to, co w domu, ale odwrotnie raczej nie. Profesjonalna siłownia prowadzona jest przez specjalistów, ma odpowiednio dużo przestrzeni i różnorodnego sprzętu. Płacimy za karnet, ale nie musimy zajmować się sprzątaniem, konserwacją czy naprawą sprzętu. Plusem jest także motywujące towarzystwo, którego w domu może brakować.

Zobacz również:
Na pierwszy rzut oka pytanie jest absurdalne. Przecież wszyscy wiedzą, że pomaga. Skąd wiedzą? Jak to skąd, z reklam przecież. Taka ładna pani magister w eleganckim kitlu polecała. Szkoda tylko, że wyniki badań nie są dla magnezu równie łaskawe co sympatyczna farmaceutka. Bo według nich wcale nie jest on lekarstwem na skurcze mięśni. 
ZOBACZ WIĘCEJ
REKLAMA