Szybkie kontra wolne tempo – do jakiej muzyki lepiej ćwiczyć?

Muzyka jest sprawdzonym narzędziem poprawiającym wydajność, ale jak to zwykle bywa, diabeł tkwi w szczegółach. Sprawdzamy, jakie tempo muzyki wybrać.

Muzyka do ćwiczeń fot. Getty Images

Ćwicz w tempie

Szybkie

BPM w zakresie około 150 (hi-impact) sprawdzi się w większości form fitness, piosenki z BPM ok. 130 (low-impact) będą dobre do treningów o średniej i niskiej intensywności.

REKLAMA

Wolne

Muzyka z BPM oscylującym wokół 100, jest najlepsza do ćwiczeń kształtujących, siłowych lub na rowerach (wtedy liczymy 1 beat na pełen obrót korby).

ZOBACZ TEŻ: Pistolet wibracyjny vs. wałek piankowy - które narzędzie do masażu jest najbardziej efektywne?

Odpowiedni moment

Szybkie

Z tempa rozgrzewkowego (ok. 125 BPM) do wysokiej intensywności przejdziesz stopniowo w około 8-25 minut, gdy każdy kolejny utwór będzie szybszy o 3-5 BPM.

Wolne

Badanie przeprowadzone na Brunel University wykazało, że słuchanie spokojnej muzyki instrumentalnej po treningu pomaga obniżyć poziomu kortyzolu.

Wrzuć na głośnik

Szybkie

  • Techno – 120-125 BPM
  • Klubowa – 128 BPM
  • Drum'n'Bass – 174 BPM

Wolne

  • R&B – 60-80 BPM
  • Reggae – 60-90 BPM 
  • Hip-hop – 85-115 BPM

Wątpliwości

Szybkie

Stworzenie idealnej playlisty do ćwiczeń może być nieco skomplikowane. Przyda Ci się strona songbpm.com, na której sprawdzisz tempo wielu popularnych kawałków (np. „Happy” Pharrella Williamsa ma aż 160 BPM).

Wolne

Grupowym zajęciom jogi nie towarzyszy muzyka, bo mogłaby utrudniać pracę z oddechem. Jednak podczas indywidualnej praktyki warto przekonać się na własne uszy, czy podkład muzyczny rzeczywiście przeszkadza.

Dopasowanie

Szybkie 

Badacze z Kanady dowiedli, że dzięki szybkiej muzyce mózg lepiej synchronizuje się z ciałem podczas treningów typu HIIT, co pozwala uzyskać lepsze osiągi.

Wolne

Kojąca muzyka to skuteczne narzędzie do odwracania uwagi. Podczas treningów takich jak długie biegi, pomaga uwolnić umysł od uczucia zmęczenia.

Werdykt MH – remis

Wszystko zależy od Twoich potrzeb treningowych. Szybsze tempo pomaga wejść w rytm w trakcie ciężkich sesji, a wolniejsze nuty pomagają odpocząć i odzyskać siły. Co jednak najważniejsze, badania sugerują, że nie ma nic bardziej skutecznego niż muzyka, która Ci się po prostu podoba, więc Twoją playlistę zostawimy Tobie.

ZOBACZ TEŻ: Koncerty - sposób na długowieczność?

Zobacz również:
Niektóre rzeczy są po prostu lepsze w parach. Gin z tonikiem, sernik z rodzynkami (wiem, kontrowersyjne) i trening siłowy połączony z plyometrycznym. Zobacz, w jaki sposób tzw. trening kontrastowy może stać się skrótem do lepszej formy. 
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA