Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.2

Trening siłowy czy bieganie - pojedynek MH

Lepiej być mocnym i wytrzymałym niż słabym i bez kondycji. Ale co w Twoim przypadku przyniesie lepsze rezultaty: regularny jogging czy wyciskanie sztangi? Nie wybieraj na chybił trafił, tylko poznaj zalety biegania i siłowni, później przeczytaj o ich wadach i traf bez pudła.

facet, mięśnie Potraktuj nasz pojedynek czysto akademicko. Najlepiej przecież łączyć trening kardio z treningiem siłowym. Wówczas wszystkie te zdrowotne zalety wrzucisz do jednego wora. 
Niektórzy wolą bieganie i tych chodzących na siłownię nazywają pogardliwie "mięśniakami". Ci natomiast, którym rytm tygodnia wyznaczają treningi na siłowni, często z politowaniem patrzą na "trampki". Każda formacja ma niezbite argumenty na to, że jej trening jest lepszy. A jak jest naprawdę? Oto krótkie porównanie. Wybieraj sam.

Silne kości

Wraz z upływem czasu Twoje kości stają się niestety coraz słabsze. Na szczęście oba rodzaje treningu zapobiegają osteoporozie i sprawiają, że kości stają się bardziej uwapnione. Ale dotyczy to oczywiście tych partii ciała, które są obciążane w czasie ćwiczeń. A jeśli biegasz, mocniejsze stają się tylko kości nóg. Przy treningu oporowym, w którym pokonujesz opór urządzeń, sztangi czy nawet tylko ciężaru ciała, pracujesz nad wszystkimi partiami mięśni i dzięki temu polepszasz stan całego szkieletu.

Biegacze: 1 pkt.
Siłacze: 2 pkt.

Zdrowy mężczyzna powinien bez problemu wnieść na rękach kobietę do domu i nie łapać się przy tym za serce.

Ciśnienie krwi

Nawet pojedynczy trening wytrzymałościowy powoduje natychmiastowy spadek ciśnienia krwi, który może trwać prawie dobę. Co tam trening - wystarczy intensywny godzinny spacer. Taki marsz zmniejsza ciśnienie rozkurczowe o 3 mm Hg. Przy regularnym wysiłku wskazania ciśnieniomierza spadną na dobre. Za to przy dźwiganiu ciężarów mogą one w czasie treningu wzrosnąć. Oczywiście odpowiedni trening, z małymi ciężarami, nie niesie ze sobą takiego ryzyka, ale w tej kategorii zwycięzca może być tylko jeden.

Biegacze: 2 pkt.
Siłacze: 0 pkt.

DLA SYBARYTÓW: Bieganie - sposób na lepszy seks

Tętno spoczynkowe

To dosyć ważny dla faceta parametr porównawczy. W tym wypadku im mniej, tym lepiej. Niższe tętno oznacza, że serce jest mocniejsze, bo przy każdym uderzeniu przepompowuje więcej krwi potrzebnej całemu organizmowi. Badania jednoznacznie wykazują, że regularny wysiłek fizyczny zmniejsza tętno spoczynkowe. Ale o ile ćwiczenia oporowe obniżają je o jakieś 11%,o tyle bieganie spokojnym rytmem może sprawić, że Twoje serce będzie biło wolniej aż o jedną czwartą.

Biegacze: 2 pkt.
Siłacze: 1 pkt.

Metabolizm spoczynkowy

Jego poziom decyduje o tym, ile kalorii spalasz w ciągu dnia, niezależnie od tego, czy siedzisz cały dzień przed komputerem czy pracujesz przy wyrębie lasu.Wyższy poziom oznacza, że w większym stopniu cieszysz się rozkoszami stołu, bez stresu przy wchodzeniu na wagę. Trening siłowy zwiększa masę Twoich mięśni, które spalają kalorie, nawet gdy śpisz. W dodatku przyspieszony metabolizm utrzymuje się przez 48 godzin po wizycie w siłowni. Przy bieganiu też podnosisz jego poziom, ale jest on podwyższony jedynie przez 2 godziny po treningu.

Biegacze: 0 pkt.
Siłacze: 2 pkt.

Układ krążenia

Nie ma żadnych wątpliwości - ćwiczenia aerobowe mają bardzo korzystny wpływ na Twoje serce, przepustowość żył i tętnic. A zawały są na czele polskiej listy "męskich zabójców". Niestety, za mało facetów zdaje sobie sprawę, że bieganie może przedłużyć ich życie. Tylko 10% męskiej populacji jest w stanie przebiec 10 km, nawet lekkim truchtem.

Typowe ćwiczenia siłowe, w których odpoczywasz nawet do 2-3 minut pomiędzy seriami, nie zmienią sprawności Twojego układu krążenia. Może to sprawić tylko dynamiczny trening obwodowy, w którym praktycznie nie robisz przerw pomiędzy ćwiczeniami, ale i tak będzie to tylko część tego, co da Ci jogging lub jazda na rowerze.

Biegacze: 2 pkt.
Siłacze: 1 pkt.

Siła

Właściwie to wynik jest tu przesądzony z góry. Ale warto wiedzieć, że trening oporowy wzmacnia nie tylko 20-latków. Badania wykazują, że również mięśnie 40-, 50- i 60-latka stają się mocniejsze, jeśli 3 razy w tygodniu trochę je pomęczysz. Nie oznacza to dźwigania dużych ciężarów. Wystarczą tzw. średnie, czyli te, z którymi zrobisz 15-18 powtórzeń. Albo trening z obciążeniem własnego ciała. Sam doskonale wiesz, jak duży ono czasami stawia opór.

Biegacze: 0 pkt.
Siłacze: 2 pkt.

TRENING SIŁOWY: 5 mitów obalonych

Sprawność ogólna

Ogromna większość ćwiczeń rehabilitacyjnych, czyli takich, które mają przywrócić sprawność, to ćwiczenia oporowe. Po złamaniu nogi nikt nie każe Ci biegać, ale zaleca się np. napinanie mięśni. Podobnie przy bólach kręgosłupa. Dobra technika treningu siłowego, w którym ćwiczenia wykonujesz w pełnym zakresie ruchu, zapewni Ci nie tylko mocne mięśnie, ale również silne i elastyczne przyczepy, wiązadła i ścięgna. Trening aerobowy poprawi Twoją sprawność, jeśli będziesz go wykonywał na "ścieżkach zdrowia", czyli przeplatał bieg ćwiczeniami siłowo-gibkościowymi.

Biegacze: 1 pkt.
Siłacze: 2 pkt.

Długość życia

Badania ponad 18 tys. mężczyzn powyżej 45. roku życia wykazały, że ci o większej sprawności układu krążenia żyli dłużej aż o 9 lat od tych, którzy prowadzili siedzący tryb życia. Jeśli więc chodzisz tylko na siłownię, jest duża szansa na to, że będziesz krócej cieszył się życiem niż Twój sąsiad, który biega codziennie po parku.

Biegacze: 2 pkt.
Siłacze: 0 pkt.

Seks

Podobno każdy facet myśli o seksie średnio 10 razy na godzinę. Ale wiesz, jak to jest ze średnimi; jeden będzie miał erekcję co pół godziny, a drugi cieszy się, jeśli trafi mu się ona raz na tydzień. W pewnym stopniu zależy to do poziomu testosteronu.

A "siłka" podnosi go w o wiele większym stopniu niż aerobik. Zwłaszcza u gości po 35. roku życia. Ale i wcześniej, choć bardzo rzadko, zdarza się przecież awaria systemu. W dodatku lepiej po takim treningu wyglądasz bez koszulki. Bieganie, rower, basen - jak każdy ruch - również ma wpływ na Twoją sprawność w sypialni, ale tylko polepsza samopoczucie. Po każdym wysiłku fizycznym jesteś po prostu w lepszym nastroju, także do tej zabawy.

Biegacze: 1 pkt.
Siłacze: 2 pkt.


Podsumowanie:

Biegacze: 11 pkt.
Siłacze: 12 pkt.

Jak widzisz, mecz był cały czas "na styku", a wynik pozostawał otwarty do ostatniej chwili. I tak naprawdę trzeba by ogłosić remis. Bo prawdziwy facet powinien bez problemu wnieść na rękach kobietę na każde piętro i nie łapać się zaraz potem za serce. Spokojnie, powyżej czwartego piętra są już teraz prawie wszędzie windy.

MH 03/2005

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij