[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.2

Trening na mrozie - warto czy nie?

Same zalety – spalisz więcej tłuszczu, poprawisz wydolność i uchronisz się przed grypą.

zima, trening zimą Shutterstock.com

Dlaczego warto trenować zimą?

1. Ostrzeżenie

Wyjście spod ciepłej kołderki na mroźną ulicę jest dla organizmu fizjologicznym szokiem. Twój organizm jest tak zaprojektowany, żeby gromadzić zapasy tłuszczu, a nie go spalać. Dreszcze, które poczujesz, zapowiadają coś dobrego – to ostrzeżenie, że za chwilę możesz uszczuplić swoje tłuste zapasy. I o to chodzi.

(Przeczytaj o 5 nowych regułach skutecznego treningu i zacznij wreszcie notować progres.)

2. Więcej czasu

Pod wpływem zimna Twoje ciało zamienia białą tkankę tłuszczową w tzw. brązowy tłuszcz, który sprzyja odchudzaniu. Badacze z CU Sports Medicine and Performance Center w Colorado odkryli, że regularna ekspozycja na zimno zmienia metabolizm – organizm zamiast spalać wyłącznie węglowodany, zaczyna wypalać tłuszcz. To jakby kilka dodatkowych godzin kardio tygodniowo.

3. Więcej tlenu

Większa ilość brązowej tkanki tłuszczowej to niejedyna zmiana pod wpływem zimna. Zwężają się też naczynia krwionośne, serce i płuca pracują intensywniej, dzięki czemu Twoje mięśnie dostają więcej tlenu podczas wysiłku. Wydolność aerobowa się zwiększa. Badania na zwierzętach, przeprowadzone na Northern Arizona University, sugerują, że na mrozie (w badaniu było to - 13 st. C) VO2 max zwiększa się o 34%, a maksymalna prędkość biegu nawet o 29%.

4. Żegnaj, grypo

Jeżeli boisz się, że trening na zimnie osłabi Twój układ odporności, porzuć te obawy. W rzeczywistości wystawianie się na niskie temperatury wzmacnia odporność. Według uczonych z Mayo Clinic regularne treningi na mrozie zmniejszają ryzyko zachorowania na grypę o 20-30%. Przyda się, bo luty to szczyt zachorowań na grypę i przeziębienia.

5. Przywyknij

Trenując na zewnątrz przez całą zimę, zwiększysz też produkcję hormonów szczęścia – dzięki czemu zmniejszysz ryzyko, że dopadnie Cię tzw. wiosenne zmęczenie, czyli występujący pod koniec zimy wyraźny spadek nastroju. A przy okazji łatwiej Ci będzie radzić sobie ze stresem.

Sprawdź też: Jazda na rowerze zimą? Oto test naszego redaktora

REKLAMA

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij