Suple na sucho – nie rób tego w domu

Lekarze coraz częściej przestrzegają przed niebezpiecznym trendem zwanym dry scooping, który staje się popularny wśród bywalców siłowni oraz użytkowników TikToka.

Suple na sucho fot. shutterstock.com
Na TikToku znajdziesz całe mnóstwo porad treningowych, w większości przypadków jest to amatorszczyzna, w najlepszym wypadku nieskuteczna, a w najgorszym szkodliwa. Jedną z takich porad jest tzw. dry scooping, który polega na tym, że zamiast, zgodnie z zaleceniem, rozpuszczać odżywki w wodzie, zjada się kilka łyżek na sucho i popija kilkoma łykami wody. Specjaliści niepokoją się, że moda ta rozpowszechni się wśród młodych ludzi, ponieważ pojawia się coraz więcej filmików na Tik Toku, które pokazują ten trend.

REKLAMA

Odżywki przeznaczone do wypicia przed treningiem zawierają przeważnie aminokwasy, witaminy z grupy B oraz składniki pobudzające, takie jak kofeina, czy guarana. Ich zadaniem jest dostarczenie organizmowi oprócz składników budulcowych i poprawiających wydajność „energetycznego kopa”. Ludziom wydaje się, że przyjmowanie odżywki na sucho pozwoli uzyskać jeszcze bardziej skoncentrowany zastrzyk energii przed ćwiczeniami, aby mogli ćwiczyć dłużej i ciężej. Niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę, jak duża zawartość kofeiny może mieścić się w odżywce. Jedna miarka proszku może zawierać tyle kofeiny, co pięć filiżanek kawy, twierdzą naukowcy z Cohen Children's Medical Center w Nowym Jorku. Jeśli nie stosujesz się do zaleceń producenta, łatwo możesz przesadzić ze stymulantami i sobie poważnie zaszkodzić. Przedawkowanie kofeiny skutkuje wzrostem ciśnienia krwi, przyśpieszeniem tętna, a nawet zaburzeniami rytmu serca. Może wzmacniać te problemy z sercem, których jeszcze nie jesteśmy świadomi. Do tego dochodzi pobudzenie psychiczne, niepokój i kłopoty z koordynacją.

Przyjmując odżywkę na sucho łatwo też niechcący wciągnąć do płuc trochę proszku. Lekarze ostrzegają, że może się to przyczynić do zadławienie, infekcję lub zapalenie płuc.
W większości przypadków odżywka zjadana na sucho nie wywołuje żadnych strasznych skutków, ale odnotowano kilka sytuacji, w których skończyło się interwencją w szpitalu. 15 kwietnia Briatney Portillo podzieliła się swoim doświadczeniem: „Zjadłam odżywkę na sucho przed treningiem, ponieważ widziałam, jak to robią inne osoby na TikToku”, napisała. „Skończyłam w szpitalu, ponieważ miałam zawał serca” – dodała.

Warto też wiedzieć, że wiele odżywek sprzedawanych online nuie pochodzi od godnych zaufania producentów, a ich skład może się nieco różnić od tego opisanego na opakowaniu. Wiemy, że wiele suplementów zostało w ostatnich latach zakazane, ponieważ zawierały zakazane substancje, takie jak syntetyczna amfetamina o nazwie DMAA i środek pobudzający o nazwie synefryna.

Naukowcy przeanalizowali 100 filmów na TikToku wyszukanych na podstawie ha sztagu #preworkout. Okazało się, że tylko osiem z nich pokazywało prawidłowy sposób przyjmowania suplementów. Autorzy 30 filmów pokazywali, jak wkładają do ust miarkę suchego preparatu, a następnie popijają to wodą. Pod tymi filmami znajdowało się ponad osiem milionów polubień.

Lekarze podczas prezentacji na konferencji Amerykańskiej Akademii Pediatrii ostrzegali, że specjaliści nie są świadomi w wystarczającym stopniu, jakie zagrożenia płyną z rozmaitych trendów w mediach społecznościowych. Chodzi o niebezpieczne metody konsumpcji odżywek, czy przedawkowania.
Jesteście przekonani, że odżywki to samo zdrowie? Posłuchajcie Dr Bridget Benelam z British Nutrition Foundation. Powiedziała ona: „Odżywki przeznaczone do zażywania (po rozpuszczeniu) przed treningiem zazwyczaj zawierają kofeinę wraz z innymi składnikami, takimi jak kreatyna, aminokwasy i witaminy. Wydaje się, że nie ma zbyt wielu badań na temat korzyści płynących z tych produktów, chociaż istnieją pewne dowody na to, że kofeina może w niektórych przypadkach poprawiać wyniki sportowe”.

Skład odżywek jest naturalnie różny, ale można założyć, że zawartość kofeiny w jednej dawce w przeliczeniu na filiżanki kawy waha się od jednej do ponad trzech filiżanek kawy, jeśli są przygotowywane zgodnie z instrukcjami producenta. Jeśli oprócz odżywek pijemy jeszcze kilka filiżanek kawy w ciągu dnia, to niebezpieczeństwo przedawkowania kofeiny mocno rośnie.
Istnieje jeszcze inne niebezpieczeństwo. Dry scooping może przyczynić się też do odwodnienia organizmu, dlatego ważne jest picie wody podczas ćwiczeń. A niezależnie od tego, czy trenujemy, czy nie trzeba pamiętać o tym, aby wypijać od sześciu do ośmiu szklanek płynu dziennie.

Zobacz również:
Chcesz rzucić fajki? To łap za hantle. Badania potwierdziły, że ćwiczenia fizyczne mogą pomóc palaczom w końcu zerwać z nałogiem.
ZOBACZ WIĘCEJ
REKLAMA