Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.9

Siłownia vs street workout: co lepsze?

Całe to żelastwo, które wypełnia siłownie, nie jest jedyną drogą do sprawnego i silnego ciała. Uwolnij się od niepotrzebnego obciążenia, a trening ruszy jak z kopyta.

street workout fot. Shutterstock
Ekspert: Sebastian Parat (Założyciel i trener Strefy Kalisteniki oraz twórca grupy Street Workout Gdynia)

Nie ma najmniejszych wątpliwości, że branża fitness rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie. Profili trenerów i trenerek na Instagramie jest tyle, że gdyby chcieć codziennie zobaczyć, co u każdego z nich słychać, nie starczyłoby już czasu na trening. A klubów fitness będzie niedługo więcej niż Żabek i Biedronek.

Z jednej strony to oczywiście dobrze, że ludzie chcą dbać o zdrowie i ćwiczą, ale z drugiej chcemy zwrócić Ci uwagę, że wcale nie potrzebujesz karnetu na siłownię. Tak się bowiem składa, że wszystkie narzędzia niezbędne do tego, by zbudować sprawne, silne i umięśnione ciało, masz przez cały czas przy sobie.

Trening kalisteniczny z obciążeniem własnego ciała, bo o nim mowa, to sposób na harmonijnie zbudowaną sylwetkę, a nie mięśnie nienaturalnie napompowane do hardkorowych rozmiarów. Masz wątpliwości, która opcja jest lepsza?

Kobiety ich nie mają – badania pokazują, że za bardziej atrakcyjne uważają sylwetki umięśnione na tyle, że wypełniają koszulkę, a nie utrudniają jej założenie. Zapomnij o klasycznym podziale na klatę, plecy i barki i zaplanuj trening tak, by składał się z trzech elementów.

Pierwszy odpowiada za równowagę – to kontrolowane ruchy angażujące wszystkie mięśnie. Zapewni je np. kalistenika albo wspinaczka. Drugi to kardio, czyli pływanie, bieganie albo kolarstwo. Ostatnim jest trening siły eksplozywnej. Wypracujesz ją ćwiczeniami plyometrycznymi.

Pomocne mogą też być gry zespołowe, np. koszykówka, wymagające nagłej, dynamicznej zmiany kierunku ruchu czy podskoków. Dzięki takiej kombinacji odniesiesz wiele korzyści. Spalisz tkankę tłuszczową (kalistenika, z racji swojej intensywności oraz angażowania całego ciała przy większości ćwiczeń, pozwala spalić więcej kalorii niż tradycyjny trening siłowy), zbudujesz mięśnie, poprawisz ogólną sprawność i przedłużysz życie, bo trening kardio zmniejsza ryzyko chorób układu krwionośnego.

facet ćwiczący biceps fot. Shutterstock
Wszystko to zaś przy niewielkim ryzyku kontuzji, bo dobrze zaplanowany trening całego ciała i aktywności eksplozywne pozytywnie wpływają na powięź, czyli cienką błonkę otaczającą mięśnie. Ona lubi różnorodność, a nie monotonię, która powoduje zrosty, ogranicza mobilność i naraża na kontuzje. Do tego zaś, rezygnując z ciężarów, dasz odpocząć swoim stawom i więzadłom.

Oczywiście nawet tutaj można przegiąć – pamiętaj o odpowiedniej regeneracji i rób sobie raz na 2 miesiące tydzień wolnego. Nie dopuść do tego, by trening stał się obowiązkiem, który zwyczajnie musisz odfajkować. Stąd już tylko krok do momentu, w którym odpuścisz.

Idealną radą na siłownianą nudę jest kombinacja ćwiczeń, którą proponujemy. Pomoże Ci podchodzić do nich w sposób zabawowy, co daje przyjemność i sprawia, że jemy mniej. Co rozumiemy przez zabawę? Prosty przykład. Lubisz biegać? Zapomnij o tej pięciokilometrowej pętli po parku, którą mógłbyś już pokonać z zamkniętymi oczami.

Zastąp ją biegami pod górę, terenowymi, po schodach czy sprintami. Twoje ciało zostało przez lata ewolucji ukształtowane tak, żeby optymalnie radzić sobie w czasie polowania, a nie unoszenia hantli. Jeśli dasz się zamknąć w siłowni, zmarnujesz ten potencjał.

Bez siłowni

1. Trzy wymiary

Ćwiczenia wielopłaszczyznowe (ruszasz się we wszystkich kierunkach) wzmacniają mięśnie i zmniejszają ryzyko kontuzji.

2. Kombinuj

University of Florida podaje, że łatwiej trzymać się planu treningowego, gdy jest on urozmaicony.

3. Mniejsza porcja

Cornell University: jeśli aktywność fizyczną postrzega się jako zabawę, a nie trening, mniej się po nich zjada.

Komentarze

 (3)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij