[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Technika biegania: wzorowa sylwetka podczas biegu

W bieganiu liczy się nie tylko to, jak szybko przebierasz nogami - całe Twoje ciało musi pracować we właściwy sposób. Eksperci magazynu "Runner's World" podpowiadają prawidłową i najbardziej ekonomiczną technikę biegania, byś z jeszcze większą łatwością poprawiał swoje rekordy.

fot. Sean Prior 2009/shutterstock.com
Jeśli czujesz, że po jakimś czasie zaczynasz się garbić czy pochylać do przodu, weź głęboki oddech, przez co w naturalny sposób wyprostujesz sylwetkę. A kiedy będziesz wypuszczał powietrze, postaraj się dobrą postawę zachować na następne metry.

Biodra

Twoje biodra są najczęściej Twoim środkiem ciężkości, a przez to są kluczowe dla dobrej postawy w czasie biegu. O ich ustawieniu decyduje właściwa pozycja tułowia. To dzięki niej biodra w naturalny sposób znajdą się w optymalnej pozycji. Proste (ale bez przeprostu) plecy sprawią, że biodra będą kierować się dokładnie do przodu. Jeśli tułów będzie za bardzo pochylony do przodu, biodra również wypadną z osi całego ciała. Będą też pochylać się do przodu, przez co dużo mocniej naprężony zostanie dolny odcinek pleców, no i część Twojej energii pójdzie w ziemię, zamiast pchać Cię do przodu.

Szukając prawidłowej pozycji miednicy, staraj się myśleć o niej jak o misce pełnej wody. Jeśli zaczniesz nią poruszać - raz w lewą, raz w prawą stronę do przodu - istnieje duże ryzyko, że tę wodę wylejesz.

REKLAMA

Nogi

O ile sprinterzy powinni w czasie biegu wysoko unosić kolana, to u długodystansowców taka tachnika się nie sprawdza - po prostu nie jesteś w stanie tak pracować nogami przez dłuższy czas. Efektywny biegacz unosi kolano tylko nieznacznie do góry, szybko przenosi nogę do przodu i robi niewielki krok. To zapewnia płynność ruchu, a tym samym najmniejsze zużycie energii, którą musisz oszczędzać.

Przy właściwej długości kroku stopa powinna lądować dokładnie pod Tobą. Kiedy wysuwasz nogę od kolana w dół przed siebie i ląduje ona przed Tobą, to znak, że robisz za długi krok. I wbrew temu, co myśli wielu początkujących, wcale nie biegniesz szybciej - jest wręcz odwrotnie. Przy lądowaniu kolano powinno być lekko rozluźnione, by właściwie reagować na uderzenie o ziemię.

Kostki i stopy

By bieg był efektywny (szybki, z jak najmniejszym nakładem sił), powinieneś mocno odepchnąć się od ziemi (a nie stawiać krok jak najdalej przed siebie). Lądowanie powinno być w miarę lekkie (dobrze, jeśli nie jest ono tylko na pięcie, ale gdzieś między piętą a śródstopiem), a potem stopa ma szybko przetoczyć się na palce. Kiedy będziesz już na palcach, postaraj się odbić jak najszybciej od podłoża. Powinieneś czuć, jak łydki napędzają każdy krok. Lądowanie nie może być głośne: dobre bieganie to ciche bieganie.

RW

Artykuł przygotowany przez
redaktorów największego na świecie
magazynu dla biegaczy "Runner's World"

STRONA 2 z 2

Komentarze

 (13)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij