[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.3

Skakanka vs drabinka szybkościowa - co lepsze?

Kolejna odsłona testowania maszyn kardio to mniej maszyn i więcej kardio. Bo sprzęt za dwie dyszki też może być skuteczny.

skakanka, trening kardio
Ten „LAB” różni się od poprzednich testów maszyn kardio. Chciałem udowodnić, że istnieje aerobowe życie poza klubami fitness i nie musi ono przybierać formy biegania, a niszowy sprzęt treningowy wykorzystywany przez piłkarzy czy bokserów jest równie skuteczny, co lśniące maszyny. I udało mi się. Spalone kalorie, pokonany dystans czy strefy tętna, choć imponujące, nie są tu najważniejsze - najważniejsza jest idea, że chwytając za zwykły kawałek liny możesz wykonać kapitalny trening interwałowy. Nawet w domu.

PRZECZYTAJ: Porównanie maszyn kardio

REKLAMA

1. Drabinka szybkościowa

Cena: od kilkunastu do 200 zł

Nie może się pochwalić tak długim rodowodem, jak antyczna skakanka, ale stanowi nieodłączny element treningowego krajobrazu na każdym profesjonalnym boisku piłkarskim. Najpopularniejsza wersja to klasyczna sznurowa drabinka rozciągana na podłożu, ale istnieją też modele, w których szczebelki są podwyższane, co znacząco utrudnia trening. Możesz również spotkać konstrukcje złożone z połączonych pierścieni i kół.

Technika

Ogólną ideą pracy z drabinką jest trening z maksymalną częstotliwością i dynamiką ruchów, który poprawia szybkość, koordynację i zwinność. Interwały biegowe można łączyć z innymi ćwiczeniami. Idealna opcja dla piłkarzy czy bokserów. Dla każdego, bo ponad 300 kcal w 18 minut zrobi wrażenie na każdym.

Trening

Naprawdę ciężka sesja treningowa, na którą złożyło się 15 minut intensywnych biegów o zmiennym układzie kroków i końcowe 3 minuty powrotu do pierwszej strefy tętna. Można jednak nieco oszukiwać, zwalniając tempo, co przy skakance i jej miarowych obrotach jest trudniejsze.

Tętno

Drabinka daje solidnego kopa, zwłaszcza łydkom i sercu. Te pierwsze wyją z bólu dużo głośniej niż w przypadku skakanki (nawet bez bicia linką). A serce? W moim wypadku aż 78% czasu treningu to praca w czwartej, anaerobowej strefie tętna, w której zwiększa się odporność na zmęczenie.

ZOBACZ: Czy ergometr narciarski to najlepsza maszyna w siłowni?

2. Skakanka

Cena: od kilku do kilkudziesięciu złotych

Jej historia sięga starożytności: archeolodzy znajdowali skakanki datowane nawet na 1600 rok p. n. e. W XX wieku stałą się ważnym elementem zabaw dzieci, głównie w USA. Współczesną, fitnessową karierę skakanka rozpoczęła, gdy pewien amerykański nauczyciel WF-u – Richard Cendali – udoskonalił technikę i poszerzył gamę możliwych do wykonania ćwiczeń. Dziś żaden bokser nie wyobraża sobie bez niej treningu.

Technika

Nie ma jednej uniwersalnej. Ba, nie ma nawet jednej uniwersalnej skakanki – od jej modelu i materiałów, z których została wykonana, zależy rodzaj wykonanego treningu i zaangażowane grupy mięśniowe. Podczas 15 minut solidnego skakania spaliłem aż 328 kcal. Wow.

Tętno

Zarówno średnia liczba uderzeń serca na minutę (161 bpm), jak i 76% treningu spędzonego w anaerobowej strefie tętna udowadniają, że skakanka to świetny sposób na wyciśnięcie z siebie siódmych potów i podniesienie maksymalnej konsumpcji tlenu.

Trening

Podobnie jak w przypadku drabinki: 15 minut treningu właściwego, polegającego na wykonywaniu kilkunastosekundowych zrywów, po których następował dłuższy okres odpoczynku aktywnego. Na koniec 3 minuty wyciszenia. Masz kwadrans?

3. Rodzaje skakanek

Metalowa

Jest często spotykana w rękach trenujących pięściarzy. Bardzo szybka, polecana do wykonywania aerobów i treningów interwałowych. Raczej dla zaawansowanych użytkowników.

Sznurkowa

Bardzo wolna, za to pomyłki (czyt. uderzenia) nie zostawiają na ciele siniaków. Stanowi dobry wybór, jeśli skakankę ostatni raz trzymałeś w szkole podstawowej. Na początek.

Rzemienna

Cięższa od skakanki metalowej, przez co bardziej angażuje mięśnie obręczy barkowej. Jeśli oprócz poprawy koordynacji i wydolności interesuje Cię trening górnych partii ciała, ta skakanka jest właśnie dla Ciebie.

Szybkościowa

Wykonane z bardzo lekkiego materiału PCV (grubość linki do 3 mm), wyposażona w ergonomiczne, wyprofilowane uchwyty. Trzymana przez wprawne dłonie może osiągać prędkość kilku obrotów na sekundę.

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij